HOTARAREA Nr. 149
privind aprobarea Regulamentul Serviciului de canalizare
in municipiului Ploiesti
Consiliul
Local al municipiului Ploiesti:
vazand Expunerea de motive
a domnilor consilieri Eparu Ion si Stan
Ion si Raportul de specialitate al Regiei Autonome de Termoficare si Servicii
Publice Ploiesti, prin care se propune aprobarea Regulamentului Serviciului de
canalizare in municipiul Ploiesti;
avand in vedere prevederile
nr. Legii 107 /1996, legea apelor;
avand in vedere prevederile
Legii mediului nr. 137/1996, republicata in 2000, modificata prin O.G. nr.
91/2002;
in conformitate cu
prevederile Legii nr. 326/2001, legea serviciilor publice de gospodarie
comunala;
avand in vedere prevederile
O.G. nr.32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de
alimentare cu apa si de canalizare, aprobata prin Legea nr. 634/2002;
avand in vedere prevederile
Hotararii Guvernului nr. 188/2002 de aprobare a Normelor privind conditiile de
descarcare in mediul acvatic a apelor uzate;
avand in vedere prevederile
H.G. nr.1591/2002 privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare si
functionare a serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare;
avand in vedere ca s-au
respectat prevederile Legii nr. 52/2003 in sensul ca Regulamentul Serviciului
de canalizare in municipiul Ploiesti a fost afisat la sediul institutiei;
in temeiul Legii nr.
215/2001 privind administratia publica locala,
H O T A R A S T E:
Art. 1 |
Aproba
Regulamentul Serviciului de canalizare in municipiul Ploiesti, conform
anexei care face parte integranta din prezenta hotarare. |
Art. 2 |
Prevederile Hotararii nr. 274/2001 a
Consiliului Local al municipiului Ploiesti isi inceteaza aplicabiliatea
incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei. |
Art. 3 |
Regia Autonoma de Termoficare
si Servicii Publice si S.C. Apa
Nova Ploiesti S.R.L. vor duce la
indeplinire prevederile prezentei hotarari. |
Art. 4 |
Prezenta hotarare intra in
vigoare la data aducerii ei la cunostinta publica. |
Art. 5 |
Directia Administratie Publica – Juridic
Contencios va aduce la cunostinta publica, prevederile prezentei hotarari. |
Data in Ploiesti, astazi, 30 iunie 2003 Presedinte de sedinta, Augustin Mitu
|
Contrasemneaza, Secretar, Maria Magdalena Mazalu
|
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A SERVICIULUI PUBLIC DE CANALIZARE
IN MUNICIPIUL PLOIESTI
CAPITOLUL I - DISPOZITII GENERALE
Art.1 OBIECTUL REGULAMENTULUI
1.1 Prezentul regulament de organizare si functionare
a serviciului public de canalizare este elaborat in conformitate cu prevederile
H.G. nr. 1591/2002, pe baza Legii Serviciilor Publice de Gospodarie Comunala
nr. 326/2001 si ale O.G. nr. 32/2001 privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare aprobata prin Legea
nr. 634/2002.
1.2 Prevederile prezentului Regulament se aplica
serviciului public de canalizare din Municipiul Ploiesti si stabileste cadrul
juridic unitar privind organizarea si functionarea serviciului public de
canalizare definind conditiile si modalitatile ce trebuie indeplinite pentru
asigurarea acestui serviciu, precum si relatiile dintre Autoritatea Administratiei
publice Locale si operatorul serviciului public de canalizare.si respectiv relatiile
dintre operator si utilizatorii acestui serviciu.
1.3 Prevederile prezentului Regulament se aplica
de asemenea la proiectarea, executarea, receptionarea, exploatarea si intretinerea
instalatiilor din sistemul public de
canalizare.
1.4 In Municipiul Ploiesti gestiunea serviciului
public de canalizare este asigurata in mod exclusiv de un
singur operator stabilit de Consiliul Local.
1.5 In acest cadru operatorul, se va conforma
prevederilor prezentului regulament.
1.6 Serviciul public de canalizare din Municipiul
Ploiesti trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii esentiale:
–
Continuitate
din punct de vedere cantitativ si calitativ in conditii contractuale;
–
Adaptabilitate
la cerintele consumatorilor;
–
Accesibilitate
egala la serviciul public in conditii contractuale;
–
Asigurarea
sanatatii publice si a calitatii vietii;
–
Satisfacerea cerintelor cantitative si calitative ale
utilizatorilor, corespunzator prevederilor contractuale;
–
Functionarea optima, in conditii de siguranta,
rentabilitate si eficienta economica, a constructiilor, echipamentelor, instalatiilor
si dotarilor, corespunzator parametrilor tehnologici proiectati;
–
Protejarea
domeniului public si a mediului prin respectarea reglementarilor legale in
domeniul gospodaririi apelor;
–
Informarea
si consultarea cetatenilor in vederea protejarii populatiei care beneficiaza de
aceste servicii.
1.7 Pentru indeplinirea competentelor atribuite de
legislatia in vigoare, Legea 326/2001, OG 32/2002, Legea 634/2002 si HG
1591/2002, Consiliul Local al
Municipiului Ploiesti va proceda la:
1.8 Evaluarea starii sistemului de canalizare,
stabilirea si aprobarea anuala a programelor de reabilitare, extindere si
modernizare a dotarilor existente pe baza documentatiilor prezentate de
operator.
Art. 2 SISTEMUL PUBLIC DE CANALIZARE
2.1 Sistemul public de canalizare cuprinde serviciul
public de canalizare care are
drept scop asigurarea serviciului public de
canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul localitatii.
2.2 Serviciul public de canalizare cuprinde
colectarea si transportul apelor uzate de la utilizator la statiile de epurare,
epurarea apelor uzate si evacuarea apei
epurate in emisar, colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din
gurile de scurgere a apelor meteorice si asigurarea functionalitatii acestora,
supravegherea evacuarii apelor uzate industriale in sistemul de canalizare.
2.3 Reteaua publica de canalizare a municipiului Ploiesti
asigura evacuarea apelor uzate menajere, apelor meteorice si apelor uzate
provenite din activitatile economice.
2.4 Apele descărcate in reteaua de canalizare a
municipiului Ploiesti trebuie să indeplinească conditiile impuse de normativele
in vigoare (anexa 1).
2.5 Este interzisă descărcarea apelor la canalizarea
publică fără autorizarea expresă a operatorului.
CAPITOLUL II - DREPTURILE SI OBLIGATIILE
OPERATORILOR SI UTILIZATORILOR
Art. 3 OBLIGATIILE OPERATORULUI
3.1
sa
asigure serviciile de colectare si evacuare a apelor uzate oricarei persoane fizice sau juridice care
locuieste in aria de prestare a serviciului de canalizare si care a incheiat un
contract de racordare si utilizare a retelei publice de canalizare a
Municipiului Ploiesti.
3.2
sa
respecte angajamentele asumate prin contractele de prestare a serviciilor
de canalizare;
3.3
sa ia
masurile necesare pentru remedierea operativa a defectiunilor aparute la
instalatiile sale precum si de inlaturare a consecintelor si pagubelor
rezultate;
3.4
sa
presteze serviciul de canalizare la toti utilizatorii cu care a incheiat
contracte de prestare si utilizare a serviciilor;
3.5
sa
respecte indicatorii de performanta stabiliti de organele administratiei
publice locale;
3.6
sa
asigure preluarea apelor uzate la sistemul public de canalizare si sa verifice
calitatea acestora;
3.7
sa intretina
si sa verifice functionarea contoarelor de masurare a debitelor, in conformitate
cu prescriptiile metrologice;
3.8
sa
factureze serviciile de canalizare prestate la valorile masurate prin
intermediul contoarelor sau determinate conform cap.IV, aducând la cunostinta
utilizatorului modificarile de tarif;
3.9
sa inregistreze
toate reclamatiile si sesizarile utilizatorilor, sa le verifice si sa ia masurile
ce se impun, dupa caz. La sesizarile scrise operatorul va raspunde tot in
scris, in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea acestora si informarea lunar prin situatii centralizate
la RATSP Ploiesti.
3.10
sa
asigure continuitatea serviciului, cu exceptia cazurilor de forta majora sau de
imposibilitate tehnica si de a colecta, transporta si evacua ape uzate. Prin
imposibilitate tehnica, in sensul prezentului articol, se intelege :
dezvoltare de presiune > 4,5 atm, lipsa retele de distributie, lipsa surse
de alimentare cu apa.
