HOTARAREA Nr. 149

privind aprobarea Regulamentul Serviciului de canalizare in municipiului Ploiesti

 

Consiliul Local al municipiului Ploiesti:

vazand Expunerea de motive a domnilor consilieri  Eparu Ion si Stan Ion si Raportul de specialitate al Regiei Autonome de Termoficare si Servicii Publice Ploiesti, prin care se propune aprobarea Regulamentului Serviciului de canalizare  in municipiul Ploiesti;

avand in vedere prevederile nr. Legii 107 /1996, legea apelor;

avand in vedere prevederile Legii mediului nr. 137/1996, republicata in 2000, modificata prin O.G. nr. 91/2002;

in conformitate cu prevederile Legii nr. 326/2001, legea serviciilor publice de gospodarie comunala;

avand in vedere prevederile O.G. nr.32/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare, aprobata prin Legea nr. 634/2002;

avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 188/2002 de aprobare a Normelor privind conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate;

avand in vedere prevederile H.G. nr.1591/2002 privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare si functionare a serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare;

avand in vedere ca s-au respectat prevederile Legii nr. 52/2003 in sensul ca Regulamentul Serviciului de canalizare in municipiul Ploiesti a fost afisat la sediul institutiei;

in temeiul Legii nr. 215/2001 privind administratia publica locala,

 

H O T A R A S T E:

 

Art. 1

Aproba  Regulamentul Serviciului de canalizare in municipiul Ploiesti, conform anexei care face parte integranta din prezenta hotarare. 

Art. 2

Prevederile Hotararii nr. 274/2001 a Consiliului Local al municipiului Ploiesti isi inceteaza aplicabiliatea incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei.    

Art. 3

Regia Autonoma de Termoficare si Servicii Publice si S.C. Apa Nova  Ploiesti S.R.L. vor duce la indeplinire prevederile prezentei hotarari.

Art. 4

Prezenta hotarare intra in vigoare la data aducerii ei la cunostinta publica.                           

Art. 5

Directia Administratie Publica – Juridic Contencios va aduce la cunostinta publica, prevederile prezentei hotarari.

 

Data in Ploiesti, astazi, 30 iunie 2003

 

Presedinte de sedinta,

Augustin Mitu

 

Contrasemneaza,

Secretar,

Maria Magdalena Mazalu

 

REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A SERVICIULUI PUBLIC DE CANALIZARE

IN MUNICIPIUL PLOIESTI

 

CAPITOLUL I  - DISPOZITII GENERALE         

 

Art.1 OBIECTUL REGULAMENTULUI

 

1.1 Prezentul regulament de organizare si functionare a serviciului public de canalizare este elaborat in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1591/2002, pe baza Legii Serviciilor Publice de Gospodarie Comunala nr. 326/2001 si ale O.G. nr. 32/2001 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare aprobata prin Legea nr. 634/2002.

1.2 Prevederile prezentului Regulament se aplica serviciului public de canalizare din Municipiul Ploiesti si stabileste cadrul juridic unitar privind organizarea si functionarea serviciului public de canalizare definind conditiile si modalitatile ce trebuie indeplinite pentru asigurarea acestui serviciu, precum si relatiile dintre Autoritatea Administratiei publice Locale si operatorul serviciului public de canalizare.si respectiv relatiile dintre operator si utilizatorii acestui serviciu.

1.3 Prevederile prezentului Regulament se aplica de asemenea la proiectarea, executarea, receptionarea, exploatarea si intretinerea instalatiilor din sistemul public  de canalizare.

1.4 In Municipiul Ploiesti gestiunea serviciului public de canalizare este asigurata in mod exclusiv de un singur operator stabilit de Consiliul Local.

1.5 In acest cadru operatorul, se va conforma prevederilor prezentului regulament.

1.6 Serviciul public de canalizare din Municipiul Ploiesti trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii esentiale:

        Continuitate din punct de vedere cantitativ si calitativ in conditii contractuale;

        Adaptabilitate la cerintele consumatorilor;

        Accesibilitate egala la serviciul public in conditii contractuale;

        Asigurarea sanatatii publice si a calitatii vietii;

        Satisfacerea cerintelor cantitative si calitative ale utilizatorilor, corespunzator prevederilor contractuale;

        Functionarea optima, in conditii de siguranta, rentabilitate si eficienta economica, a constructiilor, echipamentelor, instalatiilor si dotarilor, corespunzator parametrilor tehnologici proiectati;

        Protejarea domeniului public si a mediului prin respectarea reglementarilor legale in domeniul gospodaririi apelor;

        Informarea si consultarea cetatenilor in vederea protejarii populatiei care beneficiaza de aceste servicii.

1.7 Pentru indeplinirea competentelor atribuite de legislatia in vigoare, Legea 326/2001, OG 32/2002, Legea 634/2002 si HG 1591/2002,  Consiliul Local al Municipiului Ploiesti va proceda la:

1.8 Evaluarea starii sistemului de canalizare, stabilirea si aprobarea anuala a programelor de reabilitare, extindere si modernizare a dotarilor existente pe baza documentatiilor prezentate de operator.

 

Art. 2 SISTEMUL PUBLIC DE CANALIZARE

 

2.1 Sistemul public de canalizare cuprinde serviciul public de canalizare care are drept scop asigurarea serviciului public de canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul localitatii.

2.2 Serviciul public de canalizare cuprinde colectarea si transportul apelor uzate de la utilizator la statiile de epurare, epurarea apelor uzate  si evacuarea apei epurate in emisar, colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere a apelor meteorice si asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea evacuarii apelor uzate industriale in sistemul de canalizare.

2.3 Reteaua publica de canalizare a municipiului Ploiesti asigura evacuarea apelor uzate menajere, apelor meteorice si apelor uzate provenite din activitatile economice.

2.4 Apele descărcate in reteaua de canalizare a municipiului Ploiesti trebuie să indeplinească conditiile impuse de normativele in vigoare (anexa 1).

2.5 Este interzisă descărcarea apelor la canalizarea publică fără autorizarea expresă a operatorului.

 

CAPITOLUL II - DREPTURILE SI OBLIGATIILE OPERATORILOR SI UTILIZATORILOR

 

Art. 3 OBLIGATIILE OPERATORULUI

 

3.1  sa asigure serviciile de colectare si evacuare a apelor uzate   oricarei persoane fizice sau juridice care locuieste in aria de prestare a serviciului de canalizare si care a incheiat un contract de racordare si utilizare a retelei publice de canalizare a Municipiului Ploiesti.

3.2  sa respecte angajamentele asumate prin contractele de prestare a serviciilor de   canalizare;

3.3  sa ia masurile necesare pentru remedierea operativa a defectiunilor aparute la instalatiile sale precum si de inlaturare a consecintelor si pagubelor rezultate;

3.4  sa presteze serviciul de canalizare la toti utilizatorii cu care a incheiat contracte de prestare si utilizare a serviciilor;

3.5  sa respecte indicatorii de performanta stabiliti de organele administratiei publice locale;

3.6  sa asigure preluarea apelor uzate la sistemul public de canalizare si sa verifice calitatea acestora;

3.7  sa intretina si sa verifice functionarea contoarelor de masurare a debitelor, in conformitate cu prescriptiile metrologice;

3.8  sa factureze serviciile de canalizare prestate la valorile masurate prin intermediul contoarelor sau determinate conform cap.IV, aducând la cunostinta utilizatorului modificarile de tarif;

3.9  sa inregistreze toate reclamatiile si sesizarile utilizatorilor, sa le verifice si sa ia masurile ce se impun, dupa caz. La sesizarile scrise operatorul va raspunde tot in scris, in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea acestora si informarea lunar prin situatii centralizate la RATSP Ploiesti.

3.10          sa asigure continuitatea serviciului, cu exceptia cazurilor de forta majora sau de imposibilitate tehnica si de a colecta, transporta si evacua ape uzate. Prin imposibilitate tehnica, in sensul prezentului articol, se intelege : dezvoltare de presiune > 4,5 atm, lipsa retele de distributie, lipsa surse de alimentare cu apa.

