HOTÃRÂREA Nr. 123
privind aprobarea Strategiei de dezvoltare si functionare pe termen mediu
a serviciului public de salubrizare in municipiul Ploiesti
Consiliul Local al municipiului Ploiesti:
vãzând Expunerea de motive a
domnilor consilieri Eparu Ion, Stan Ion si Lungulescu Nicu prin care se propune
adoptarea Strategiei de dezvoltare si functionare pe termen mediu a serviciilor
de salubrizare in municipiul Ploiesti si
Raportul de specialitate al Administratiei Domeniului Public, din care reiese necesitatea adoptãrii unei strategii de dezvoltarea pe termen mediu
a serviciului public de salubrizare in
municipiul Ploiesti;
in baza Legii nr. 137/1995
republicatã in 2000 privind protectia mediului, a Legii nr. 326/2001
completatã cu prevederile Ordonantei de Guvern nr.9/2002 privind
organizarea serviciilor publice de gospodãrire comunalã, a
Ordonantei de Guvern nr. 87/2001 aprobatã prin Legea nr. 139/2002
privind serviciile publice de salubrizare a localitãtilor si a Ordinului
Ministrului Sãnãtãtii nr. 536/1997 pentru aprobarea
normelor de igienã si a recomandãrilor privind modul de viatã
a populatiei;
avand in vedere Ordonanta de Guvern nr. 21/2002 privind gospodãrirea
localitãtilor urbane si rurale, a Legii nr. 426/2001 privind regimul deseurilor
si a Ordonantei de Guvern nr. 2/2001
aprobatã si modificatã prin Legea nr.180/2002 privind regimul
juridic al contraventiilor;
in temeiul Legii nr. 215/2001 privind administratia publica locala,
H O T Ã R Ã S T E:
Art.
1 |
Aprobã
strategia de dezvoltare si functionare pe termen mediu a serviciului public
de salubrizare in municipiului Ploiesti ce face parte integrantã din
prezenta hotãrâre. |
Art.
2 |
Prevederile
prezentei strategii intrã in vigoare cu data aducerii la cunostinta
publica. |
Art.
3 |
Primarul
municipiului Ploiesti si serviciile de specialitate din cadrul Primãriei
municipiului Ploiesti vor aduce la indeplinire prevederile prezentei hotãrâri. |
Art.
4 |
Directia
Administratie Publicã, Juridic Contencios va aduce la cunostintã
publicã prevederile prezentei hotãrâri. |
Data
in Presedinte
de sedinta, Lungulescu
Nicu
|
Contrasemneaza, Secretar, Maria
Magdalena Mazalu
|
STRATEGIA DE DEZVOLTARE SI
FUNCTIONARE PE TERMEN MEDIU A SERVICIULUI DE SALUBRITATE IN MUNICIPIUL PLOIESTI
Scopul prezentei strategii este de stabilire a directiilor de dezvoltare
a serviciului public de salubritate in municipiul Ploiesti in perioada
2002-2006.
Aceastã
strategie urmãreste aplicarea prevederilor legilor 215/2001, 137/1995, 326/2001 completatã cu
prevederile O.G. 9/2001, 426/2001,
ordonantelor de urgentã 87/2001, 21/2002, 16/2001, hotãrârilor
de guvern 162/2002, 349/2002, 1057/2000, 78/2000, Ordinului Ministerului Sãnãtãtii
nr. 536/1997 si incadrarea in Programul de management al deseurilor pentru judetul
Prahova 2001-2004.
Cap.
I PRINCIPII DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
A SERVICIULUI PUBLIC DE SALUBRIZARE
Serviciul public va functiona si
va fi organizat pe baza urmãtoarelor principii:
a)
protectia sãnãtãtii publice;
b)
autonomia localã si descentralizarea;
c)
responsabilitatea fatã de cetãteni;
d)
conservarea si protectia mediului inconjurãtor;
e)
calitatea si continuitatea serviciului;
f)
tarife echitabile si accesibile tuturor consumatorilor;
g)
nediscriminarea si egalitatea tuturor consumatorilor;
h)
transparenta, consultarea si antrenarea in decizii a cetãtenilor;
i)
administrarea corectã si eficientã a
bunurilor din proprietatea publicã si a banilor publici;
j)
securitatea serviciului;
k)
dezvoltarea durabila.