Art. 5 OBLIGATIILE UTILIZATORULUI:
5.1 sa respecte
clauzele contractului de prestare incheiat cu operatorul serviciului public de
canalizare;
5.2
in cazul
in care utilizatorul doreste sa
extinda instalatiile sau folosintele care fac obiectul unui contract, va instiinta/notifica
operatorul despre aceasta si daca noile conditii o impun, se vor modifica
clauzele contractuale;
5.3 sa
utilizeze instalatiile interioare in alte scopuri decât cele prevazute in
contract;
5.4
sa achite contravaloarea serviciului
furnizat de operator;
5.5
sa nu evacueze in reteaua publica de
canalizare deseuri, reziduuri, substante poluante sau toxice care incalca conditiile
de descarcare impuse de normele tehnice in vigoare;
5.6
sa anunte cu 15 zile inainte mutarea din
imobil, solicitând fie schimbarea titularului de contract, fie desfiintarea
racordului de canalizare, in cazul desfiintarii imobilului;
Art.
6 DREPTURILE UTILIZATORULUI:
6.1
sa i se presteze serviciile de canalizare
la nivelurile stabilite in contract;
6.2
sa primeasca raspuns in maximum 30 de zile la
sesizarile adresate operatorului cu privire la neindeplinirea unor conditii
contractuale;
6.3
sa
conteste facturile când costata incalcarea prevederilor contractuale;
6.4
sa
fie anuntat cu cel putin 48 de ore inainte despre opririle programate sau
restrictionarile in prestarea serviciului;
6.5
sa
fie despagubit in cazurile incalcarii de catre operator a clauzelor
contractuale care prevad si cuantifica valorile despagubirilor in functie de
prejudiciul cauzat;
6.6
sa
fie informat despre modul de functionare a serviciului de canalizare, despre
deciziile luate de autoritatile administratiei publice locale, A.N.R.S.C. si de
operator privind asigurarea acestui serviciu;
6.7
garantarea
dreptului de acces si utilizare a serviciului public de canalizare.
Art. 7 CALITATEA APEI
7.1 Evacuarea apelor susceptibile a fi poluate cu
hidrocarburi, uleiuri, grasimi nu poate fi admisa decat daca la deversarea in
retea sunt prevazute separatoare de grasimi.
7.2 Agentii economici care sunt racordati
la reteaua publica de canalizare au obligatia de a prezenta lunar un buletin de
analiza a calitatii apei evacuate, eliberat de un laborator agreat de operator.
Analizele care vor fi efectuate se vor stabili de catre operator in functie de
profilul de activitate al utilizatorului.
7.3
Independent de controalele care revin in sarcina agentului industrial, se vor
putea efectua in orice moment de catre operator sau un organism autorizat de
aceasta, prelevari de probe si controale in caminele de vizitare. In cazul in
care se constata depasirea limitelor normate, cheltuielile de verificare vor fi
imputate abonatului.
7.4 Utilizatorul este obligat sa respecte toate normele,
normativele si legislatia in vigoare cu privire la conditiile si calitatea
apelor uzate.
Proba
prelevata in sectiunea de masura va fi reprezentativa si suficienta cantitativ,
astfel incât sa poata fi supusa analizelor fizico-chimice si sanitare astfel:
-
o treime va fi analizata prin grija operatorului;
-
o treime prin grija utilizatorului;
-
o treime va fi sigilata atât de operator, cât si de utilizator, constituind proba martor, si va
fi pastrata de una dintre cele doua parti in astfel de conditii care sa permita
conservarea caracteristicilor din momentul prelevarii. Analiza acestei probe,
efectuata de un laborator autorizat, agreat de ambele parti, este opozabila
analizelor efectuate de oricare dintre cele doua parti.
7.5 Operatorul are dreptul sa verifice functionarea si exploatarea
retelelor de canalizare interioara, a instalatiilor de preepurare precum si
natura deversarilor de ape in reteaua publica si sa aplice sanctiuni, taxe
suplimentare si penalitati, in conformitate cu prevederile Legii mediului
137/1995 republicata, Legii apelor 107/1996 si
HGR 472/2000 privind
monitorizarea cantitativa si calitativa
a poluantilor.
7.6 Apele descarcate in retelele de canalizare vor indeplini
conditiile impuse de normativele in vigoare, de avizele operatorului si de
acordul IPM Ploiesti. In cazul in care apele uzate nu se incadreaza in
indicatorii de calitate, utilizatorii in cauza au obligatia sa execute instalatii
proprii de epurare sau de preepurare a apelor uzate.
7.7
Conform prevederilor legale in vigoare, orice modificare privind debitul si /
sau calitatea apelor uzate evacuate in reteaua publica atrage obligatia
informarii operatorului, in vederea incheierii unui nou contract.
7.8 Daca deversarea de
ape uzate provenite din activitati sociale si economice antreneaza pentru
reteaua de canalizare si pentru statia de epurare probleme speciale de
echipament si de exploatare, incheierea contractului va fi conditionata de
achitarea unor participatii financiare la cheltuielile pentru echipamentul
principal, echipamentul complementar si de exploatare, care revin in sarcina
autorului deversarii.
Art. 8
CATEGORII DE APE DEVERSATE
8.1 In reteaua publica de
canalizare a apelor uzate se admite deversarea urmatoarelor categorii de ape
uzate :
a) ape uzate menajere;
b) ape meteorice ;
c) ape uzate provenite din activitati
economice;
Art. 9 MODUL
DEVERSARII LA CANALIZARE
9.1 Deversarea la canalizarea publica se poate
face numai prin intermediul racordului.
Art. 10
CALCULUL APEI DEVERSATE
10. Cantitatea totală a apei de
canalizare preluată in retea de la fiecare utilizator, se stabileste prin insumarea
cantitătilor de apă uzată si apă meteorică. Caracteristicile apei uzate
deversate de agentii economici in retelele de canalizare sunt cele stabilite de
operator conform HGR nr.188/20.03.2002 pentru aprobarea unor norme privind
conditiile de descarcare in mediul acvatic al apelor uzate.(Anexa 1)
11.1 Cantitătile
de apă uzate preluate de canalizare de stabilesc după cum urmează:
-
apa uzată provenită de la populatie se stabileste la
nivel de 80% din apa potabilă livrată ;
-
apa
uzata provenita de la agentii economici care se alimenteaza din reteaua publica
se stabileste la nivel de 100% din apa potabila livrata, daca in procesul
tehnologic nu se specifica altfel, exceptie facând-o apa uzata rezultata din reteaua
de termoficare a ansamblurilor de blocuri, care este stabilita la nivel de 80%
din cantitatea de apa rece livrata de operator catre operatorul de termoficare,
pentru aceasta activitate.
-
apa uzată provenită de la agentii economici ce se
alimentează din surse proprii de apa se stabileste conform inregistrarilor
aparatelor de masura .
11.2 Agentii economici care nu se alimenteaza
cu apa din reteaua publica, dar care
deverseaza ape uzate in reteaua publica de canalizare, au obligatia de a monta
debitmetre cu inregistrare si contorizare pe canalul de evacuare a apelor uzate
si de a le mentine in stare de functiune.
11.3 Dupa montarea aparatului de masura, pentru a evita orice litigiu cu privire
la corectitudinea inregistrarilor, se va efectua un control comun de catre
utilizator si operator; acest control va fi efectuat cel putin o data pe an si
ori de câte ori una din parti contesta corectitudinea inregistrarilor.
11.4 Montarea acestor debitmetre conditioneaza accesul la reteaua publica de
canalizare, pentru agentii economici care solicita incheierea unui contract.
11.5 Daca in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarâri,
obligatia prevazuta in art.11.2 nu este adusa la indeplinire, operatorul va
avea dreptul de a majora cu un procent de 100% cantitatea facturata agentului
economic in cauza.
11.6 Salariatii operatorului au drept de control
asupra instalatiilor interioare, pentru verificarea cantitatii si calitatii apelor
extrase din subteran si deversate in reteaua de canalizare. Impiedicarea
accesului salariatilor operatorului se sanctioneza conform dispozitiilor art.
11.5.
11.7 Fac
exceptie utilizatorii la care specificul activitatilor face ca o cantitate de
apa sa ramâna inglobata in produsul finit, caz in care debitul de apa uzata
evacuata se va stabili prin masurarea acestuia sau pe baza unui breviar de
calcul intocmit de utilizator si insusit de operator.
Art. 12 APA
METEORICA
12.1 - Ape meteorice sunt acele ape care provin din
precipitatii atmosferice, apele rezultate din stropirea si spalarea drumurilor
publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor.