 

Art. 4 DREPTURILE OPERATORULUI:

4.1  sa opreasca temporar prestarea serviciului de canalizare, fara instiintarea prealabila a utilizatorilor si fara sa-si asume raspunderea fata de acestia, in cazul unor avarii grave a caror remediere nu sufera amânare, care pot produce pagube importante, accidente sau explozii, defectiuni ale instalatiilor interioare ale utilizatorului sau care afecteaza buna functionare a sistemului public de alimentare cu apa si/sau canalizare;

4.2  sa restrictioneze alimentarea cu apa a tuturor utilizatorilor, pe o anumita perioada, cu instiitarea prealabila, fara sa-si asume vreo raspundere fata de acestia, in cazul in care apar restrictionari justificate la sursa de apa sau la racordarea si punerea in functiune a unor noi capacitati din cadrul sistemului public de alimentare cu apa sau de canalizare ori a unor lucrari de intretinere planificate. Restrictionarile se fac cu aprobarea autoritatilor administratiei publice locale si cu consultarea agentiilor teritoriale ale A.N.R.S.C.;

4.3  sa incaseze contravaloarea serviciilor furnizate si sa aplice penalitatile legale;

4.4  sa intrerupa sau sa sisteze prestarea serviciului, in conditiile legii, cu notificare prealabila, la utilizatorii rau platnici sau care nu-si respecta clauzele contractuale. In cazul utilizatorilor clandestini, care nu au indeplinit conditiile impuse de operator pentru intrarea in legalitate, se pot desfiinta racordurile.

 

Art. 5 OBLIGATIILE UTILIZATORULUI:

5.1  sa respecte clauzele contractului de prestare incheiat cu operatorul serviciului public de canalizare;

5.2   in cazul in care utilizatorul doreste sa extinda instalatiile sau folosintele care fac obiectul unui contract, va instiinta/notifica operatorul despre aceasta si daca noile conditii o impun, se vor modifica clauzele contractuale;

5.3   sa utilizeze instalatiile interioare in alte scopuri decât cele prevazute in contract;

5.4   sa achite contravaloarea serviciului furnizat de operator;

5.5   sa nu evacueze in reteaua publica de canalizare deseuri, reziduuri, substante poluante sau toxice care incalca conditiile de descarcare impuse de normele tehnice in vigoare;

5.6   sa anunte cu 15 zile inainte mutarea din imobil, solicitând fie schimbarea titularului de contract, fie desfiintarea racordului de canalizare, in cazul desfiintarii imobilului;

 

Art. 6 DREPTURILE UTILIZATORULUI:

6.1    sa i se presteze serviciile de canalizare la nivelurile stabilite in contract;

6.2   sa primeasca raspuns in maximum 30 de zile la sesizarile adresate operatorului cu privire la neindeplinirea unor conditii contractuale;

6.3  sa conteste facturile când costata incalcarea prevederilor contractuale;

6.4  sa fie anuntat cu cel putin 48 de ore inainte despre opririle programate sau restrictionarile in prestarea serviciului;

6.5  sa fie despagubit in cazurile incalcarii de catre operator a clauzelor contractuale care prevad si cuantifica valorile despagubirilor in functie de prejudiciul cauzat;

6.6  sa fie informat despre modul de functionare a serviciului de canalizare, despre deciziile luate de autoritatile administratiei publice locale, A.N.R.S.C. si de operator privind asigurarea acestui serviciu;

6.7  garantarea dreptului de acces si utilizare a serviciului public de canalizare.

 

CAPITOLUL III–  MENTINEREA CALITATII APEI DEVERSATE IN CANALIZARE

 

Art. 7 CALITATEA APEI

 

7.1 Evacuarea apelor susceptibile a fi poluate cu hidrocarburi, uleiuri, grasimi nu poate fi admisa decat daca la deversarea in retea sunt prevazute separatoare de grasimi.

7.2 Agentii economici care sunt racordati la reteaua publica de canalizare au obligatia de a prezenta lunar un buletin de analiza a calitatii apei evacuate, eliberat de un laborator agreat de operator. Analizele care vor fi efectuate se vor stabili de catre operator in functie de profilul de activitate al utilizatorului.

7.3 Independent de controalele care revin in sarcina agentului industrial, se vor putea efectua in orice moment de catre operator sau un organism autorizat de aceasta, prelevari de probe si controale in caminele de vizitare. In cazul in care se constata depasirea limitelor normate, cheltuielile de verificare vor fi imputate abonatului.

7.4 Utilizatorul este obligat sa respecte toate normele, normativele si legislatia in vigoare cu privire la conditiile si calitatea apelor uzate.

Proba prelevata in sectiunea de masura va fi reprezentativa si suficienta cantitativ, astfel incât sa poata fi supusa analizelor fizico-chimice si sanitare astfel:

-         o treime va fi analizata prin grija operatorului;

-         o treime prin grija utilizatorului;

-         o treime va fi sigilata atât de operator, cât si de  utilizator, constituind proba martor, si va fi pastrata de una dintre cele doua parti in astfel de conditii care sa permita conservarea caracteristicilor din momentul prelevarii. Analiza acestei probe, efectuata de un laborator autorizat, agreat de ambele parti, este opozabila analizelor efectuate de oricare dintre cele doua parti.

7.5 Operatorul are dreptul sa verifice functionarea si exploatarea retelelor de canalizare interioara, a instalatiilor de preepurare precum si natura deversarilor de ape in reteaua publica si sa aplice sanctiuni, taxe suplimentare si penalitati, in conformitate cu prevederile Legii mediului 137/1995 republicata, Legii apelor 107/1996 si  HGR 472/2000  privind monitorizarea cantitativa si calitativa  a poluantilor.

7.6 Apele descarcate in retelele de canalizare vor indeplini conditiile impuse de normativele in vigoare, de avizele operatorului si de acordul IPM Ploiesti. In cazul in care apele uzate nu se incadreaza in indicatorii de calitate, utilizatorii in cauza au obligatia sa execute instalatii proprii de epurare sau de preepurare a apelor uzate.

            7.7 Conform prevederilor legale in vigoare, orice modificare privind debitul si / sau calitatea apelor uzate evacuate in reteaua publica atrage obligatia informarii operatorului, in vederea incheierii unui nou contract.

7.8 Daca deversarea de ape uzate provenite din activitati sociale si economice antreneaza pentru reteaua de canalizare si pentru statia de epurare probleme speciale de echipament si de exploatare, incheierea contractului va fi conditionata de achitarea unor participatii financiare la cheltuielile pentru echipamentul principal, echipamentul complementar si de exploatare, care revin in sarcina autorului deversarii.

CAPITOLUL IV CANTITĂTILE  DE  APĂ  DEVERSATE  LA   CANALIZARE

 

Art. 8 CATEGORII DE APE DEVERSATE

 

8.1 In reteaua publica de canalizare a apelor uzate se admite deversarea urmatoarelor categorii de ape uzate :

a)      ape uzate menajere;

b)      ape meteorice ;

c)      ape uzate provenite din activitati economice;

 

Art. 9  MODUL DEVERSARII LA CANALIZARE

 

9.1 Deversarea la canalizarea publica se poate face numai prin intermediul racordului.

 

Art. 10 CALCULUL APEI DEVERSATE

 

10. Cantitatea totală a apei de canalizare preluată in retea de la fiecare utilizator, se stabileste prin insumarea cantitătilor de apă uzată si apă meteorică. Caracteristicile apei uzate deversate de agentii economici in retelele de canalizare sunt cele stabilite de operator conform HGR nr.188/20.03.2002 pentru aprobarea unor norme privind conditiile de descarcare in mediul acvatic al apelor uzate.(Anexa 1)

 

Art. 11 APA UZATA

 

11.1   Cantitătile de apă uzate preluate de canalizare de stabilesc după cum urmează:

-         apa uzată provenită de la populatie se stabileste la nivel de 80% din apa potabilă livrată ;

-         apa uzata provenita de la agentii economici care se alimenteaza din reteaua publica se stabileste la nivel de 100% din apa potabila livrata, daca in procesul tehnologic nu se specifica altfel, exceptie facând-o apa uzata rezultata din reteaua de termoficare a ansamblurilor de blocuri, care este stabilita la nivel de 80% din cantitatea de apa rece livrata de operator catre operatorul de termoficare, pentru aceasta activitate.