Cap.
II ACTIVITÃTI CUPRINSE IN SERVICIUL PUBLIC DE SALUBRIZARE
a)
precolectarea, colectarea si depozitarea reziduurilor
solide la rampa ecologicã Boldesti-Scãieni, cu exceptia deseurilor
toxice, periculoase si a celor cu regim special;
b)
mãturatul si
spãlatul cãilor publice;
c)
curãtarea si transportul zãpezii de pe cãile
publice si mentinerea in functiunea acestora pe timp de polei sau de inghet;
d)
preselectarea si organizarea reciclãrii deseurilor;
e)
dezinsectia, dezinfectia si deratizarea.
f)
ecologizarea si punerea in sigurantã a rampei
Teleajen conform prevederilor O.G.162 / 2002.
Cap.
III OBIECTIVE URMÃRITE PRIN ORGANIZAREA SI DEFÃSURAREA
SERVICIULUI PUBLIC DE SALUBRITATE
a)
imbunãtãtirea conditiilor de viatã
ale cetãtenilor prin promovarea calitãtii si eficientei acestui
serviciu;
b)
cresterea calitãtii vietii cetãtenilor prin
sustinerea dezvoltãrii economice a localitãtilor, in principal
prin stimularea mecanismelor economiei de viatã si prin realizarea unei
infrastructuri edilitare moderne, ca bazã a dezvoltãrii economice
si in scopul strângerii investitiilor profitabile pentru comunitãtile
locale;
c)
dezvoltarea durabilã a serviciilor;
d)
protectia mediului inconjurãtor.
Pentru urmãtorii 4 ani se
stabileste ca mod de gestionare a serviciului – gestiune delegatã – pentru realizarea cãreia se vor
selecta, in conditiile legii, minim trei operatori cãrora li se va incredinta,
prin contract de delegare, gestiunea propriu-zisã a serviciului de
salubritate.
In procesul delegãrii, in
conformitate cu competentele si atributiile ce-i revin, Primãria
municipiului Ploiesti, prin unitãtile sale abilitate, pãstreazã
prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a
serviciului de salubrizare, precum si dreptul de a urmãri, controla si
supraveghea :
a)
modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor
contractuale asumate de operatorii serviciului;
b)
calitatea serviciilor prestate;
c)
parametrii serviciilor prestate;
d)
modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere
in functiune, modernizare a sistemelor publice din infrastructura
edilitar – urbanã incredintatã prin
contractul de delegare.
Cap.IV.2. Sectorizarea municipiului Ploiesti
Teritoriul municipiului va fi impãrtit in sase (6) sectoare cu o repartizare cât mai echilibratã
sub raportul suprafetelor stradale, pe care trebuie realizatã
salubrizarea si a numãrului de
persoane care beneficiazã de serviciul de ridicare a deseurilor
menajere.
In cazul agentilor economici, institutiilor publice, asezãmintelor
sociale, institutiilor de invãtãmânt, unitãtilor sanitare,
organizatiilor cooperatiste, organizatiilor economice cu sediul in Ploiesti si
oricãror alt tip de beneficiari de prestatie operatorii pot incheia
contracte netinând seama de apartenenta sau nu la sectorul ce i-a fost incredintat
perin contractul de delegare .
Cap.IV.3. Performantele minim impuse
operatorilor
-
Conditii
tehnice :
-
Pentru fiecare tip de prestatie prin Caietul de sarcini,
care va sta la baza licitãrii dreptului de a presta serviciul de
salubritate in municipiul Ploiesti, se vor stabili criterii de performantã
pe tipuri de prestatie.
Caietul de sarcini
va fi parte integrantã a contractului ce se va semna cu câstigãtorii
licitatiei .
-
Depozitarea tuturor deseurilor cu exceptia celor incadrate
de lege ca fiind periculoase se va face la rampa ecologicã Boldesti-Scãieni.