12.2 Cantitatea de apă meteorică preluata de reteaua
publica de canalizare se determina prin inmultirea cantitatii specifice
multianuale de apa meteorica stabilita conform normativelor in vigoare, cu
coeficientii medii de scurgere stabiliti conform STAS 1795-87 si aplicarea
valorii obtinute la suprafetele incintelor construite si neconstruite, detinute
de fiecare utilizator.
Coeficientii medii de scurgere (in functie de natura
suprafetelor detinute), vor avea urmatoarele valori:
Natura suprafetei
Valoarea coeficientului de scurgere
1. Invelitori metalice, de
ardezie, tigla, sticla
0,95
2. Terase asfaltate, pavaje
asfalt, piatra sau
alte materiale cu rosturi
umplute cu mastic 0,85
3. Pavaje piatra cu rosturi umplute cu nisip
0,6
4. Drumuri din piatra sparta,
drumuri impietruite 0,2
5. Terenuri de sport, gradini si
scuaruri, curti nepavate, terenuri agricole
0,15
6. Parcuri si suprafete impadurite
0,05
Art. 13 SITUATII SPECIALE
13.1 In toate cazurile când apa ajunge la canalizare in
urma pompării si nu există nici instalatii de măsură, nici evidenta pompărilor
sau a consumului de energie electrică contorizată, cantitatea de apă descarcată
la canal se va stabili la nivelul capacitătii totale a statiei de pompare,
considerându-se functionare continuă pe intreaga perioadă de calcul.
CAPITOLUL V - RETEAUA PUBLICA
DE CANALIZARE
14.1 Reteaua publica de
canalizare este partea din sistemul de canalizare formata din canale colectoare
principale, colectoare secundare, canale de serviciu, racorduri si constructii
anexe, statii de pompare care asigura
preluarea, colectarea, transportul si evacuarea apei uzate spre statia de
epurare, statii de epurare,
colectoare de evacuare spre emisar, guri de varsare in emisar.
14.2 In reteaua publica de canalizare a apelor uzate se
admite deversarea urmatoarelor categorii de ape uzate:
- ape uzate menajere;
- ape meteorice;
- ape uzate provenite
din activitati economice.
14.3
Deversarea la canalizarea publica se poate face numai prin intermediul
racordului.
15.1 Operatorul
asigura functionarea permanenta a retelelor de canalizare, in care scop
exploateaza, intretine, verifica si repara elementele componente. In urma desfundarii colectoarelor si
retelelor de canalizare, operatorul asigura, pe cheltuiala sa, si curatirea
permanenta a acestora.
15.2 In cazul in care se face dovada ca stricaciunile,
inclusiv cele cauzate tertilor, se datoreaza neglijentei sau imprudentei din
partea unui utilizator, costurile interventiilor operatorului pentru remedierea
situatiei sunt in sarcina utilizatorului vinovat, care este raspunzator de
daunele provocate.
15.3 La
constatarea proprie sau la sesizarea din afară, operatorul este obligat ca, in termen de 48 de ore, sa procedeze la
refacerea căminelor distruse si inlocuirea capacelor sau grătarelor deteriorate
sau lipsă de la căminele de vizitare sau gurile de scurgere aflate pe suprafata
străzilor sau a trotuarelor si a celor existente pana la limita de separare a
retelei publice.
15.4 La refacerea căminelor si inlocuirea capacelor si
grătarelor se va avea in vedere dimensionarea acestora pentru a corespunde
traficului actual.
15.5 Intreruperea evacuarii apelor uzate la canalizare
poate interveni numai in cazuri de forta majora.
15.6 Operatorul va completa la zi un registru pentru:
a) reparatii si interventii
accidentale
b) revizii tehnice,
reparatii curente, reparatii capitale si interventii programate.
15.7 Reclamatiile si
sesizările se vor inregistra la dispeceratul operatorului, precizându-se de
fiecare dată numele celui care sesizează, natura defectiunilor, data, ora si
modul de remediere.
15.8 Numerele de telefon ale dispeceratului la care se
anuntă sesizarile vor fi aduse la cunostinta publicului.
15.9 Operatorul are obligatia de a reface la un nivel
calitativ corespunzator locul unde a intervenit pentru reparatii, in termen de
maxim 5 zile lucratoare de la terminarea lucrarii, iar pentru lucrari noi in
termenul si conditiile stabilite prin avizul Primariei
15.10 Pe timpul lucrărilor si până la redarea in
circulatie a străzii respective, operatorul va semnaliza corespunzător
portiunea respectivă a drumului public
pentru evitarea accidentelor.
15.11 Nerespectarea conditiilor impuse prin aviz
constituie contraventie si se sanctionează potrivit legii.
15.12 Operatorul va lua măsuri pentru eliminarea acumulărilor
de apă pe partea carosabilă a străzilor prin curătarea si mentinerea in permanentă
stare de functionare a gurilor de scurgere.
15.13 Operatorul va intocmi un program anual de
verificare si curatare periodica a retelei publice de canalizare, care va fi
prezentat spre avizare RATSP.
15.14 Operatorul are obligatia sa intretina curate gurile
de scurgere-colectare a apelor meteorice si stradale, scop in care va efectua
verificari si curatari periodice. In cazul ploilor torentiale operatorul va lua
masuri operative de interventie in locurile inundate.
15.15 In cazul in care se constata producerea sistematica
de inundatii in anumite puncte ale retelei publice de canalizare operatorul, impreuna
cu autoritatile administratiei publice locale vor lua masuri de redimensionare
a conductelor retelei publice de canalizare, multiplicare si/sau repozitionare
a gurilor de scurgere-colectare.
15.16 Executia lucrărilor de interventii programate la
retelele de canalizare se va face si cu oprirea apei,
aceasta anuntându-se prin mass media sau prin afisare la utilizator, in functie
de numarul de utilizatori afectati, cu 48 de ore inainte, cu exceptia cazurilor
de fortă majoră când oprirea apei se va face imediat.
15.17 Executarea lucrarilor se va face in conformitate cu
dispozitiile Legii nr. 10/1995, modificata prin HG 498/2001 privind calitatea
in constructii, iar verificarea calitatii lucrarilor se va face prin
responsabil tehnic atestat MLPTL.
16.1 Nimeni nu are voie să afecteze integritatea retelei
de canalizare sau să impiedice buna sa functionare, sub nici un motiv;
integritatea canalelor care străbat spatii inchise, definitive sau provizorii
sau alte terenuri pe care este amplasata reteaua publica de canalizare.
16.2 Pe traseul canalelor este interzisă amplasarea de
constructii provizorii sau definitive, iar pe anexele caminelor de vizitare nu se admite
depozitarea de materiale, utilaje, alte obiecte sau parcare de masini.
Executarea de constructii deasupra canalelor constituie contraventie.
16.3 La amplasarea constructiilor de orice fel, se va
respecta distanta fată de canale, conform normativelor in vigoare. Cuprinderea
canalelor in incinta se poate face numai cu avizul scris al operatorului.
16.4 Detinătorii incintelor prin care trec
canalele publice au obligatia de a-si asigura măsuri de protectie, cunoscând
că, in caz de prăbusire, poate fi afectat terenul pe o falie egală cu de două
ori adâncimea canalului, axată pe canal. De asemenea, detinătorii acestor
incinte au obligatia de a asigura accesul neconditonat al personalului
operatorului pentru remedierea avarilor.
16.5 In afara personalului operatorului,
nimeni nu are dreptul să manevreze capacele sau grătarele anexelor canalizării
sau să intervină intr-un fel oarecare in interiorul canalelor. Aceleasi
interdictii sunt valabile si in timpul viiturilor. Eventualele daune provocate
prin interventii neautorizate la reteaua de canalizare nu sunt opozabile
operatorului si vor fi recuperate de la cei vinovati.
17.1 Executia lucrărilor de orice fel si in special a
celor de săpătura, de-a lungul traseelor sau in intersectie cu retelele publice de apa si de canalizare,
precum si a celor de extindere a retelelor publice de apa si de canalizare se
va face numai in baza unui proiect intocmit de un agent economic autorizat, insusit
de operatorul sistemului public de canalizare. Predarea amplasamentului se va
face in prezenta delegatului operatorului, pe baza unui proces-verbal de
primire-predare a instalatiilor existente, proces-verbal ce va obliga
constructorul la protejarea, in timpul lucrarilor pe care le efectueaza, a retelelor
publice de canalizare.