-         apa uzată provenită de la agentii economici ce se alimentează din surse proprii de apa se stabileste conform inregistrarilor aparatelor de masura .

11.2   Agentii economici care nu se alimenteaza cu apa din reteaua publica, dar  care deverseaza ape uzate in reteaua publica de canalizare, au obligatia de a monta debitmetre cu inregistrare si contorizare pe canalul de evacuare a apelor uzate si de a le mentine in stare de functiune.

11.3   Dupa montarea aparatului de masura, pentru a evita orice litigiu cu privire la corectitudinea inregistrarilor, se va efectua un control comun de catre utilizator si operator; acest control va fi efectuat cel putin o data pe an si ori de câte ori una din parti contesta corectitudinea inregistrarilor.

11.4   Montarea acestor debitmetre conditioneaza accesul la reteaua publica de canalizare, pentru agentii economici care solicita incheierea unui contract.

11.5   Daca in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarâri, obligatia prevazuta in art.11.2 nu este adusa la indeplinire, operatorul va avea dreptul de a majora cu un procent de 100% cantitatea facturata agentului economic in cauza.

11.6  Salariatii operatorului au drept de control asupra instalatiilor interioare, pentru verificarea cantitatii si calitatii apelor extrase din subteran si deversate in reteaua de canalizare. Impiedicarea accesului salariatilor operatorului se sanctioneza conform dispozitiilor art. 11.5.

11.7 Fac exceptie utilizatorii la care specificul activitatilor face ca o cantitate de apa sa ramâna inglobata in produsul finit, caz in care debitul de apa uzata evacuata se va stabili prin masurarea acestuia sau pe baza unui breviar de calcul intocmit de utilizator si insusit de operator.

 

Art. 12  APA METEORICA

 

12.1 - Ape meteorice sunt acele ape care provin din precipitatii atmosferice, apele rezultate din stropirea si spalarea drumurilor publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor.

12.2 Cantitatea de apă meteorică preluata de reteaua publica de canalizare se determina prin inmultirea cantitatii specifice multianuale de apa meteorica stabilita conform normativelor in vigoare, cu coeficientii medii de scurgere stabiliti conform STAS 1795-87 si aplicarea valorii obtinute la suprafetele incintelor construite si neconstruite, detinute de fiecare utilizator.

Coeficientii medii de scurgere (in functie de natura suprafetelor detinute), vor avea urmatoarele valori:

 

Natura suprafetei                                                             Valoarea coeficientului de                 scurgere

1. Invelitori metalice, de ardezie, tigla, sticla                                                 0,95

2. Terase asfaltate, pavaje asfalt, piatra sau                                              

alte materiale cu rosturi umplute cu mastic                                                  0,85

3. Pavaje  piatra cu rosturi umplute cu nisip                                                0,6

4. Drumuri din piatra sparta, drumuri impietruite                                         0,2

5. Terenuri de sport, gradini si scuaruri, curti nepavate, terenuri agricole     0,15

6. Parcuri si suprafete impadurite                                                                 0,05

    

Art. 13  SITUATII SPECIALE

 

13.1 In toate cazurile când apa ajunge la canalizare in urma pompării si nu există nici instalatii de măsură, nici evidenta pompărilor sau a consumului de energie electrică contorizată, cantitatea de apă descarcată la canal se va stabili la nivelul capacitătii totale a statiei de pompare, considerându-se functionare continuă pe intreaga perioadă de calcul.

 

CAPITOLUL V - RETEAUA PUBLICA DE CANALIZARE

Art. 14  DEFINITIE

 

14.1 Reteaua publica de canalizare este partea din sistemul de canalizare formata din canale colectoare principale, colectoare secundare, canale de serviciu, racorduri si constructii anexe, statii de pompare  care asigura preluarea, colectarea, transportul si evacuarea apei uzate spre statia de epurare, statii de epurare, colectoare de evacuare spre emisar, guri de varsare in emisar.

 

14.2 In reteaua publica de canalizare a apelor uzate se admite deversarea urmatoarelor categorii de ape uzate:

-       ape uzate menajere;

-       ape meteorice;

-       ape uzate provenite din activitati economice.

 

              14.3 Deversarea la canalizarea publica se poate face numai prin intermediul racordului.

Art.15  INTRETINEREA RETELEI

 

15.1 Operatorul asigura functionarea permanenta a retelelor de canalizare, in care scop exploateaza, intretine, verifica si repara elementele componente.   In urma desfundarii colectoarelor si retelelor de canalizare, operatorul asigura, pe cheltuiala sa, si curatirea permanenta a acestora.

15.2 In cazul in care se face dovada ca stricaciunile, inclusiv cele cauzate tertilor, se datoreaza neglijentei sau imprudentei din partea unui utilizator, costurile interventiilor operatorului pentru remedierea situatiei sunt in sarcina utilizatorului vinovat, care este raspunzator de daunele provocate.

15.3  La constatarea proprie sau la sesizarea din afară, operatorul este obligat  ca, in termen de 48 de ore, sa procedeze la refacerea căminelor distruse si inlocuirea capacelor sau grătarelor deteriorate sau lipsă de la căminele de vizitare sau gurile de scurgere aflate pe suprafata străzilor sau a trotuarelor si a celor existente pana la limita de separare a retelei publice.

15.4 La refacerea căminelor si inlocuirea capacelor si grătarelor se va avea in vedere dimensionarea acestora pentru a corespunde traficului actual.

15.5 Intreruperea evacuarii apelor uzate la canalizare poate interveni numai in cazuri de forta majora.

15.6 Operatorul va completa la zi un registru pentru:

a)      reparatii si interventii accidentale

b)      revizii tehnice, reparatii curente, reparatii capitale si interventii programate.

            15.7 Reclamatiile si sesizările se vor inregistra la dispeceratul operatorului, precizându-se de fiecare dată numele celui care sesizează, natura defectiunilor, data, ora si modul de remediere.

15.8 Numerele de telefon ale dispeceratului la care se anuntă sesizarile vor fi aduse la cunostinta publicului.

15.9 Operatorul are obligatia de a reface la un nivel calitativ corespunzator locul unde a intervenit pentru reparatii, in termen de maxim 5 zile lucratoare de la terminarea lucrarii, iar pentru lucrari noi in termenul si conditiile stabilite prin avizul Primariei

15.10 Pe timpul lucrărilor si până la redarea in circulatie a străzii respective, operatorul va semnaliza corespunzător portiunea respectivă  a drumului public pentru evitarea accidentelor.

15.11 Nerespectarea conditiilor impuse prin aviz constituie contraventie si se sanctionează potrivit legii.

15.12 Operatorul  va lua măsuri pentru eliminarea acumulărilor de apă pe partea carosabilă a străzilor prin curătarea si mentinerea in permanentă stare de functionare a gurilor de scurgere.

15.13 Operatorul va intocmi un program anual de verificare si curatare periodica a retelei publice de canalizare, care va fi prezentat spre avizare RATSP.

15.14 Operatorul are obligatia sa intretina curate gurile de scurgere-colectare a apelor meteorice si stradale, scop in care va efectua verificari si curatari periodice. In cazul ploilor torentiale operatorul va lua masuri operative de interventie in locurile inundate.

15.15 In cazul in care se constata producerea sistematica de inundatii in anumite puncte ale retelei publice de canalizare operatorul, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale vor lua masuri de redimensionare a conductelor retelei publice de canalizare, multiplicare si/sau repozitionare a gurilor de scurgere-colectare.

15.16 Executia lucrărilor de interventii programate la retelele  de  canalizare se va face si cu oprirea apei, aceasta anuntându-se prin mass media sau prin afisare la utilizator, in functie de numarul de utilizatori afectati, cu 48 de ore inainte, cu exceptia cazurilor de fortă majoră când oprirea apei se va face imediat.

15.17 Executarea lucrarilor se va face in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 10/1995, modificata prin HG 498/2001 privind calitatea in constructii, iar verificarea calitatii lucrarilor se va face prin responsabil tehnic atestat MLPTL.