-
Conditii
financiare
- tariful unic pentru toti operatorii de
salubritate, diferentiat pentru categorii de beneficiar
(populatie sau agenti economici) si operatiuni (ex. mãturat, incãrcat
deseuri, curãtat rigole etc.);
-
Tariful solicitat de opertorul serviciului de salubritate
diversilor clienti, pentru preluarea deseurilor menajere va fi in prealabil
vizat de reprezentantii legali ai primãriei Ploiesti;
-
Plafonul maxim stabilit pentru tarifele cuprinse in
prestatia serviciului, la semnarea contracului, poate fi modificat de cel mult
douã ori in decursul unui an financiar cu exceptia anului curent, când
trebuie mai intâi atinsi parametrii de performanta;
Modalitãtile si
tehnologiile de realizare a activitãtilor de colectare si transport se
fac cu respectarea prevederilor O.U.G. nr.78/2000 aprobatã prin Legea
426/2001, a Ordinului Ministrului Sãnãtãtii nr.536/1997
referitoare la directivele europene in domeniul deseurilor si la normele de
igienã si de viatã al populatiei.
Depozitarea deseurilor menajere si
asimilabile se face in mod controlat
conform cerintelor prevãzute de H.G. 162/2001 in depozitul
ecologic Boldesti – Scãieni ce intruneste
toate conditiile tehnice de protectie a solului, subsolului si pânzei freatice.
In depozitul Boldesti – Scãieni
este permisã depozitarea urmãtoarelor deseuri:
a)
deseuri municipale,
b) deseuri
nepericuloase de orice altã origine, care indeplinesc criteriile de
acceptare conform H.G.nr.162/2001 anexa nr.3
b)
deseuri periculoase stabile, nereactive, cum sunt cele
solidificate, vitrificate si care indeplinesc criteriile de acceptare conform
H.G. nr.162/2001 anexa 3.
Strategia pe termen mediu urmãreste
reducerea cantitãtii de deseuri biodegradabile dupã cum urmeazã:
pânã in 2007 cantitatea de deseuri biodegradabile municipale depozitate
se va reduce la 75% din cantitatea totalã, exprimatã gravimerti,
produsã in anul 2001 (pânã la finele anului 2004 reducerea va fi
de 12,5%).
Modalitatea de realizare a acestei mãsuri pentru
etapa imediat urmãtoare este separarea deseurilor menajere
biodegradabile de cele reciclabile/reutilizabile, la producãtor.
a)
deseuri voluminoase
Acestea se colecteazã,
transportã si depoziteazã astfel incât sã se permitã
reciclarea si refolosirea prin sortare a diferitelor componente din deseul
voluminos respectiv.
Agentul economic responsabil cu gestionarea acestui deseu va asigura
ridicarea si transportul cu mijloace adecvate. Depozitarea acestora se va face intr-un
loc special indicat de Primãria
municipiului Ploiesti si autorizat pentru acest tip de depozitare.
b) deseuri periculoase (toxice, poluante,
inflamabile, explozibile etc.) nominalizate in H.G. nr.162/2001 anexa 1C,1D,1E.
Pentru aceste tipuri de deseuri
producãtorul are obligatia de a le stoca in conditii de sigurantã
pânã la gãsirea unor solutii de neutralizare, denocivizare,
incinerare, inertizare etc.
O categorie de exceptie o
constituie uleiurile uzate, bateriile si acumulatorii ce contin substante
periculoase. Astfel pentru gestionarea uleiurilor uzate se vor respecta
prevederile H.G.nr.662/08.08.2001. Conform acesteia persoanele fizice si
juridice vor asigura colectarea separatã
a uleiurilor uzate si predarea lor persoanelor
juridice autorizate sã desfãsoare activitãti de
valorificare a uleiurilor uzate.
In sensul respectãrii
H.G. nr. 662/2001 statiile de distributie a produselor petroliere si cei care
comercializeazã uleiuri de motor si de transmisie au obligatia de a lua
mãsuri pentru colectarea uleiurilor uzate iar producãtorii si
importatorii de uleiuri de motor si de transmisie vor asigura colectarea
acestor deseuri de la statiile de distributie si persoane juridice ce
comercializaeazã aceste tipuri de uleiuri.Pentru bateriile si acumulatorii
ce contin substante periculoase se vor respecta prevederile H.G.nr.