17.2 Inainte de inceperea lucrărilor se va solicita la
operator desemnarea unui delegat pentru identificarea pe teren a canalelor si
se va incheia act de predare-primire a traseului.
17.3 Executia de lucrări, inclusiv transporturile pe
traseele retelei de canalizare, chiar dupa intocmirea acestui act, nu exclude
responsabilitatea pentru distrugerea sau scoaterea din functiune a retelei.
17.4 Avarierea sau distrugerea partiala sau totala a unor
parti din reteaua publica de canalizare, provocata cu ocazia efectuarii de lucrari
de constructii, va fi remediata de persoana juridica vinovata de producerea
avariei sau distrugerii, pe cheltuiala sa, fara ca prin aceasta sa fie exonerata
de plata daunelor produse operatorului cu privire la imposibilitatea acestuia
de a asigura serviciul de canalizare. Lucrarile se vor efectua imediat dupa
avarie sau distrugere, reglementarea aspectelor juridice sau financiare
realizându-se ulterior inlaturarii avariei. Dupa terminarea lucrarilor de
remediere reteaua publica afectata trebuie sa corespunda conditiilor pentru
care a fost proiectata.
17.5 Dacă in timpul lucrărilor pe
traseele canalelor s-a intrerupt scurgerea apelor, fie din cauza unei avarii,
fie din cauza unei infundări, lucrările de santier se intrerup până la
remedierea defectiunii constatată ca atare de către delegatul operatorului.
17.6 La terminarea lucrărilor, constructorul va convoca
delegatul operatorului, pentru a preda canalele si anexele lor in starea pe
care au avut-o inainte de inceperea lucrărilor. Dacă pentru constructia
executată s-au impus prin proiect devieri sau modificări ale canalelor, acestea
se vor receptiona ca lucrări noi, conform reglementarilor in vigoare, costul
lucrărilor fiind suportate de
beneficiar.
18.1 Executarea lucrarilor de extindere pentru
canalizare, inclusiv a racordurilor de canalizare se va face dupa obtinerea
autorizatiei eliberate de administratia publica locala, autorizatie care va
avea la baza avizul definitiv al operatorului.
18.2 Operatorul poate realiza lucrari de extindere a
retelei publice in afara celor prevazute in programul de investitii la cerere si
cu plata anticipata a lucrarii de catre solicitant.
18.3 Costul lucrarilor este evaluat conform
devizelor estimative.
18.4 Operatorul are dreptul de a controla, prin
responsabilul tehnic cu executia avizat MLPTL, toate lucrarile de extindere a
caror executie nu intra in sarcina sa. Acest drept implica accesul delegatului
operatorului la proiectele de executie, precum si accesul pe santiere pentru
urmarirea executarii lucrarilor, numai insotit de dirigintele de santier.
18.5 Operatorul poate refuza
preluarea in administrare a lucrarilor necorespunzatoare sau care pun in
pericol functionarea sistemului public de canalizare.
Art. 19 DEFINITIE
19.1 Prin instalatii interioare de canalizare se intelege
totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau in administrarea
utilizatorilor, care asigura preluarea apei uzate de la instalatiile de
utilizare a apei la caminul de racord din reteaua publica.
19.2 Reteaua interioară de canalizare a utilizatorului se
compune din : obiecte sanitare, sifoane, inclusiv cele de pardoseală
si de terasa, conducte orizontale de legatura,
coloane, conducte orizontale de evacuare la caminul de racord, care reprezinta
limita retelei interioare (limita de proprietate) .
20.1 Delimitarea
dintre instalatiile interioare de
canalizare si reteaua publica de canalizare se face prin căminul de racord care este prima
componenta a retelelor publice in sensul de curgere al apei uzate.
20.2 Reteaua
interioară de canalizare apartine proprietarilor imobilului, care au obligatia
să asigure functionarea acesteia si a instalatiilor anexe, executând toate
lucrările de intretinere, reparare si exploatare necesare.
20.3 Operatorul nu
are nici o obligatie privind buna functionare a retelei interioare de
canalizare.
21.1 Executarea si intretinerea retelei interioare de
canalizare sunt in sarcina exclusiva a titularului de retea.
21.2 Instalatiile interioare de canalizare care deservesc
doi sau mai multi proprietari
dintr-un condominiu, sunt instalatii apartinând partilor comune ale
condominiului si intra ca obigatie de intretinere si reparatie in sarcina
tuturor proprietarilor condominiului.
21.3 Instalatiile interioare de canalizare din cadrul
condominiului, care deservesc un singur proprietar sunt instalatii ce apartin
acestuia si intra ca obligatie de intretinere si reparatie in sarcina
proprietarului.
21.4 Utilizatorul este obligat sa intocmeasca si sa
mentina la zi planurile interioare de canalizare.
21.5 Pentru a nu se produce inundarea subsolurilor
utilizatorului, in cazul intrarii sub presiune a retelei publice de canalizare,
acestea nu vor fi racordate direct la reteaua publica de canalizare.
21.6 Pe legaturile prevazute pentru golirea subsolurilor
la canalizarea publica in vederea evacuarii apelor provenite din reteaua
interioara de canalizare, in cazul unor defectiuni se vor monta vane si clapete
contra refularii.
21.7 Utilizatorul este
răspunzator pentru lipsa instalatiilor si constructiilor care sunt menite să impiedice
pătrunderea apei din canalizarea publică in subsoluri, precum si de toate
urmările si pagubele ce decurg din aceasta, neavand dreptul să pretindă
despăgubiri de nici un fel de la operator si nici lucrări de remediere.
21.8 Utilizatorii care dispun de decantoare pe reteaua
interioară vor controla periodic nivelul depunerilor si vor asigura vidanjarea
acestor decantoare.
21.9 Detinătorii de instalatii de epurare si preepurare,
vor respecta intocmai regulamentele de exploatare si intretinere ale acestor
instalatii, conform avizului eliberat de operator.
21.10 Utilizarea
instalatilor interioare de canalizare este interzisă in timpul reparatiilor la
reteaua de canalizare, operatorul având obligatia de a anunta inceputul si sfârsitul
acestor lucrări.
CAPITOLUL VII - RACORDURI
Art. 22 DEFINITIE
22.1 Racordul este partea din sistemul de canalizare prin
care se asigura legatura intre instalatia interioara si reteaua publica de
canalizare, in scopul evacuarii apelor uzate.
22.2 Partile componente ale unui racord sunt:
- camin de racord,
amplasat pe domeniul public sau privat, folosit pentru controlul si intretinerea
racordului, fiind vizibil si accesibil;
- un dispozitiv tip
sifon, instalat in camin cu rolul de a garanta securitatea retelei si care
permite totodata racordarea la reteaua de canalizare apartinând utilizatorului;
- o conducta de
racordare, situata intre caminul de racord si reteaua publica de canalizare;
- un dispozitiv de legatura,
realizat conform normelor tehnice in vigoare, permitând legarea conductei de
racordare la reteaua publica de canalizare.
22.3 Delimitarea dintre reteaua publica de canalizare si
instalatia interioara de canalizare apartinând utilizatorului este caminul de
racord.
22.4 Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de
racord cu toate componentele sale, apartin retelei publice de canalizare,
indiferent de nivelul de finantare a realizarii acestuia.
23.1 Un imobil nu poate avea decât un singur
racord. In mod exceptional, unele imobile mari, cu functiuni multiple, pe baza
unor justificări bine intemeiate si numai cu acordul operatorului, pot avea mai
multe racorduri.
23.2 Agentii economici care deverseaza ape uzate
industriale vor trebui, la solicitarea operatorului, sa fie dotati cu doua
tipuri de racorduri distincte:
-
un racord pentru ape menajere;
-
un racord pentru ape industriale.
Art. 24 LEGAREA FARA RACORD LA RETEAUA DE CANALIZARE
24.1 Legarea retelei interioare la reteaua de canalizare
direct, respectiv fără racord, nu se admite decât la acele imobile la care
distanta dintre clădire si canalul public este mai mică de 5m si nu există
lateral un amplasament pentru racord. In astfel de cazuri legarea retelei
interioare la canal se va face obligatoriu
intr-un cămin de inspectie, in care nu se va intra cu mai mult de trei
conducte si la o inaltime de radier de cel mult 80 cm. Acest cămin devine si
cămin de limită de proprietate si are forma si dimensiunile corespunzătoare.