Art. 16  ASIGURAREA INTEGRITATII RETELEI

 

16.1 Nimeni nu are voie să afecteze integritatea retelei de canalizare sau să impiedice buna sa functionare, sub nici un motiv; integritatea canalelor care străbat spatii inchise, definitive sau provizorii sau alte terenuri pe care este amplasata reteaua publica de canalizare.

16.2 Pe traseul canalelor este interzisă amplasarea de constructii provizorii sau definitive, iar pe anexele  caminelor de vizitare nu se admite depozitarea de materiale, utilaje, alte obiecte sau parcare de masini. Executarea de constructii deasupra canalelor constituie contraventie.

16.3 La amplasarea constructiilor de orice fel, se va respecta distanta fată de canale, conform normativelor in vigoare. Cuprinderea canalelor in incinta se poate face numai cu avizul scris al operatorului.

16.4  Detinătorii incintelor prin care trec canalele publice au obligatia de a-si asigura măsuri de protectie, cunoscând că, in caz de prăbusire, poate fi afectat terenul pe o falie egală cu de două ori adâncimea canalului, axată pe canal. De asemenea, detinătorii acestor incinte au obligatia de a asigura accesul neconditonat al personalului operatorului pentru remedierea avarilor.

16.5  In afara personalului operatorului, nimeni nu are dreptul să manevreze capacele sau grătarele anexelor canalizării sau să intervină intr-un fel oarecare in interiorul canalelor. Aceleasi interdictii sunt valabile si in timpul viiturilor. Eventualele daune provocate prin interventii neautorizate la reteaua de canalizare nu sunt opozabile operatorului si vor fi recuperate de la cei vinovati.

Art. 17 EXECUTAREA DE LUCRARI PE TRASEUL RETELEI DE CANALIZARE

 

17.1 Executia lucrărilor de orice fel si in special a celor de săpătura, de-a lungul traseelor sau in intersectie cu  retelele publice de apa si de canalizare, precum si a celor de extindere a retelelor publice de apa si de canalizare se va face numai in baza unui proiect intocmit de un agent economic autorizat, insusit de operatorul sistemului public de canalizare. Predarea amplasamentului se va face in prezenta delegatului operatorului, pe baza unui proces-verbal de primire-predare a instalatiilor existente, proces-verbal ce va obliga constructorul la protejarea, in timpul lucrarilor pe care le efectueaza, a retelelor publice de canalizare.

17.2 Inainte de inceperea lucrărilor se va solicita la operator desemnarea unui delegat pentru identificarea pe teren a canalelor si se va incheia act de predare-primire a traseului.

17.3 Executia de lucrări, inclusiv transporturile pe traseele retelei de canalizare, chiar dupa intocmirea acestui act, nu exclude responsabilitatea pentru distrugerea sau scoaterea din functiune a retelei.

17.4 Avarierea sau distrugerea partiala sau totala a unor parti din reteaua publica de canalizare, provocata cu ocazia efectuarii de lucrari de constructii, va fi remediata de persoana juridica vinovata de producerea avariei sau distrugerii, pe cheltuiala sa, fara ca prin aceasta sa fie exonerata de plata daunelor produse operatorului cu privire la imposibilitatea acestuia de a asigura serviciul de canalizare. Lucrarile se vor efectua imediat dupa avarie sau distrugere, reglementarea aspectelor juridice sau financiare realizându-se ulterior inlaturarii avariei. Dupa terminarea lucrarilor de remediere reteaua publica afectata trebuie sa corespunda conditiilor pentru care a fost proiectata.

17.5 Dacă in timpul lucrărilor pe traseele canalelor s-a intrerupt scurgerea apelor, fie din cauza unei avarii, fie din cauza unei infundări, lucrările de santier se intrerup până la remedierea defectiunii constatată ca atare de către delegatul operatorului.

17.6 La terminarea lucrărilor, constructorul va convoca delegatul operatorului, pentru a preda canalele si anexele lor in starea pe care au avut-o inainte de inceperea lucrărilor. Dacă pentru constructia executată s-au impus prin proiect devieri sau modificări ale canalelor, acestea se vor receptiona ca lucrări noi, conform reglementarilor in vigoare, costul lucrărilor fiind suportate de beneficiar.

Art. 18  EXTINDERI DE RETEA

 

18.1 Executarea lucrarilor de extindere pentru canalizare, inclusiv a racordurilor de canalizare se va face dupa obtinerea autorizatiei eliberate de administratia publica locala, autorizatie care va avea la baza avizul definitiv al operatorului.

18.2 Operatorul poate realiza lucrari de extindere a retelei publice in afara celor prevazute in programul de investitii la cerere si cu plata anticipata a lucrarii de catre solicitant.

18.3 Costul lucrarilor este evaluat conform devizelor estimative.

18.4 Operatorul are dreptul de a controla, prin responsabilul tehnic cu executia avizat MLPTL, toate lucrarile de extindere a caror executie nu intra in sarcina sa. Acest drept implica accesul delegatului operatorului la proiectele de executie, precum si accesul pe santiere pentru urmarirea executarii lucrarilor, numai insotit de dirigintele de santier.

18.5 Operatorul poate refuza preluarea in administrare a lucrarilor necorespunzatoare sau care pun in pericol functionarea sistemului public de canalizare.

CAPITOLUL VI - RETEAUA  INTERIOARĂ  DE  CANALIZARE

 

Art. 19 DEFINITIE

 

19.1 Prin instalatii interioare de canalizare se intelege totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau in administrarea utilizatorilor, care asigura preluarea apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei la caminul de racord din reteaua publica.

19.2 Reteaua interioară de canalizare a utilizatorului se compune din :  obiecte  sanitare, sifoane, inclusiv cele de pardoseală si de terasa,  conducte orizontale de legatura, coloane, conducte orizontale de evacuare la caminul de racord, care reprezinta limita retelei interioare (limita de proprietate) .

Art. 20 LIMITA

 

20.1 Delimitarea dintre instalatiile  interioare de canalizare si reteaua publica de canalizare se face prin  căminul de racord care este prima componenta a retelelor publice in sensul de curgere al apei uzate.

20.2 Reteaua interioară de canalizare apartine proprietarilor imobilului, care au obligatia să asigure functionarea acesteia si a instalatiilor anexe, executând toate lucrările de intretinere, reparare si exploatare necesare.

20.3 Operatorul nu  are nici o obligatie privind buna functionare a retelei interioare de canalizare.

Art. 21  CONDITII DE EXECUTARE SI UTILIZARE

 

21.1 Executarea si intretinerea retelei interioare de canalizare sunt in sarcina exclusiva a titularului de retea.

21.2 Instalatiile interioare de canalizare care deservesc doi sau mai multi proprietari     dintr-un condominiu, sunt instalatii apartinând partilor comune ale condominiului si intra ca obigatie de intretinere si reparatie in sarcina tuturor proprietarilor condominiului.

21.3 Instalatiile interioare de canalizare din cadrul condominiului, care deservesc un singur proprietar sunt instalatii ce apartin acestuia si intra ca obligatie de intretinere si reparatie in sarcina proprietarului.

21.4 Utilizatorul este obligat sa intocmeasca si sa mentina la zi planurile interioare de canalizare.

21.5 Pentru a nu se produce inundarea subsolurilor utilizatorului, in cazul intrarii sub presiune a retelei publice de canalizare, acestea nu vor fi racordate direct la reteaua publica de canalizare.

21.6 Pe legaturile prevazute pentru golirea subsolurilor la canalizarea publica in vederea evacuarii apelor provenite din reteaua interioara de canalizare, in cazul unor defectiuni se vor monta vane si clapete contra refularii.

21.7 Utilizatorul este răspunzator pentru lipsa instalatiilor si constructiilor care sunt menite să impiedice pătrunderea apei din canalizarea publică in subsoluri, precum si de toate urmările si pagubele ce decurg din aceasta, neavand dreptul să pretindă despăgubiri de nici un fel de la operator si nici lucrări de remediere.

21.8 Utilizatorii care dispun de decantoare pe reteaua interioară vor controla periodic nivelul depunerilor si vor asigura vidanjarea acestor decantoare.

21.9 Detinătorii de instalatii de epurare si preepurare, vor respecta intocmai regulamentele de exploatare si intretinere ale acestor instalatii, conform avizului eliberat de operator.

