Consiliul Local al Municipiului Ploiesti:
Vazand Expunerea de Motive a Primarului Municipiului Ploiesti si Raportul
de Specialitate al Directiei Administratie Publica, Juridic Contencios
prin care se propune stabilirea unor masuri pentru asigurarea liberului
acces la informatiile de interes public;
In conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
la informatiile de interes public, precum si ale Hotararii Guvernului
nr. 123/2002 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001;
Avand in vedere propunerile formulate in plenul sedintei de catre domnii
consilieri;
In temeiul dispozitiilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 privind
administratia publica locala;
H O T
A R A S T E :
Art.
1. - (1) Accesul persoanelor fizice si juridice la informatiile de
interes public se asigura de catre Consiliul Local al Municipiului
Ploiesti si Primarul Municipiului Ploiesti prin Biroul Comunicare,
Promovare, compartiment specializat de informare si relatii publice,
organizat in cadrul aparatului propriu al consiliului Local.
(2) Atributiile Biroului Comunicare, Promovare si fisele posturilor
salariatilor din cadrul acestuia se completeaza conform prezentei
hotarari si a actelor normative incidente in materie.
Art. 2. - Biroul Comunicare, Promovare va face public, din oficiu,
urmatoarele documente si informatii de interes public:
a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea
consiliului local, institutia primarului si a primariei;
b) structura organizatorica a consiliului local si a aparatului propriu
si permanent al acestuia, atributiile structurilor functionale ale
aparatului propriu si permanent, programul de audiente ale comisiilor
consiliului local, al primarului, viceprimarilor si secretarului Municipiului
Ploiesti, programul de functionare al structurilor functionale ale
aparatului propriu;
c) numele si prenumele persoanelor din conducerea Primariei Municipiului
Ploiesti, precum si a functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor
publice, desemnat prin dispozitia primarului;
d) coordonatele de contact ale consiliului local si Primariei Municipiului
Ploiesti, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax,
adresa de e-mail si adresa paginii de internet;
e) sursele financiare, bugetul si bilantul contabil;
f) programele si strategiile autoritatii publice locale;
g) lista cuprinzand documentele de interes public, produse si/sau
gestionate, altele decat cele puse la dispozitie, din oficiu, anexa
la prezenta hotarare;
h) modalitatile de contestare a hotararilor consiliului local si a
dispozitiilor primarului, in situatia in care persoana se considera
vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes
public solicitate.
Art. 3. - Accesul la informatiile de interes public comunicate din
oficiu se realizeaza prin:
a) afisarea la sediul institutiei publice ori in alte locuri intens
populate;
b) publicarea in publicatii proprii, in mijloace de informare in masa
ori in pagina de internet proprie;
c) consultarea la sediul Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
in spatii destinate in acest sens, prin dispozitia primarului.
Art. 4. - Biroul Comunicare, Promovare indeplineste si atributiile
pe linia relatiei cu presa, prevazute de art. 29 din Hotararea de
Guvern nr. 123/07.02.2002, prin intermediul unei persoane din cadrul
acestuia, ce va fi desemnata prin dispozitie de catre Primarul Municipiului
Ploiesti.
Art. 5. - Se aproba lista cuprinzand documentele de interes public,
produse si/sau gestionate, ale consiliului local, primarului si ale
aparatului propriu al consiliului local, potrivit anexei nr. 1 care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 6. - (1) Informatiile de interes public prevazute in anexa la
prezenta hotarare se pun la dispozitia persoanelor interesate prin
intermediul Biroului Comunicare, Promovare.
(2) Procedura de obtinere a informatiilor, se aproba prin Dispozitia
Primarului Municipiului Ploiesti, emisa in conformitate cu actele
normative in materie.
(3) Tariful pentru eliberare copii documente se stabileste in cuantum
de 3000 lei/pagina. Suma perceputa constituie venit la bugetul local
si se va achita la casieria Primariei Municipiului Ploiesti.
Art. 7. - (1) Pentru analiza reclamatiilor administrative ale persoanelor,
vizand nerespectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 si ale Hotararii
Guvernului nr. 123/2002, se constituie comisia de analiza privind
incalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public;
(2) Responsabilitatile comisiei sunt cele prevazute la art. 35 alin.