25.1 Orice utilizator, persoana fizica sau juridica, care
doreste sa fie racordat la sistemul public de canalizare, trebuie sa depuna la
operatorul serviciului de canalizare urmatoarele documente:
- cerere de racordare
- certificatul de
urbanism,
- planul de incadrare in
zona la scara de 1:500
- actul de proprietate
sau o imputernicire data de proprietar.
25.2
La solicitarea avizului de racordare la reteaua publica de canalizare
solicitantul va prezenta la operator urmatoarele date:
-
estimari ale debitelor si compozitiei apelor uzate care
urmeaza a fi evacuate in canalizarile localitatilor;
-
buletine de analiza a compozitiei apelor uzate;
-
cronograma debitelor de ape uzate.
25.3 Eliberarea avizului operatorului se realizeaza in
doua etape:
- avizul de racordare de
principiu - cuprinde datele generale privind posibilitatile si conditiile de racordare care vor sta la
baza intocmirii proiectului de catre un proiectant autorizat;
- avizul de racordare
definitiv - prin care operatorul isi insuseste solutiile tehnice adoptate de
proiectant;
25.4 Documentatia anexata la cererea pentru obtinerea
avizului definitiv, va contine:
·
cererea pentru eliberarea avizului definitiv;
·
memoriu tehnic privind descrierea solutiilor de racordare
la reteaua publica;
·
documentatia economica;
·
scheme de montaj ale conductelor;
·
detalii de rezolvare in cazul in care retelele de apa se
intersecteaza cu alte retele;
·
planul retelelor din incinta.
25.5 Operatorul are obligatia de a elibera avizul
definitiv in maximum 30 zile de la depunerea documentatiei;
25.6 In cazul in care documentatia nu este completa,
operatorul are obligatia de a returna in max.10 zile documentatia pentru
completare.
25.7 Pentru orice
modificari privind debitul si/sau cantitatea apelor uzate, evacuate in retelele
de canalizare ale localitatilor, ca urmare a extinderii capacitatilor de productie,
a modificarii tehnologiilor de fabricatie sau a altor cauze, utilizatorul are
obligatia de a cere un nou aviz de bransare/racordare, de a obtine avizul
inspectoratului de sanatate publica si avizul de gospodarire a apelor, iar
operatorul are obligatia sa modifice contractul de bransare/racordare si
utilizare a serviciilor cu acesta.
25.8 Toate cheltuielile de
proiectare, avizare, executie, asistenta tehnica, consultanta, receptie si
punere in functiune revin in sarcina operatorului, pe baza unui program aprobat
de autoritatea publica, pe ani, in functie de fondurile disponibilizate din
tarif, conform contractului de concesiune si posibilitatilor tehnice de executie.
25.9 Nu se va acorda aviz
de racordare la reteaua de canalizare
acelor imobile care, prin descărcarea debitelor, ar depăsi capacitatea
de transport a canalului.
25.10 Operatorul are dreptul de a verifica, inainte de a
executa lucrarile de racordare, daca instalatiile interioare corespund
conditiilor tehnice definite in prezentul regulament. Modificarile necesare
pentru punerea in conformitate a instalatiilor interioare se fac pe cheltuiala
utilizatorului.
25.11 Căminul de racord se amplasează astfel:
-
la 1-2 m fata de cladire, la imobilele fara curte si fara
imprejmuire;
-
imediat dupa caminul uscat, de control al canivoului, la
imobilele construite in terenuri ssensibile de umezire (macroporice);
-
la 1 m de imprejmuire in curtea imobilelor cu incinta inchisa;
-
la canalul de serviciu acolo unde distanta dintre cladire
si canalul public este mai mica de 3 m.
25.12 Este interzisă amplasarea căminelor de racord in
interiorul clădirilor sau amplasarea căminului de racord al unui imobil pe
teritoriul altui imobil.
25.13 Sectiunea
canalului de racord se va stabili printr-un breviar de calcul in functie de
debitul ce trebuie evacuat si de viteza minimă ce trebuie asigurată. In toate
cazurile, sectiunea canalului de racord nu poate fi mai mare decat sectiunea
canalului colector in care se leagă, iar capacitatea de transport a canalului
de racord nu poate fi mai mare decât a canalului din retea.
25.14 Caracteristicile tehnice
ale canalului de racord se vor aproba prin avizul tehnic al operatorului.
25.15 Panta racordului
trebuie să asigure viteza minimă de autocurătire si să nu depăsească viteza
maximă. Panta canalului de racord trebuie să fie continuă. Pe traseul canalului
nu se admit schimbări ale sectiunii sau ale directiei. In cazul când adâncimea
canalului este mai mare si legarea la canal ar conduce la o pantă mai mare
decât cea admisă, canalul de racord se va lega in canalul colector printr-un
cămin de rupere de pantă.
Art. 26 CONDITII DE UTILIZARE
26.1 Este
interzisă folosirea canalului de racord al unui imobil pentru descărcarea
apelor uzate de la alt imobil. In cazuri bine justificate, operatorul poate
aproba legarea unui imobil de canalul de racord al altui imobil cu conditia ca
beneficiarul de folosintă al canalului de racord existent, să-si dea consimtământul
in scris. Acest consimtământ trebuie obtinut de către solicitant. In astfel de
cazuri, legătura se va face in căminul de racord existent.
26.2 Operatorul nu are nici o răspundere pentru eventualele conflicte
sau litigii ce ar interveni ca a urmare a legăturii in conditile arătate mai
sus.
26.3 Pe
traseul canalului de racord si la 5 m distanta pe ambele părti ale axului, nu
se vor face plantări de arbori si nu se vor amplasa constructii. Pentru astfel
de lucrări se va cere avizul operatorului.
27.1 Proprietarul are oricând dreptul să solicite operatorului verificarea
canalului de racord, atunci când observă o functionare necorespunzătoare a
acestuia.
28.1 Intretinerea, reparatiile
si inlocuirea totala sau partiala a racordurilor situate pe domeniul public,
precum si a caminului de racordare sunt in sarcina operatorului serviciului.
28.2 In cazul in care se face dovada ca stricaciunile, inclusiv cele cauzate tertilor, se datoreaza neglijentei sau imprudentei din partea unui utilizator, costurile interventiilor operatorului serviciului pentru remedierea situatiei sunt in sarcina utilizatorului vinovat care este raspunzator de daunele provocate.
28.3.Legatura realizata intre caminul de
racordare si reteaua de canalizare interioara a utilizatorului, inclusiv cea
pentru apele meteorice, este in sarcina exclusiva a utilizatorilor.
28.4 Canalizarea si lucrarile de racord trebuie sa fie
executate in conditii de etansaitate.
28.5 Desfundarea retelelor
interioare din incinta utilizatorilor se poate face de către operator pe bază
de comandă, in limita posibilitătilor., comunicându-se utilizatorului si
tariful pentru serviciul solicitat.
28.6 Partea de racorduri situata sub proprietatea privata
a clientului este intretinuta prin grija si cheltuiala proprietarilor sau
utilizatorilor.
29.1 Executia lucrarilor de instalare a racordului se
face dupa obtinerea autorizatiei de construire eliberata in conditiile legislatiei
in vigoare.
29.2 Dupa instalarea racordului se convoaca, conform
legii, comisia de receptie in vederea receptionarii lucrarilor executate.
29.3 Dupa receptionarea racordului se intocmeste intre
operator si utilizator contractul de racordare si utilizare a serviciului
public de canalizare.
29.4 Dupa receptionare racordurile se inscriu, in
conformitate cu prevederile legale, in evidenta mijloacelor fixe, ca
proprietate a Consiliului Local, urmând ca exploatarea, intretinerea si
repararea sa fie in atributiile operatorului/prestatorului serviciului.
29.5 Receptia racordurilor se va face in prezenta reprezentantilor
Primariei si Politiei Municipiului Ploiesti, in conformitate cu dispozitiile
legislatiei in vigoare.
30.1 Executarea lucrarilor in conformitate cu standardele
si prescriptiile tehnice in vigoare.
30.2 Asigurarea garantiei lucrarii.
30.3 Executarea lucrarilor in perioada mentionata in
autorizatia de incepere a lucrarilor edilitare.
30.4 Prezentarea catre utilizator a procesului verbal de
terminare a lucrarilor,semnat de ambele parti.
CAPITOLUL VIII - CONTRACTAREA SERVICIului
DE CANALIZARE
Art. 31 CEREREA PENTRU
INCHEIEREA CONTRACTULUI
31.1 Serviciile de canalizare nu se execută decât pe baza
unui contract. Cererea pentru incheierea contractului se depune la operator
după cum urmează:
-in
comun cu cererea pentru furnizarea apei, in cazul când alimentarea cu apă a
imobilului se face din reteaua de distributie;
-numai
pentru serviciile de canalizare in cazul când alimentarea cu apă a imobilului
se asigură in exclusivitate din surse proprii sau există deja asigurată
alimentarea cu apă din reteaua publică.