21.10 Utilizarea instalatilor interioare de canalizare este interzisă in timpul reparatiilor la reteaua de canalizare, operatorul având obligatia de a anunta inceputul si sfârsitul acestor lucrări.

 

CAPITOLUL VII  - RACORDURI

 

Art. 22  DEFINITIE

 

22.1 Racordul este partea din sistemul de canalizare prin care se asigura legatura intre instalatia interioara si reteaua publica de canalizare, in scopul evacuarii apelor uzate.

22.2 Partile componente ale unui racord sunt:

-       camin de racord, amplasat pe domeniul public sau privat, folosit pentru controlul si intretinerea racordului, fiind vizibil si accesibil;

-       un dispozitiv tip sifon, instalat in camin cu rolul de a garanta securitatea retelei si care permite totodata racordarea la reteaua de canalizare apartinând utilizatorului;

-       o conducta de racordare, situata intre caminul de racord si reteaua publica de canalizare;

-       un dispozitiv de legatura, realizat conform normelor tehnice in vigoare, permitând legarea conductei de racordare la reteaua publica de canalizare.

22.3 Delimitarea dintre reteaua publica de canalizare si instalatia interioara de canalizare apartinând utilizatorului este caminul de racord.

22.4 Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de racord cu toate componentele sale, apartin retelei publice de canalizare, indiferent de nivelul de finantare a realizarii acestuia.

 

Art. 23  NUMARUL RACORDURILOR

 

23.1 Un imobil nu poate avea decât un singur racord. In mod exceptional, unele imobile mari, cu functiuni multiple, pe baza unor justificări bine intemeiate si numai cu acordul operatorului, pot avea mai multe racorduri.

23.2 Agentii economici care deverseaza ape uzate industriale vor trebui, la solicitarea operatorului, sa fie dotati cu doua tipuri de racorduri distincte:

-       un racord pentru ape menajere;

-       un racord pentru ape industriale.

 

Art. 24  LEGAREA FARA RACORD LA RETEAUA DE CANALIZARE

 

24.1 Legarea retelei interioare la reteaua de canalizare direct, respectiv fără racord, nu se admite decât la acele imobile la care distanta dintre clădire si canalul public este mai mică de 5m si nu există lateral un amplasament pentru racord. In astfel de cazuri legarea retelei interioare la canal se va face obligatoriu  intr-un cămin de inspectie, in care nu se va intra cu mai mult de trei conducte si la o inaltime de radier de cel mult 80 cm. Acest cămin devine si cămin de limită de proprietate si are forma si dimensiunile corespunzătoare.

Art. 25 CONDITII DE EXECUTARE A RACORDURILOR

 

25.1 Orice utilizator, persoana fizica sau juridica, care doreste sa fie racordat la sistemul public de canalizare, trebuie sa depuna la operatorul serviciului de canalizare urmatoarele documente:

-       cerere de racordare

-       certificatul de urbanism,

-       planul de incadrare in zona la scara de 1:500

-       actul de proprietate sau o imputernicire data de proprietar.

            25.2 La solicitarea avizului de racordare la reteaua publica de canalizare solicitantul va prezenta la operator urmatoarele date:

-                        estimari ale debitelor si compozitiei apelor uzate care urmeaza a fi evacuate in canalizarile localitatilor;

-                        buletine de analiza a compozitiei apelor uzate;

-                        cronograma debitelor de ape uzate.

25.3 Eliberarea avizului operatorului se realizeaza in doua etape:

-  avizul de racordare de principiu - cuprinde datele generale privind posibilitatile  si conditiile de racordare care vor sta la baza intocmirii proiectului de catre un proiectant autorizat;

-  avizul de racordare definitiv - prin care  operatorul isi  insuseste solutiile tehnice adoptate de proiectant;

25.4 Documentatia anexata la cererea pentru obtinerea avizului definitiv, va contine:

·                      cererea pentru eliberarea avizului definitiv;

·                      memoriu tehnic privind descrierea solutiilor de racordare la reteaua publica;

·                      documentatia economica;

·                      scheme de montaj ale conductelor;

·                      detalii de rezolvare in cazul in care retelele de apa se intersecteaza cu alte retele;

·                      planul retelelor din incinta.

25.5 Operatorul are obligatia de a elibera avizul definitiv in maximum 30 zile de la depunerea documentatiei;

25.6 In cazul in care documentatia nu este completa, operatorul are obligatia de a returna in max.10 zile documentatia pentru completare.

25.7 Pentru orice  modificari privind debitul si/sau cantitatea apelor uzate, evacuate in retelele de canalizare ale localitatilor, ca urmare a extinderii capacitatilor de productie, a modificarii tehnologiilor de fabricatie sau a altor cauze, utilizatorul are obligatia de a cere un nou aviz de bransare/racordare, de a obtine avizul inspectoratului de sanatate publica si avizul de gospodarire a apelor, iar operatorul are obligatia sa modifice contractul de bransare/racordare si utilizare a serviciilor cu acesta.

            25.8 Toate cheltuielile de proiectare, avizare, executie, asistenta tehnica, consultanta, receptie si punere in functiune revin in sarcina operatorului, pe baza unui program aprobat de autoritatea publica, pe ani, in functie de fondurile disponibilizate din tarif, conform contractului de concesiune si posibilitatilor tehnice de executie.

25.9 Nu se va acorda aviz  de racordare la reteaua de canalizare  acelor imobile care, prin descărcarea debitelor, ar depăsi capacitatea de transport a canalului.

25.10 Operatorul are dreptul de a verifica, inainte de a executa lucrarile de racordare, daca instalatiile interioare corespund conditiilor tehnice definite in prezentul regulament. Modificarile necesare pentru punerea in conformitate a instalatiilor interioare se fac pe cheltuiala utilizatorului.

25.11 Căminul de racord se amplasează astfel:

-         la 1-2 m fata de cladire, la imobilele fara curte si fara imprejmuire;

-         imediat dupa caminul uscat, de control al canivoului, la imobilele construite in terenuri ssensibile de umezire (macroporice);

-         la 1 m de imprejmuire in curtea imobilelor cu incinta inchisa;

-         la canalul de serviciu acolo unde distanta dintre cladire si canalul public este mai mica de 3 m.

25.12 Este interzisă amplasarea căminelor de racord in interiorul clădirilor sau amplasarea căminului de racord al unui imobil pe teritoriul altui imobil.

25.13 Sectiunea canalului de racord se va stabili printr-un breviar de calcul in functie de debitul ce trebuie evacuat si de viteza minimă ce trebuie asigurată. In toate cazurile, sectiunea canalului de racord nu poate fi mai mare decat sectiunea canalului colector in care se leagă, iar capacitatea de transport a canalului de racord nu poate fi mai mare decât a canalului din retea.

25.14 Caracteristicile tehnice ale canalului de racord se vor aproba prin avizul tehnic al operatorului.

25.15 Panta racordului trebuie să asigure viteza minimă de autocurătire si să nu depăsească viteza maximă. Panta canalului de racord trebuie să fie continuă. Pe traseul canalului nu se admit schimbări ale sectiunii sau ale directiei. In cazul când adâncimea canalului este mai mare si legarea la canal ar conduce la o pantă mai mare decât cea admisă, canalul de racord se va lega in canalul colector printr-un cămin de rupere de pantă.

 

Art. 26  CONDITII DE UTILIZARE

 

26.1 Este interzisă folosirea canalului de racord al unui imobil pentru descărcarea apelor uzate de la alt imobil. In cazuri bine justificate, operatorul poate aproba legarea unui imobil de canalul de racord al altui imobil cu conditia ca beneficiarul de folosintă al canalului de racord existent, să-si dea consimtământul in scris. Acest consimtământ trebuie obtinut de către solicitant. In astfel de cazuri, legătura se va face in căminul de racord existent.

26.2     Operatorul nu are nici o răspundere pentru eventualele conflicte sau litigii ce ar interveni ca a urmare a legăturii in conditile arătate mai sus.

26.3 Pe traseul canalului de racord si la 5 m distanta pe ambele părti ale axului, nu se vor face plantări de arbori si nu se vor amplasa constructii. Pentru astfel de lucrări se va cere avizul operatorului.