1057/18.10.2001. Astfel persoaneler fizice si juridice ce detin baterii si/sau
acumulatori pentru autovehicule au obligatia de a le preda acelora care le
comercializeazã.Se impune persoanelor fizice si juridice care
comercializaeazã baterii si/sau acumulatori sã le colecteze aplicând
sistemul,,depozit”asupra pretului si sã le depoziteze in spatii special
amenajate predându-le persoanelor juridice care desfãsoarã
activitãti de colectare si valorificare a acestora.
Tot o exceptie o
constituie deseurile cu risc biologic
pentru care se asigurã prin gestiune delegatã colectarea si
transportul lor in vederea incinerãrii.
Operatorul serviciului de
colectare si transport al acestui tip de deseu se va determina prin licitatie cu respectarea prevederilor O.G. nr.87/2001 si
a conditiilor impuse in autorizatiile de functionare.
Se va urmãrii ca
incinerarea acestui tip de deseu sã se facã cu respectarea Hotãrârii
de Guvern nr.128/2002.
Pentru depozitare la rampa
Boldesti Scãieni a oricãrei alte categorii de deseuri in afara
celor specificate se va obtine avizul Inspectoratului de Sãnãtate
Publicã si a Inspectoratului de Protectia Mediului.
c) deseuri industriale reciclabile
In aceastã categorie
sunt incluse deseurile metalice feroase si neferoase, hârtie si carton, sticlã,
mase plastice, cauciuc si textile (nominalizate in O.U.G.NR.16/2001 anexa nr.1)
pentru care detinãtorii, persoane juridice sunt obligati a asigura strângerea,
sortarea si depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de
protectia mediului si a sãnãtãtii populatiei precum si
reintroducerea lor in circuitul productiv.Gestionarea acestor tipuri de deseuri
se va face cu respectarea prevederilor din O.U.G. nr. 162/2001.
Pânã la finele
anului 2002 se va introduce sistemul de colectare selectivã a deseurilor
menajere la nivel de studiu – pilot aplicabil pe un sector al municipiului.
d)
deseurile din zootehnie provenite de la
amenajãri in gospodãriile populatiei se
colecteazã si se neutralizeazã prin compostare in instalatii
proprii pentru care se vor lua mãsuri spre a nu polua mediul si a nu
creea disconfort populatiei.
Cap.V.2. Gestionarea
ambalajelor si deseurilor din ambalaje introduse pe piatã indiferent de
materialul din care au fost realizate si de modul lor de utilizare se face in
baza prevederilor H.G. nr.349/2002.
Obiectivul primordial constã
in recuperarea si reciclarea deseurilor de ambalaje etapizat dupã cum
urmeazã:
a) recuperarea
unui procent de 15,65% din greutatea deseurilor de ambalaje pânã
in anul 2004 ( 50% pânã in 2010 )
b) reciclarea
unui procent de 25% din greutatea totalã a materialelor de ambalaj
continute in deseurile de ambalaj recuperate, cu un
procent minim de 15% din greutatea fiecãrui tip de material de ambalaj.
Pentru realizarea acestui
obiectiv agentii economici care comercializeazã produse ambalate in
ambalaje reutilizabile sunt obligati sã
le primeascã, la schimb, iar in cazul in care utilizeazã sistemul
– depozit sã returneze cumpãrãtorului valoarea acestuia.
Similar agentilor
economici care realizeazã produse ambalate in ambalaje reutilizabile
sunt obligati sã organizeze un sistem care sã asigure recuperarea
in vederea reutilizãrii multiple a ambalajelor, prin agentii economici
care comercializeazã aceste produse sau prin centre specializate de
recuperare a acestor ambalaje.
Pânã la finele trimestrului III 2002
Primãria Municipiului Ploiesti va lua toate mãsurile de
implementare si respectare a prevederilor mentionate in capitolul prezent.