31.2 In cerere se vor preciza : numele si prenumele,
denumirea pentru agentii economici si institutii publice, adresa, debitul si
natura apelor ce urmează a se deversa in canal, regimul deversării si alte date
ce pot fi solicitate de operator.
31.3 In cazul când se incheie un contract unic,
atât pentru furnizarea apei cât si pentru canalizare, datele ce se cuprind in
cerere trebuie să satisfacă cerintele ambelor servicii, asa cum au fost
definite prin regulamente.
32.1 Utilizator al serviciului public de canalizare
poate fi orice persoana fizica sau juridica, proprietara sau cu imputernicire
data de proprietarul, unui imobil, având racord propriu de canalizare si care
beneficiaza, pe baza de contract, de serviciile operatorului.
32.2 Pe
perioada stabilita de legile in vigoare utilizatori pot fi si persoane fizice
sau juridice care au contract, dar nu au racord propriu de canalizare propriu.
32.3 Contractele se incheie cu urmatoarele
categorii de utilizatori: agenti economici, institutii publice, utilizatori
casnici : persoane fizice proprietare ale unui imobil sau asociatii de
proprietari/locatari.
Dreptul
de acces si utilizare a serviciilor de canalizare este garantat tuturor
utilizatorilor.
32.4 Incheierea contractelor
cu agentii care desfasoara activitati sociale sau economice se face in
conditiile indeplinirii, de catre acestia, a conditiilor prevazute de
reglementarile in vigoare .
32.5 In cazul când un
proprietar detine mai multe imobile, contractul se va incheia pentru fiecare
imobil in parte.
33.1 Contractul
intră in vigoare de la data semnării.
33.2 Proprietarul este obligat ca la data când solicită inceperea
furnizării apei, să solicite si verificarea instalatiilor de canalizare in
vederea punerii in functiune a racordului.
34.1 In cazul transferului de proprietate, noul
proprietar trebuie să anunte in scris operatorul, cu 15 zile inainte de parasirea
imobilului.
34.2 Transferul contractului se face cu achitarea la zi a
datoriilor vechiului proprietar.
35.1 Titularii de contracte nu au voie să permită
descărcarea la canalizare prin racordul propriu al apelor de la un alt imobil
cu exceptia celor prevazute de Art. 28.1. De asemenea, nu au voie să-si modifice
sau să-si mărească debitele deversate
fără să obtină acordul prealabil de la operator.
36.1 Contractul se incheie pe durata nedeterminată. In
mod exceptional, se pot incheiea
contracte pe durata determinata, dar nu mai mica de 6 luni.
37.1 Contractul dintre operator si utilizator poate inceta
in urmatoarele cazuri:
a) prin acordul scris al partilor;
b) prin denuntarea
unilaterala a contractului de catre utilizator, cu un preaviz de 30 de zile
lucratoare, dupa achitarea taxei de inchidere si a debitelor catre operator;
c) prin denuntarea
unilaterala de catre operator, in cazul in care imputernicitii acestuia sunt impiedicati
sa verifice sau sa citeasca contoarele ori sa verifice si sa remedieze defectiunile
la instalatiile care sunt proprietatea sa, atuncicând acestea se afla pe
proprietatea utilizatorului.
37.2 Pentru repunerea in functiune a racordului,
utilizatorul va trebui să indeplineasca toate formalitătile ce se intreprind la
racordurile noi.
CAPITOLUL IX - TARIFE, PLĂTI,
FACTURARE
Art. 38 TARIFUL SERVICIULUI DE CANALIZARE
38.1 Operatorul serviciului de
canalizare va practica tarifele aprobate.
38.2
Procedura de stabilire, ajustare si modificare a preturilor si tarifelor pentru
serviciul public de canalizare este cea prevazuta in Contractul de Concesiune si
HG 149 din 20 feb. 2002, cu mentiunea ca operatorul va prezenta si anexa 3 din
Regulamentul cadru aprobat prin HG 1591 / 18.12.2002 in conformitate cu Normele
metodologice privind calculul tarifelor aplicabile produselor si serviciilor de
canalizare elaborate de ANRSC.
38.3 In afara acestor tarife operatorul va incasa de la
beneficiari contravaloarea următoarelor lucrări care nu intra in tariful de
canalizare :
-
repararea racordurilor sau canalelor uzate sau distruse
prematur ca urmare a deversării de ape necorespunzatoare;
-
curătarea canalelor, in caz că se dovedeste că au fost
colmatate ca urmare a deversărilor necorespunzătoare;
-
evacuarea cu autospeciale a apelor uzate din subsoluri inundate,
ca urmare a defectiunilor din reteaua interioară de canalizare;
-
vidanjarea apelor uzate din fose septice, la cererea
clientului.
Art. 39 FACTURAREA SERVICIULUI DE CANALIZARE
39.1 Facturarea se va face in baza preturilor si
tarifelor aprobate si a cantitatile efective determinate potrivit prevederilor
legale.
39.2 Facturarea
serviciului de canalizare se va face odată cu cea pentru serviciile de
alimentare cu apă. Pentru beneficiarii care nu folosesc decât serviciile de
canalizare, se vor factura numai aceste servicii.
40.1 Utilizatorii vor plăti
serviciile de canalizare conform tarifelor aprobate, in vigoare in perioada de
calcul .
40.2 Plata facturilor este obligatorie si se face in
termen de 30 zile de la data transmiterii acesteia .Tariful nu poate fi
contestat.
40.3 Pentru depăsirea termenului de plata a facturilor,
se vor percepe majorari de intarziere egale cu cele prevazute pentru neplata
obligatiilor la bugetul de stat.
40.4
Daca sumele datorate, inclusiv majorarile,
nu au fost achitate in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut
in art.40.2, operatorul procedeaza la suspendarea contractului, cu un preaviz
de 5 zile lucratoare.
CAPITOLUL X – INDICATORI DE
PERFORMANTA
Art. 41CONDITIILE INDICATORILOR DE PERFORMANTA
41.1 Indicatorii de performanta stabiliti pentru
serviciile prestate de operator prin sistemul public de canalizare in
Municipiul Ploiesti, trebuie sa indeplineasca la nivelul utilizatorilor urmatoarele
conditii:
a) continuitatea din punct de vedere
cantitativ si calitativ;
b) adaptarea permanenta la cerintele
utilizatorilor;
c) excluderea oricarei discriminari prin
accesul la serviciul de canalizare;
d) respectarea reglementarilor specifice din
domeniul gospodaririi apelor si protejarii mediului;
Orice reglementare emisa de
operatorul serviciului public de apa si de canalizare cu efecte in exteriorul
sistemului pe care il gestioneaza este aplicabila numai cu avizul directiilor
de specialitate din ANRSC.
Art. 42 SPECIFICUL ACTIVITATIILOR
42.1 Indicatorii de performanta stabiliti pentru
serviciul de canalizare sunt specifici pentru urmatorele activitati:
a) racordarea utilizatorilor la reteaua de
canalizare;
b) contractarea serviciilor de canalizare;
c) masurarea , facturarea si incasarea
contravalorii serviciilor efectuate;
d) indeplinirea prevederilor din contract cu
privire la calitatea serviciilor efectuate;
e) mentinerea unor relatii echitabile intre
operator si utilizator;
f)
solutionarea
reclamatiilor consumatorilor referitoare la serviciul de canalizare;
g)
prestarea de servicii conexe
serviciului furnizat (informare, consultanta etc.).
Art. 43 OBLIGATIILE OPERATORULUI
43.1
Operatorul trebuie sa asigure indeplinirea
indicatorilor de performanta pentru serviciul de canalizare al Municipiului
Ploiesti prezentati in Anexa 2 la prezentul Regulament.