 

Art. 27 VERIFICAREA RACORDURILOR

 

27.1 Proprietarul are oricând  dreptul să solicite operatorului verificarea canalului de racord, atunci când observă o functionare necorespunzătoare a acestuia.

 

Art. 28 INTRETINEREA RACORDURILOR

 

          28.1 Intretinerea, reparatiile si inlocuirea totala sau partiala a racordurilor situate pe domeniul public, precum si a caminului de racordare sunt in sarcina operatorului serviciului.

          28.2 In cazul in care se face dovada ca stricaciunile, inclusiv cele cauzate tertilor, se datoreaza neglijentei sau imprudentei din partea unui utilizator, costurile interventiilor operatorului serviciului pentru remedierea situatiei sunt in sarcina utilizatorului vinovat care este raspunzator de daunele provocate.

          28.3.Legatura realizata intre caminul de racordare si reteaua de canalizare interioara a utilizatorului, inclusiv cea pentru apele meteorice, este in sarcina exclusiva a utilizatorilor.

28.4 Canalizarea si lucrarile de racord trebuie sa fie executate in conditii de etansaitate. 

            28.5 Desfundarea retelelor interioare din incinta utilizatorilor se poate face de către operator pe bază de comandă, in limita posibilitătilor., comunicându-se utilizatorului si tariful pentru serviciul solicitat.

28.6 Partea de racorduri situata sub proprietatea privata a clientului este intretinuta prin grija si cheltuiala proprietarilor sau utilizatorilor.

Art. 29  RECEPTIA RACORDURILOR

 

29.1 Executia lucrarilor de instalare a racordului se face dupa obtinerea autorizatiei de construire eliberata in conditiile legislatiei in vigoare.

29.2 Dupa instalarea racordului se convoaca, conform legii, comisia de receptie in vederea receptionarii lucrarilor executate.

29.3 Dupa receptionarea racordului se intocmeste intre operator si utilizator contractul de racordare si utilizare a serviciului public de canalizare.

29.4 Dupa receptionare racordurile se inscriu, in conformitate cu prevederile legale, in evidenta mijloacelor fixe, ca proprietate a Consiliului Local, urmând ca exploatarea, intretinerea si repararea sa fie in atributiile operatorului/prestatorului serviciului.

29.5 Receptia racordurilor se va face in prezenta reprezentantilor Primariei si Politiei Municipiului Ploiesti, in conformitate cu dispozitiile legislatiei in vigoare.

Art. 30 OBLIGATIILE OPERATORULUI PRIVIND EXECUTIA   RACORDURILOR

 

30.1 Executarea lucrarilor in conformitate cu standardele si prescriptiile tehnice in vigoare.

30.2 Asigurarea garantiei lucrarii.

30.3 Executarea lucrarilor in perioada mentionata in autorizatia de incepere a lucrarilor edilitare.

30.4 Prezentarea catre utilizator a procesului verbal de terminare a lucrarilor,semnat de ambele parti.

 

CAPITOLUL VIII - CONTRACTAREA  SERVICIului  DE CANALIZARE

 

Art. 31 CEREREA PENTRU INCHEIEREA CONTRACTULUI

 

31.1 Serviciile de canalizare nu se execută decât pe baza unui contract. Cererea pentru incheierea contractului se depune la operator după cum urmează:

      -in comun cu cererea pentru furnizarea apei, in cazul când alimentarea cu apă a imobilului se face din reteaua de distributie;

      -numai pentru serviciile de canalizare in cazul când alimentarea cu apă a imobilului se asigură in exclusivitate din surse proprii sau există deja asigurată alimentarea cu apă din reteaua publică.

31.2 In cerere se vor preciza : numele si prenumele, denumirea pentru agentii economici si institutii publice, adresa, debitul si natura apelor ce urmează a se deversa in canal, regimul deversării si alte date ce pot fi solicitate de operator.

31.3     In cazul când se incheie un contract unic, atât pentru furnizarea apei cât si pentru canalizare, datele ce se cuprind in cerere trebuie să satisfacă cerintele ambelor servicii, asa cum au fost definite prin regulamente.

Art. 32 TITULARII DE CONTRACT

 

32.1 Utilizator al serviciului public de canalizare poate fi orice persoana fizica sau juridica, proprietara sau cu imputernicire data de proprietarul, unui imobil, având racord propriu de canalizare si care beneficiaza, pe baza de contract, de serviciile operatorului.

32.2  Pe perioada stabilita de legile in vigoare utilizatori pot fi si persoane fizice sau juridice care au contract, dar nu au racord propriu de canalizare propriu.

32.3 Contractele se incheie cu urmatoarele categorii de utilizatori: agenti economici, institutii publice, utilizatori casnici : persoane fizice proprietare ale unui imobil sau asociatii de proprietari/locatari.

            Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de canalizare este garantat tuturor utilizatorilor.

32.4 Incheierea contractelor cu agentii care desfasoara activitati sociale sau economice se face in conditiile indeplinirii, de catre acestia, a conditiilor prevazute de reglementarile in vigoare .

32.5 In cazul când un proprietar detine mai multe imobile, contractul se va incheia pentru fiecare imobil in parte.

Art. 33 INTRAREA IN VIGOARE

 

33.1 Contractul intră in vigoare de la data semnării.

33.2 Proprietarul este obligat ca la data când solicită inceperea furnizării apei, să solicite si verificarea instalatiilor de canalizare in vederea punerii in functiune a racordului.

Art. 34 TRANSFERUL CONTRACTULUI

 

34.1 In cazul transferului de proprietate, noul proprietar trebuie să anunte in scris operatorul, cu 15 zile inainte de parasirea imobilului.

34.2 Transferul contractului se face cu achitarea la zi a datoriilor vechiului proprietar.

Art. 35  LIMITA CONTRACTULUI

 

35.1 Titularii de contracte nu au voie să permită descărcarea la canalizare prin racordul propriu al apelor de la un alt imobil cu exceptia celor prevazute de Art. 28.1. De asemenea, nu au voie să-si modifice sau să-si mărească debitele deversate  fără să obtină acordul prealabil de la operator.

Art. 36 DURATA CONTRACTULUI

 

36.1 Contractul se incheie pe durata nedeterminată. In mod exceptional, se pot incheiea contracte pe durata determinata, dar nu mai mica de 6 luni.

Art. 37 INCETAREA CONTRACTULUI

 

37.1 Contractul dintre operator si utilizator poate inceta in urmatoarele cazuri:

a)      prin acordul scris al partilor;

b)      prin denuntarea unilaterala a contractului de catre utilizator, cu un preaviz de 30 de zile lucratoare, dupa achitarea taxei de inchidere si a debitelor catre operator;

c)      prin denuntarea unilaterala de catre operator, in cazul in care imputernicitii acestuia sunt impiedicati sa verifice sau sa citeasca contoarele ori sa verifice si sa remedieze defectiunile la instalatiile care sunt proprietatea sa, atuncicând acestea se afla pe proprietatea utilizatorului.

37.2 Pentru repunerea in functiune a racordului, utilizatorul va trebui să indeplineasca toate formalitătile ce se intreprind la racordurile noi.

CAPITOLUL IX - TARIFE, PLĂTI, FACTURARE

 

Art. 38  TARIFUL SERVICIULUI DE CANALIZARE

38.1 Operatorul serviciului de canalizare va practica tarifele aprobate.

            38.2 Procedura de stabilire, ajustare si modificare a preturilor si tarifelor pentru serviciul public de canalizare este cea prevazuta in Contractul de Concesiune si HG 149 din 20 feb. 2002, cu mentiunea ca operatorul va prezenta si anexa 3 din Regulamentul cadru aprobat prin HG 1591 / 18.12.2002 in conformitate cu Normele metodologice privind calculul tarifelor aplicabile produselor si serviciilor de canalizare elaborate de ANRSC.

38.3 In afara acestor tarife operatorul va incasa de la beneficiari contravaloarea următoarelor lucrări care nu intra in tariful de canalizare :

-         repararea racordurilor sau canalelor uzate sau distruse prematur ca urmare a deversării de ape necorespunzatoare;

-         curătarea canalelor, in caz că se dovedeste că au fost colmatate ca urmare a deversărilor necorespunzătoare;

-         evacuarea cu autospeciale a apelor uzate din subsoluri inundate, ca urmare a defectiunilor din reteaua interioară de canalizare;

-         vidanjarea apelor uzate din fose septice, la cererea clientului.