Cap.V.3. Inchiderea
si urmãrirea post inchidere a depozitului de deseuri Teleajen
Procedura de inchidere
a rampei Teleajen se va face in conformitate cu H.G. nr.162/2002 cap.V si VI cu
luarea tuturor mãsurilor de supraveghere, monitorizarea si control post inchidere
pe o perioadã de minim 30 de ani, pânã la stabilizarea si
eliminarea oricãrui risc potential pentru factorii de mediu.
Mãsurile
vor fi etapizate si vor consta in :
- realizarea
bilantului de mediu nivel II si dacã se impune a evaluãrii de
risc conform prevederilor legale in vigoare pânã la finele trimestrului
I 2003,
-
monitorizarea apelor freatice din zona rampei Teleajen si a gazelor de fermentatie
rezultate,
-
refacerea ecologicã a zonei afectate .
In
maxim 8 ani depozitul de deseuri Teleajen se va conforma cerintelor
H.G.nr.162/2002 inclusiv a anexelor a acestuia.
Cap.V.4. Resurse
pentru implementarea programului
Pentru
realizarea colectãrii selective a deseurilor vor fi utilizate urmãtoarele
tipuri de finantare :
- din bugetul
propriu al agentilor economici ce desfãsoarã activitãti de
salubritate – pentru asigurarea necesarului si sortimentelor de recipienti pe
tipuri de deseuri si a transportului acestora la rampã sau agenti economici ce realizeazã
valorificarea deseurilor,
- din bugetul
local pentru asigurarea bazei informative si de educare a populatiei pentru
implementarea sistemului colectare
selectivã, recuperare, reutilizare, revalorificare,
- din bugetul
local (eventual finantare extrabugetarã) pentru inchiderea si refacerea
ecologicã a rampei Teleajen.
Mentionãm aici si o altã laturã a
implementãrii prezentului program care va stimula activitatea economicã
prin crearea de noi locuri de muncã, aparitia unor firme specializate in
colectarea, transportul, reciclarea si valorificarea deseurilor.
Cap.VI. Realizarea unei
baze de date, a unui program de control si raportare a activitãtilor de
salubritate si a gestiunii deseurilor
a) Pentru realizarea bazei de date se impun urmãtoarele mãsuri:
·
pentru gestionarea uleiurilor uzate conform H.G. 662/2001
art .16, generatorii si detinãtorii vor raporta anual si/sau la
cerere informatiile privind evidenta
gestionãrii lor,
·
conf.H.G. nr.1057/2001 art.16, persoanele juridice
autorizate in activitatea de colectare, transport, valorificare si/sau
eliminare a bateriilor si acumulatorilor vor pune la dispozitie, la cerere
datele privind gestionarea acestor deseuri,
·
in conf. O.G. nr.87/2001 cap. III ART.20 prestatorii de
servicii publice de salubrizare au obligatia de a furniza informatii privind
gestionarea deseurilor specifice activitãtii.
b)Controlul activitãtilor
de salubritate si gestiune a deseurilor.
Primãria Municipiului Ploiesti prin persoanele autorizate va
controla :
·
generarea, colectarea, stocarea, transportul si tratarea
deseurilor menajere si de constructie si implementarea planului de gestiune a
acestora;
·
eliminarea deseurilor de productie si a celor periculoase
si implementarea planului local de gestiune a acestora;
·
instalatiile pentru stocarea si neutralizarea deseurilor
menajere si de constructie si cele pentru eliminarea deseurilor
industriale si periculoase.
c) Datele rezultate din controalele efectuate se vor
introduce in baza de date pentru urmãrirea activitãtilor de
gestionare a deseurilor.
d) Raportarea gestiunii deseurilor municipale cãtre I.P.M.
se va face anual si de câte ori se
solicitã, utilizând baza de date privind gestiunea pe tipuri de deseuri si
operatori de salubritate.
Faptele si sanctiunile contraventionale la legislatia in vigoare in
domeniul salubrizãrii si managementului deseurilor vor fi in concordantã
cu prevederile Ordonantelor de Urgentã a Guvernului nr.78/2000 aprobatã
prin legea 426/2001, 16/2001, a Ordinului Ministerului Sãnãtãtii
nr. 536/1997, a Hotãrârilor de Guvern nr. 1057/2001, 662/2001, 349/2002,
162/2001.