43.2 In
vederea urmaririi respectarii indicatorilor de performanta operatorul trebuie sa
asigure accesul neingradit al autoritatii Administratiei Publice locale, la informatiile necesare pentru stabilirea:
1. modului de respectare si de indeplinire a
obligatiilor contractuale asumate;
2. calitatii si eficientei serviciilor
furnizate/prestate la nivelul indicatorilor stabiliti in contractele de
delegare de gestiune si in concordanta cu prevederile Regulamentului cadru aprobat
prin HG 1591 / 18.12. 2002;
3. modul de administrare, exploatare,
conservare si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a
sistemului public din infrastructura edilitar urbana incredintata prin
contractul de delegare a gestiunii ;
4. stadiul de realizare a investitiilor;
5. respectarii parametrilor ceruti din
prescriptiile tehnice si a normelor metodologice;
6. modului de formare si stabilire a
tarifelor pentru serviciul de canalizare ;
7. gestiunea serviciului de canalizare
conform prevederilor contractuale;
8.
evidenta consumatorilor,
9. inregistrarea activitatilor privind
citirea echipamentelor de masurare, facturarea si incasarea serviciilor
efectuate,
10. inregistrarea reclamatiilor si sesizarilor
consumatorilor si solutionarea acestora.
CAPITOLUL XI – RASPUNDERI SI
SANCTIUNI
Art. 44 PENALITATI
Nerespectarea de catre utilizatori a conditiilor
cantitative si calitative din avizele si acordurile de racordare la sistemele
publice de canalizare, eliberate potrivit reglementarilor legale in vigoare,
conduce la retragerea avizelor si acordurilor, la anularea autorizatiilor de
functionare, la plata unor penalitati conform prevederilor legale, precum si a
daunelor provocate prin deversarea apelor reziduale.
Art. 45 RASPUNDERI
45.1 Descărcarea apelor la retea fără autorizatia
operatorului si in alte conditii decât cele prevăzute in autorizatie constituie
contraventie dacă prin urmările ce le are nu se incadrează ca infractiune.
Art. 46 CONTRAVENTII SI SANCTIUNI
Constituie contraventie si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
46.1 Cu amenda de la
500 000 – 2 000 000 lei
a) legarea instalatiilor interioare de canalizare la
retelele publice fara autorizatia operatorului;
b) executarea fara aprobarea prealabila a
operatorului a lucrarilor pentru modificarea instalatiilor de canalizare;
c) spălarea
autovehiculelor pe partea carosabilă sau pe trotuare;
d) schimbarea uleiului
autovehiculelor pe partea carosabilă sau scurgerea acestora in reteaua de
canalizare.
46.2 Cu amenda de
la 1 000 000- 5 000 000 lei
a) plantarea de arbori pe traseul conductelor de
apa sau canalizare;
b) amplasarea de constructii pe traseele de canalizare;
c) folosirea racordului la canal pentru
deversarea apelor uzate de la un alt imobil fara acordul operatorului;
d) refuzul de
a permite prelevarea de probe pentru apele uzate la canalizare ;
e) refuzul de
a permite personalului operatorului sa verifice instalatia interioara, cu un preaviz
scris de 5 zile lucratoare;
f) amplasarea
caminelor de racord in interiorul cladirilor.
46.3 Cu amenda de
la 2 000 000- 8 000 000 lei
a) impiedicarea
functionării sau infundarea retelei de
canalizare ;
b)
deteriorarea sau distrugerea instalatiilor publice de canalizare;
c) deversarea in reteaua publica de canalizare
de ape uzate care nu corespund calitativ parametrilor din anexa 1.
46.4 Cu
amenda de la 2 000 000- 5 000 000 lei
- nerefacerea caminelor de racord deteriorate in
termen de 48 ore.
46.5 Cu amenda de la 10.000 000 - 25.000 000 lei.
a) nerespectarea conditiilor
impuse prin avizul dat de Primaria Municipiului Ploiesti pentru executarea lucrarilor
de reparatii sau lucrari noi;
b) neanuntarea interventiilor
programate la reteaua de canalizare cu cel putin 48 ore inainte de intreruperea
alimentarii cu apa ( pentru inceperea lucrarilor );
c) nerefacerea de catre
serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare a retelelor altor
operatori de servicii publice sau a bunurilor apartinând persoanelor fizice /
juridice avariate ca urmare a lucrarilor efectuate de el sau de catre
subcontractori ai acesteia in termen de
5 zile de la data finalizarii lucrarii.
46.6 Lipsa sau montajul defectuos al capacelor
la caminele aferente retelelor edilitare, precum si lipsa gratarelor de
scurgere existente pe raza municipiului Ploiesti constituie contraventie si se
sanctioneaza conform HCL 198/2002.
46.7 Persoanele fizice sau juridice, vinovate de
avarierea, infundarea sau distrugerea canalizării publice, vor suporta pe lânga
amenda si contravaloarea lucrărilor făcute pentru repunerea in stare normală de
functionare .
46.8 Toate sanctiunile
aplicate operatorului prevazute in contractul de concesiune fac parte integranta
din prezentul regulament:
a) infundarea generala a retelei – 500 m3 pe
zi, dupa 24 de ore;
b) infundarea unei canalizari
– 100 m3 pe punct de deversare si pe zi, dupa 24 de ore de la
constatare;
c) devierea in emisar in totalitate sau a
unei parti a influentilor in amonte fata de statia de epurare antrenând
tratarea unui volum sau a unei transe inferioare maximului admisibil daca nu
este caz de forta majora sau fara obtinerea in prealabil a autorizatiei data de
autoritatile administratiei publice locale - 100 m3 pe zi.
46.9 Contraventiile prevazute
in prezentul Regulament se constata, iar sanctiunea se aplica prin proces
verbal, de catre Primar si imputernicitii acestuia si dupa caz de gardienii
publici si organele de politie.
46.10 Sumele incasate din aplicarea amenzilor si
aplicarea sanctiunilor constituie venit in bugetul local al Municipiului Ploiesti.
46.11 Operatorul isi rezerva
dreptul de a inchide racordul de canalizare, daca interdictiile si
constrangerile ce au generat aceste contraventii se mentin. Concomitent se poate recurge la rezilierea unilaterala a
contractului fara ca acesta sa constituie o piedica in recuperarea prestatiilor
efectuate si daunelor.
46.12 Prestatorul
serviciului va putea soma utilizatorul sa inceteze orice deversare
nereglementara intr-un interval de timp determinat, reparatia stricaciunilor si
prejudiciului produs Prestatorului serviciului revenind in sarcina
Utilizatorului semnatar al contractului.
46.13 In caz de urgenta, sau
daca produsele deversate sint de natura sa constituie un pericol iminent,
racordul poate fi inchis imediat, in momentul constatarii de catre un agent al
Prestatorului serviciului.
46.14 Contraventiilor prevazute in prezentul
regulament le sunt aplicabile dispozitiile OG nr.2 / 2001, aprobata prin Legea nr. 180 / 2002 privind
Regimul juridic al contraventiilor.
CAPITOLUL XII - DISPOZITII FINALE SI
TRANZITORII
Art.47 Prezentul Regulament
de organizare si functionare a serviciului public de canalizare intra in
vigoare la data aducerii la cunostinta publica.
Art.48 Orice
reglementare emisa de operator cu efecte in
exteriorul sistemului pe care il gestioneaza este aplicabila numai cu avizul
directiilor de specialitate din ANRSC.
Art.49 In cadrul contractelor incheiate cu consumatorii se
vor indica standardele, normative si tarifele legale la data incheierii
acestora.
Art.50 Proprietatea privata a unei persoane fizice sau
juridice pe care se gasesc amplasate partile componente ale retelelor publice
de canalizare si pentru care nu se poate obtine acordul proprietarului de mentinere
a acestora in conditiile legii pe proprietatea sa, iar conditiile
tehnico-economice rezultate din studii de specialitate nu justifica sau nu pot
permite realizarea de lucrari de stramutare a acestora pe domeniul public, va
fi trecuta in proprietatea publica a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
dupa caz prin:
a)
transferarea dreptului de proprietate in conditiile
legii;
b) exproprierea pentru
cauza de utilitate publica conform prevederilor legale.
Art. 51 Utilitatea publica se declara de catre Consiliul
Judetean Prahova dupa efectuarea unei cercetari prealabile si conditionat de inscrierea
lucrarii in planurile urbanistice si de amenajare a teritoriului aprobate
conform legii.
Art. 52 Anexele 1-3 fac parte integranta din prezentul
Regulament de Organizare si Functionare a Serviciului Public de Canalizare.
Art. 53 Regulamentul intra in
vigoare la data aducerii la cunostinta publica.
Art. 54 Operatorul, independent de autoritatea publica,
are obligatia de a tipari, populariza si difuza acest Regulament.
Art. 55 Prezentul Regulament
al serviciului public de canalizare a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului
Local al Municipiului Ploiesti
nr.------------ / -------------/2003.