 

Art. 39 FACTURAREA SERVICIULUI DE CANALIZARE

 

39.1 Facturarea se va face in baza preturilor si tarifelor aprobate si a cantitatile efective determinate potrivit prevederilor legale.

39.2 Facturarea serviciului de canalizare se va face odată cu cea pentru serviciile de alimentare cu apă. Pentru beneficiarii care nu folosesc decât serviciile de canalizare, se vor factura numai aceste servicii.

Art. 40  PLATA FACTURILOR

 

40.1 Utilizatorii vor plăti serviciile de canalizare conform tarifelor aprobate, in vigoare in perioada de calcul .

40.2 Plata facturilor este obligatorie si se face in termen de 30 zile de la data transmiterii acesteia .Tariful nu poate fi contestat.

40.3 Pentru depăsirea termenului de plata a facturilor, se vor percepe majorari de intarziere egale cu cele prevazute pentru neplata obligatiilor la bugetul de stat.

40.4 Daca sumele datorate, inclusiv majorarile, nu au fost achitate in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut in art.40.2, operatorul procedeaza la suspendarea contractului, cu un preaviz de 5 zile lucratoare.

 

CAPITOLUL X – INDICATORI DE PERFORMANTA

 

Art. 41CONDITIILE INDICATORILOR DE PERFORMANTA

 

41.1 Indicatorii de performanta stabiliti pentru serviciile prestate de operator prin sistemul public de canalizare in Municipiul Ploiesti, trebuie sa indeplineasca la nivelul utilizatorilor urmatoarele conditii:

a)      continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;

b)      adaptarea permanenta la cerintele utilizatorilor;

c)      excluderea oricarei discriminari prin accesul la serviciul de canalizare;

d)      respectarea reglementarilor specifice din domeniul gospodaririi apelor si protejarii mediului;

          Orice reglementare emisa de operatorul serviciului public de apa si de canalizare cu efecte in exteriorul sistemului pe care il gestioneaza este aplicabila numai cu avizul directiilor de specialitate din ANRSC.

 

Art. 42 SPECIFICUL ACTIVITATIILOR

 

42.1 Indicatorii de performanta stabiliti pentru serviciul de canalizare sunt specifici pentru urmatorele activitati:

a)      racordarea utilizatorilor la reteaua de canalizare;

b)      contractarea serviciilor de canalizare;

c)      masurarea , facturarea si incasarea contravalorii serviciilor efectuate;

d)      indeplinirea prevederilor din contract cu privire la calitatea serviciilor efectuate;

e)      mentinerea unor relatii echitabile intre operator si utilizator;

f)        solutionarea reclamatiilor consumatorilor referitoare la serviciul de canalizare;

g)      prestarea de servicii conexe serviciului furnizat (informare, consultanta etc.).

 

Art. 43 OBLIGATIILE OPERATORULUI

 

43.1 Operatorul trebuie sa asigure indeplinirea indicatorilor de performanta pentru serviciul de canalizare al Municipiului Ploiesti prezentati in Anexa 2 la prezentul Regulament.

43.2 In vederea urmaririi respectarii indicatorilor  de performanta operatorul trebuie sa asigure accesul neingradit al autoritatii Administratiei Publice locale, la informatiile necesare pentru stabilirea:

1.      modului de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate;

2.      calitatii si eficientei serviciilor furnizate/prestate la nivelul indicatorilor stabiliti in contractele de delegare de gestiune si in concordanta cu prevederile Regulamentului cadru aprobat prin HG 1591 / 18.12. 2002;

3.      modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemului public din infrastructura edilitar urbana incredintata prin contractul de delegare a gestiunii ;

4.      stadiul de realizare a investitiilor;

5.      respectarii parametrilor ceruti din prescriptiile tehnice si a normelor metodologice;

6.      modului de formare si stabilire a tarifelor pentru serviciul de canalizare ;

7.      gestiunea serviciului de canalizare conform prevederilor contractuale;

8.      evidenta consumatorilor,

9.      inregistrarea activitatilor privind citirea echipamentelor de masurare, facturarea si incasarea serviciilor efectuate,

10.  inregistrarea reclamatiilor si sesizarilor consumatorilor si solutionarea acestora.

 

CAPITOLUL XI – RASPUNDERI SI SANCTIUNI

 

Art. 44 PENALITATI

 

Nerespectarea de catre utilizatori a conditiilor cantitative si calitative din avizele si acordurile de racordare la sistemele publice de canalizare, eliberate potrivit reglementarilor legale in vigoare, conduce la retragerea avizelor si acordurilor, la anularea autorizatiilor de functionare, la plata unor penalitati conform prevederilor legale, precum si a daunelor provocate prin deversarea apelor reziduale.

   

Art. 45 RASPUNDERI

 

45.1 Descărcarea apelor la retea fără autorizatia operatorului si in alte conditii decât cele prevăzute in autorizatie constituie contraventie dacă prin urmările ce le are nu se incadrează ca infractiune.

 

Art. 46 CONTRAVENTII SI SANCTIUNI

Constituie contraventie si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

46.1 Cu amenda de la  500 000 – 2 000 000 lei 

a) legarea instalatiilor interioare de canalizare la retelele publice fara autorizatia operatorului;

b) executarea fara aprobarea prealabila a operatorului a lucrarilor pentru modificarea instalatiilor de canalizare;

c)  spălarea autovehiculelor pe partea carosabilă sau pe trotuare;

d) schimbarea uleiului autovehiculelor pe partea carosabilă sau scurgerea acestora in reteaua de canalizare.

 

46.2 Cu amenda de la  1 000 000- 5 000 000 lei

a)  plantarea de arbori pe traseul conductelor de apa sau canalizare;

b)  amplasarea de constructii  pe traseele de canalizare;                      

c)  folosirea racordului la canal pentru deversarea apelor uzate de la un alt imobil fara acordul operatorului;

d)  refuzul de a permite prelevarea de probe pentru apele uzate la canalizare ;

e)  refuzul de a permite personalului operatorului sa verifice instalatia interioara, cu un preaviz scris de 5 zile lucratoare;

f)  amplasarea caminelor de racord in interiorul cladirilor.

 

46.3 Cu amenda de la  2 000 000- 8 000 000 lei

a)   impiedicarea functionării sau   infundarea retelei de canalizare ;         

b)  deteriorarea sau distrugerea instalatiilor publice de canalizare;

c)  deversarea in reteaua publica de canalizare de ape uzate care nu corespund calitativ parametrilor din anexa 1.

 

46.4 Cu amenda de la 2 000 000- 5 000 000 lei

-  nerefacerea caminelor de racord deteriorate in termen de 48 ore.

 

46.5 Cu amenda de la 10.000 000 - 25.000 000 lei. 

a) nerespectarea conditiilor impuse prin avizul dat de Primaria Municipiului Ploiesti pentru executarea lucrarilor de reparatii sau lucrari noi;

b) neanuntarea interventiilor programate la reteaua de canalizare cu cel putin 48 ore inainte de intreruperea alimentarii cu apa ( pentru inceperea lucrarilor );

c) nerefacerea de catre serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare a retelelor altor operatori de servicii publice sau a bunurilor apartinând persoanelor fizice / juridice avariate ca urmare a lucrarilor efectuate de el sau de catre subcontractori ai acesteia  in termen de 5 zile de la data finalizarii lucrarii.

 

46.6 Lipsa sau montajul defectuos al capacelor la caminele aferente retelelor edilitare, precum si lipsa gratarelor de scurgere existente pe raza municipiului Ploiesti constituie contraventie si se sanctioneaza  conform  HCL 198/2002.                                                    

 

46.7 Persoanele fizice sau juridice, vinovate de avarierea, infundarea sau distrugerea canalizării publice, vor suporta pe lânga amenda si contravaloarea lucrărilor făcute pentru repunerea in stare normală de functionare .