(2) din Hotararea Guvernului nr. 123/2002 privind aprobarea normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 referitoare la liberul
acces la informatiile de interes public;
(3) Componenta comisiei se stabileste prin Dispozitia Primarului Municipiului
Ploiesti.
(4) Comisia are obligatia sa stabileasca dupa caz vinovatia persoanei
care nu si-a indeplinit obligatia.
Art. 8. - (1) Consiliul Local al Municipiului Ploiesti va analiza
anual raportul intocmit prin grija primarului, de catre Biroul Comunicare,
Promovare, privind accesul la informatiile de interes public.
(2) Raportul prevazut la alin (1) va fi intocmit in conformitate cu
art. 27 alin. (1), lit. (a) si (l) din Legea nr. 544/2001 si va fi
publicat.
Art. 9. - Regulamentul de Organizare si Functionare al Biroului Comunicare,
Promovare se va completa cu prevederile prezentei hotarari precum
si cu cele ce decurg din aplicarea Legii nr. 544/2001 si Hotararii
de Guvern nr. 123/2002.
Art. 10 . - Directia Administratie Publica, Juridic Contencios va
aduce la cunostinta publica prevederile prezentei hotarari.
Data in Ploiesti, astazi 31.07.2003.
PRESEDINTE
DE SEDINTA, CONTRASEMNEAZA SECRETAR,
Mitu Augustin Maria Magdalena Mazalu
EXPUNERE
DE MOTIVE
la proiectul de hotarare privind stabilirea unor masuri
pentru asigurarea liberului acces la informatiile de interes public
Accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatie de interes
public, respectiv orice informatie care priveste activitatile sau
rezulta din activitatile unei autoritati sau institutii publice, constituie
unul din principiile fundamentale ale raporturilor dintre cetateni
si autoritati. Cadrul general privind liberul acces la informatiile
de interes public a fost stabilit de Legea nr. 544/2001.
Asigurarea de catre autoritatile si institutiile publice a accesului
la informatiile de interes public se face din oficiu sau la cerere.
Aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public se face avand in vedere respectarea
principiilor transparentei, al aplicarii unitare si al autonomiei.
Astfel, autoritatile si institutiile publice au obligatia sa-si desfasoare
activitatea intr-o maniera deschisa fata de public, in care accesul
liber si neingradit la informatiile de interes public sa constituie
regula, iar limitarea accesului la informatie sa constituie exceptia.
Autoritatile si institutiile publice asigura respectarea prevederilor
legii in mod unitar, dar in conformitate cu principiul autonomiei,
fiecare autoritate publica va stabili modul concret de punere in aplicare
a prevederilor legale.
Fata de cele mentionate, supunem aprobarii Consiliului Local al Municipiului
Ploiesti proiectul de hotarare alaturat.
PRIMAR,
Emil Calota
_________________________________________________________
ROMANIA
JUDETUL PRAHOVA
PRIMARIA MUNICIPIULUI PLOIESTI
DIRECTIA ADMINISTRATIE PUBLICA,
JURIDIC CONTENCIOS
RAPORT DE SPECIALITATE
la proiectul de hotarare privind stabilirea unor masuri
pentru asigurarea liberului acces la informatiile de interes public
Autoritatea si institutiile publice au obligatia sa-si desfasoare
activitatea in mod deschis fata de public, asigurand accesul liber
si neingradit la informatiile de interes public. Legea nr. 544/2001
privind liberul acces la informatiile de interes public si Hotararea
Guvernului nr. 123/2002 privind Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 544/2001 consacra principiul aplicarii unitare a legii si
principiul autonomiei, in sensul ca fiecare autoritate publica trebuie
sa elaboreze reguli proprii de organizare si functionare a compartimentelor
de informare si relatii publice.
Potrivit prevederilor legii, la nivelul aparatului propriu al Consiliului
Local Ploiesti functioneaza un compartiment specializat de informare
- Biroul Comunicare, Promovare al carui obiect de activitate cuprinde
atributii cu privire la:
- informarea presei;
- informarea publica directa a persoanelor;
- informarea interna a personalului;
- informarea interinstitutionala.
Asigurarea accesului la informatiile de interes public vizeaza doua
laturi:
- informatii publice difuzate din oficiu;
- informatii publice difuzate la cerere.