ANEXA NR. 1
= = = = = = = = = = = = =
LA REGULAMENTUL SERVICIULUI
DE CANALIZARE
CONDITII SI TERMENI SPECIALI
CAP. 1 OBLIGATIILE CLIENTULUI
Art. 1 Agentii
economici au obligatia, conform HG 188/28.02.2002 sa evacueze apa uzata din reteaua
interioara de canalizare, care are ca limita de proprietate , caminul de racord
, in reteaua oraseneasca de canalizare cu conditia ca aceasta sa aiba urmatoarele
caracteristici :
Nr. Crt. |
Indicatorul |
Unitate de Masura |
Limita admisa |
1 |
Temperatura |
°C |
Max 30 |
2 |
pH |
Unitati pH |
6,5-8,5 |
3 |
Cianuri CN- |
mg/l |
0,1 |
4 |
Hidrogen sulfurat si sulfuri |
mg/l |
0,1 |
5 |
Substante extractibile cu eter de petrol |
mg/l |
5,0 |
6 |
Indicatori pentru protectia betoanelor impotriva agresivitatii apei |
|
Cf. STAS 3349/79 |
Art. 2 Analizele pentru determinarea
caracteristicilor apei uzate deversate in reteaua de canal se vor determina
lunar de catre furnizor in functie de profilul de activitate al beneficiarului,
cheltuielile fiind suportate de beneficiar. Depasirile fata de limitele admise
de standardele in vigoare vor fi sanctionate conform prevederilor Legii
742/2000.
II. Conditii de calitate a apelor uzate pentru
asigurarea functionalitarii normale a proceselor de epurare .
Nr. Crt. |
Indicatorul |
Unitate de Masura |
Limita admisa |
1 |
Materii in suspensii |
mg/l |
80 |
2 |
Reziduu filtrat la 105°C |
mg/l |
2000 |
3 |
CBO5 |
mg/l |
20 |
4 |
CCO-Mn |
mg/l |
40 |
5 |
Fenoli antrenabili cu vapori de apa |
mg/l |
0,05 |
6 |
Detergenti sintetici anioni activi biodegradabili |
mg/l |
0,5 |
7 |
Cadmiu |
mg/l |
0,1 |
8 |
Zinc |
mg/l |
0,5 |
9 |
Plumb |
mg/l |
0,2 |
10 |
Mercur |
mg/l |
0,005 |
11 |
Azot amoniacal |
mg/l |
2 |
12 |
Fosfor |
mg/l |
1 |
13 |
CCO-Cr |
mg/l |
70 |
14 |
Azot total |
mg/l |
10 |
15 |
Azotati |
mg/l |
25 |
16 |
Azotiti |
mg/l |
1 |
17 |
Produse petroliere |
mg/l |
1 |
18 |
Fosfati |
mg/l |
4 |
19 |
Fier total neionic |
mg/l |
5 |
20 |
Clor liber |
mg/l |
0,05 |
21 |
Cloruri |
mg/l |
500 |
22 |
Bacterii colif. totale |
Nr/100 cm3 |
1000000 |
23 |
Bacterii colif. fecale |
Nr/100 cm3 |
10000 |
24 |
Streptococi fecali |
Nr/100 cm3 |
5000 |
25 |
Salmonela |
Nr/100 cm3 |
absent |
DEFINIREA
TERMENILOR UTILIZATI
1.
ape
uzate menajere – apele
rezultate din folosirea apei in gospodarii, institutii publice si servicii,
care provin cu precadere din metabolismul uman si din activitati menajere si
igienico-sanitare;
2. ape uzate provenite din activitatile
economice – toate deversarile de ape folosite in activitatile
economico-industriale sau corespunzatoare unei alte utilizari a apei decât cea
menajera;
3.
ape
meteorice – apele ce provin din precipitatii atmosferice.
Sunt considerate ape meteorice si apele care provin din stropirea si spalarea
drumurilor publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor;
4. autoritate competenta - Autoritatea
Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala,
denumita A.N.R.S.C ;
5. aviz de racordare-
document scris dat de catre furnizorul serviciilor de canalizare (ANP) in legatura
cu posibilitatile si conditiile de preluare in instalatiile sale de canalizare
a apelor uzate evacuate de utilizator;
6. racord – partea din reteaua publica de canalizare care
asigura legatura dintre utilizator si canalizarea publica. Racordul de la camin
spre retea, inclusiv caminul de racord, apartine retelei publice de canalizare,
indiferent de modul de finantare a realizarii acestuia;
7. imobil- orice
cladire sau teren cu destinatie social-culturala, administrativa, de productie
industriala, comerciala, de prestari de servicii sau locuinta, inclusiv terenul
aferent, cu regim juridic dovedit. In cazul blocurilor de locuinte la care
terenul aferent nu este delimitat, se considera imobile toate acele blocuri
care au adrese distincte ;
8. instalatii interioare de canalizare –
totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau in administrarea
utilizatorului, care asigura preluarea si transportul apei uzate de la instalatiile
de utilizare a apei pâna la caminul de racord din reteaua publica;
9. punct de delimitare a instalatiilor de
canalizare – delimitarea dintre instalatiile interioare de
canalizare si reteaua publica de canalizare se face prin caminul
de racord, care este prima componenta a retelei publice in sensul de
curgere a apei uzate;
10. retea publica de canalizare - este
partea din sistemul de canalizare, alcatuita din reteaua de
conducte, armaturi si constructii anexe care asigura preluarea , evacuarea si
transportul apelor de canalizare de la doi sau mai multi
utilizatori independenti, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice
care locuiesc in case individuale ori de la doua sau mai multe persoane
juridice care administreaza câte un singur condominiu, astfel cum este el
definit de lege. Partile componente ale unei retele de canalizare sunt
amplasate de regula pe domeniul public in cazul in care conditiile
tehnico-economice sunt avantajoase, reteaua publica de canalizare poate fi
amplasata cu acordul proprietarului si pe terenuri private ;
11. sectiune de control – locul
de unde se preleveaza probe de apa in vederea analizelor de laborator acest loc
fiind ultimul camin al canalizarii interioare a utilizatorului, inainte de debusarea
acesteia in reteaua de canalizare a localitatii;
12. serviciu de canalizare – activitate de utilitate publica si de
interes economic general, aflata sub autoritatea administratiei publice locale,
care are drept scop asigurarea
serviciului de canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul localitatilor ;
13. sistem public de canalizare – ansamblul
constructiilor si terenurilor aferente, instalatiilor tehnologice,
echipamentelor functionale si dotarilor specifice, prin care se realizeaza
serviciul public de canalizare. Sistem public de canalizare cuprinde de regula urmatoarele componente:
a) racorduri de canalizare de la punctul de
delimitare;
b) retele de canalizare;
c) statii de pompare a apelor uzate;
d) statii de epurare;
e) colectoare de evacuare spre emisar;
f)
guri
de varsare in emisar;
g) depozite de namol deshidratat;
14. sistem de canalizare unitar - sistem public de canalizare care asigura colectarea, transportul, epurarea,
evacuarea in emisar, in comun, atât a apelor uzate, cât si a apelor meteorice;
15. serviciu public de canalizare – cuprinde, in principal, urmatoarele activitati:
colectarea si transportul apelor uzate de la utilizatori la statiile de
epurare, epurarea apelor uzate si evacuarea apei uzate in emisar, colectarea,
evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere a apelor
meteorice si asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea evacuarii
apelor uzate in sistemul de canalizare, evacuarea si tratarea namolurilor si a
altor deseuri similare derivate din actvitatile prevazute mai sus, precum si
depozitarea lor;
16. utilizator- orice persoana fizica sau juridica,
proprietara sau cu imputernicire data de proprietarul unui imobil, având racord
de canlizare si care beneficiaza, pe baza de contract, de serviciile
operatorului,
17. operator/prestator de servicii de
canalizare - persoana
juridica titulara a unei licente de furnizare/prestare, emisa de ANRSC, care
asigura preluarea, epurarea si deversareaa in emisar a apelor uzate;
18. indicatori de performanta generali – parametrii ai serviciului de furnizare care se
stabilesc pe niveluri minime de calitate urmarite la nivelul furnizorilor si
care sunt conditii de acordare sau de retragere a licentei, dar pentru care nu
sunt prevazute penalizari in contractele de furnizare, in cazul nerealizarii
parametrilor;
19. indicatori de performanta garantati – parametrii ai serviciului de furnizare
ale caror niveluri se stabilesc si
pentru care sunt prevazute penalizari in licenta sau in contractele de
furnizare, in cazul nerealizarii lor.