Accesul la informatiile de interes public din oficiu se realizeaza
prin: afisarea la sediul autoritatii, publicarea acestora prin mijloacele
de informare in masa - sau pe pagina de internet, consultarea documentelor
in punctele de informare - documentare in spatii special amenajate.
Cealalta categorie de informatii publice presupune comunicarea verbala,
in scris, sau in format electronic a informatiilor solicitate, in
masura in care nu sunt exceptate de la liberul acces.
Legea prevede si obligativitatea infiintarii unei comisii de analiza
privind incalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public
care va proceda la primirea reclamatiilor si efectuarea cercetarii
administrative.
Acestea au fost aspectele legale ce au fost avute in vedere la elaborarea
proiectului de hotarare ce-l supunem spre aprobare Consiliului Local.
D I R
E C T O R ,
Luminita Gaborfi
________________________________________________
ANEXA
Nr. 1
LISTA
CUPRINZAND DOCUMENTELE DE INTERES PUBLIC, PRODUSE SI/SAU GESTIONATE,
ALTELE DECAT CELE PUSE LA DISPOZITIE, DIN OFICIU
1) Hotararile
cu caracter normativ ale Consiliului Local al Municipiului Ploiesti;
2) Dispozitiile cu caracter normativ emise de Primarul Municipiului
Ploiesti;
3) Componenta nominala a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
inclusiv apartenenta politica;
4) Informari intocmite de Primarul Municipiului Ploiesti privind starea
economica si sociala a municipiului, precum si informari asupra modului
de aducere la indeplinire a hotararilor consiliului local;
5) Rapoartele anuale de activitate intocmite de catre consilierii
municipali precum si de catre viceprimari;
6) Ofertele de vanzare a terenurilor agricole situate in extravilanul
Municipiului Ploiesti, precum si a terenurilor cu destinatie forestiera
aflate pe raza Municipiului Ploiesti;
7) Lista actelor normative potrivit carora primarul poate constata
contraventii si aplica sanctiuni;
8) Lista imputernicitilor primarului care pot constata contraventii
si aplica sanctiuni si domeniile de activitate;
9) Lista proceselor verbale de constatare a contraventiilor;
10) Documentele privind repartizarea spatiilor cu destinatia de locuinta,
precum si cu privire la inchirierea ori concesionarea spatiilor cu
alta destinatie decat cea de locuinta;
11) Propuneri de la cetateni;
12) Planurile urbanistice generale, regulamentul de urbanism, planurile
urbanistice de detaliu, planurile urbanistice zonale, planurile de
situatie si amplasamente cu mobilier stradal si constructii provizorii;
13) Lista certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire
eliberate;
14) Situatia statistica privind activitatea de stare civila: numarul
nasterilor, casatoriilor, deceselor si alte asemenea;
15) Evidenta dosarelor de: tutela, curatela, asistenta bolnavilor
psihici periculosi, asistenta sociala a persoanei varstnice in vederea
incheierii unui act juridic de instrainare, in scopul intretinerii
si ingrijirii sale;
16) Activitatile si locurile in care se poate presta munca in folosul
comunitatii, precum si prezenta lunara la munca a beneficiarilor de
ajutor social;
17) Lista de achizitii publice, servicii si lucrari;
18) Listele cu ofertele declarate castigatoare, pentru achizitii publice,
servicii si lucrari, in conformitate cu Legea nr. 212/2002;
19) Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
20) Informatii privind nivelurile impozitelor si taxelor locale stabilite
conform hotararilor consiliului local, modul de calcul al acestora,
contribuabilii care beneficiaza de facilitati fiscale precum si informatiile
care privesc aplicarea oricaror alte dispozitii ale Ordonantei de
Guvern nr. 36/2002, privind impozitele si taxele locale, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare;
21) Relatii de colaborare sau parteneriat cu autoritati publice din
tara si strainatate; infratirea cu alte comunitati din strainatate;
programe ale unor vizite in tara si in strainatate;
22) Informatii generale pentru cetatenii straini;
23) Lista asociatiilor de proprietari/locatari dupa caz;
24) Lista certificatelor de producator eliberate;
25) Informatii privind activitatea cultural-sportiva desfasurata pe
teritoriul Municipiului Ploiesti;
26) Relatii cu O.N.G. -uri, programe ale acestora si colaborari;
27) Informatii despre programele cu finantare externa.