 

46.8 Toate sanctiunile aplicate operatorului prevazute in contractul de concesiune fac parte integranta din prezentul regulament:

a)  infundarea generala a retelei – 500 m3 pe zi, dupa 24 de ore;

b) infundarea unei canalizari – 100 m3 pe punct de deversare si pe zi, dupa 24 de ore de la constatare;

c)      devierea in emisar in totalitate sau a unei parti a influentilor in amonte fata de statia de epurare antrenând tratarea unui volum sau a unei transe inferioare maximului admisibil daca nu este caz de forta majora sau fara obtinerea in prealabil a autorizatiei data de autoritatile administratiei publice locale - 100 m3 pe zi.

 

46.9 Contraventiile prevazute in prezentul Regulament se constata, iar sanctiunea se aplica prin proces verbal, de catre Primar si imputernicitii acestuia si dupa caz de gardienii publici si organele de politie.

 

46.10 Sumele incasate din aplicarea amenzilor si aplicarea sanctiunilor constituie venit in bugetul local al Municipiului Ploiesti.

 

46.11 Operatorul isi rezerva dreptul de a inchide racordul de canalizare, daca interdictiile si constrangerile ce au generat aceste contraventii se mentin. Concomitent se poate recurge la rezilierea unilaterala a contractului fara ca acesta sa constituie o piedica in recuperarea prestatiilor efectuate si daunelor.

 

46.12 Prestatorul serviciului va putea soma utilizatorul sa inceteze orice deversare nereglementara intr-un interval de timp determinat, reparatia stricaciunilor si prejudiciului produs Prestatorului serviciului revenind in sarcina Utilizatorului semnatar al contractului.

 

46.13 In caz de urgenta, sau daca produsele deversate sint de natura sa constituie un pericol iminent, racordul poate fi inchis imediat, in momentul constatarii de catre un agent al Prestatorului serviciului.

 

46.14 Contraventiilor prevazute in prezentul regulament le sunt aplicabile dispozitiile OG nr.2 / 2001,  aprobata prin Legea nr. 180 / 2002 privind Regimul juridic al contraventiilor.

 

CAPITOLUL XII - DISPOZITII  FINALE  SI  TRANZITORII

 

Art.47 Prezentul Regulament de organizare si functionare a serviciului public de canalizare intra in vigoare la data aducerii la cunostinta publica.

 

Art.48 Orice reglementare emisa de operator cu efecte in exteriorul sistemului pe care il gestioneaza este aplicabila numai cu avizul directiilor de specialitate din ANRSC.

 

Art.49 In cadrul contractelor incheiate cu consumatorii se vor indica standardele, normative si tarifele legale la data incheierii acestora.

 

Art.50 Proprietatea privata a unei persoane fizice sau juridice pe care se gasesc amplasate partile componente ale retelelor publice de canalizare si pentru care nu se poate obtine acordul proprietarului de mentinere a acestora in conditiile legii pe proprietatea sa, iar conditiile tehnico-economice rezultate din studii de specialitate nu justifica sau nu pot permite realizarea de lucrari de stramutare a acestora pe domeniul public, va fi trecuta in proprietatea publica a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, dupa caz prin:

a)      transferarea dreptului de proprietate in conditiile legii;

b)      exproprierea pentru cauza de utilitate publica conform prevederilor legale.

 

Art. 51 Utilitatea publica se declara de catre Consiliul Judetean Prahova dupa efectuarea unei cercetari prealabile si conditionat de inscrierea lucrarii in planurile urbanistice si de amenajare a teritoriului aprobate conform legii.

 

Art. 52 Anexele 1-3 fac parte integranta din prezentul Regulament de Organizare si Functionare a Serviciului Public de Canalizare.

 

Art. 53 Regulamentul intra in vigoare la data aducerii la cunostinta publica.

 

Art. 54 Operatorul, independent de autoritatea publica, are obligatia de a tipari, populariza si difuza acest Regulament.

Art. 55 Prezentul Regulament al serviciului public de canalizare a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Ploiesti  nr.------------ / -------------/2003.

 

ANEXA NR. 1

= = = = = = = = = = = = =

LA REGULAMENTUL SERVICIULUI DE CANALIZARE

 

CONDITII SI TERMENI SPECIALI

 

CAP. 1 OBLIGATIILE CLIENTULUI

 

Art. 1  Agentii economici au obligatia, conform HG 188/28.02.2002 sa evacueze apa uzata din reteaua interioara de canalizare, care are ca limita de proprietate , caminul de racord , in reteaua oraseneasca de canalizare cu conditia ca aceasta sa aiba urmatoarele caracteristici :

 

Nr.

Crt.

Indicatorul

Unitate de

Masura

Limita admisa

1

Temperatura

°C

Max 30

2

pH

Unitati pH

6,5-8,5

3

Cianuri CN-

mg/l

0,1

4

Hidrogen sulfurat si sulfuri

mg/l

0,1

5

Substante extractibile cu eter de petrol

mg/l

5,0

6

Indicatori pentru protectia betoanelor impotriva agresivitatii apei

 

Cf. STAS 3349/79

 

Art. 2 Analizele pentru determinarea caracteristicilor apei uzate deversate in reteaua de canal se vor determina lunar de catre furnizor in functie de profilul de activitate al beneficiarului, cheltuielile fiind suportate de beneficiar. Depasirile fata de limitele admise de standardele in vigoare vor fi sanctionate conform prevederilor Legii 742/2000.

 

        II.     Conditii de calitate a apelor uzate pentru asigurarea functionalitarii normale a proceselor de epurare .

 

Nr.

Crt.

Indicatorul

Unitate de

Masura

Limita admisa

1

Materii in suspensii

mg/l

80

2

Reziduu filtrat la 105°C

mg/l

2000

3

CBO5

mg/l

20

4

CCO-Mn

mg/l

40

5

Fenoli antrenabili cu vapori de apa

mg/l

0,05

6

Detergenti sintetici anioni activi biodegradabili

mg/l

0,5

7

Cadmiu

mg/l

0,1

8

Zinc

mg/l

0,5

9

Plumb

mg/l

0,2

10

Mercur

mg/l

0,005

11

Azot amoniacal

mg/l

2

12

Fosfor

mg/l

1

13

CCO-Cr

mg/l

70

14

Azot total

mg/l

10

15

Azotati

mg/l

25

16

Azotiti

mg/l

1

17

Produse petroliere

mg/l

1

18

Fosfati

mg/l

4

19

Fier total neionic

mg/l

5

20

Clor liber

mg/l

0,05

21

Cloruri

mg/l

500

22

Bacterii colif. totale

Nr/100 cm3

1000000

23

Bacterii colif. fecale

Nr/100 cm3

10000

24

Streptococi fecali

Nr/100 cm3

5000

25

Salmonela

Nr/100 cm3

absent

 

DEFINIREA TERMENILOR UTILIZATI

 

1.      ape uzate menajere – apele rezultate din folosirea apei in gospodarii, institutii publice si servicii, care provin cu precadere din metabolismul uman si din activitati menajere si igienico-sanitare;

2.      ape uzate provenite din activitatile economice – toate deversarile de ape folosite in activitatile economico-industriale sau corespunzatoare unei alte utilizari a apei decât cea menajera;

3.      ape meteorice – apele ce provin din precipitatii atmosferice. Sunt considerate ape meteorice si apele care provin din stropirea si spalarea drumurilor publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor;

4.      autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, denumita A.N.R.S.C ;

5.      aviz de racordare- document scris dat de catre furnizorul serviciilor de canalizare (ANP) in legatura cu posibilitatile si conditiile de preluare in instalatiile sale de canalizare a apelor uzate evacuate de utilizator;

6.      racord partea din reteaua publica de canalizare care asigura legatura dintre utilizator si canalizarea publica. Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de racord, apartine retelei publice de canalizare, indiferent de modul de finantare a realizarii acestuia;

7.      imobil- orice cladire sau teren cu destinatie social-culturala, administrativa, de productie industriala, comerciala, de prestari de servicii sau locuinta, inclusiv terenul aferent, cu regim juridic dovedit. In cazul blocurilor de locuinte la care terenul aferent nu este delimitat, se considera imobile toate acele blocuri care au adrese distincte ;

8.      instalatii interioare de canalizare – totalitatea instalatiilor aflate in proprietatea sau in administrarea utilizatorului, care asigura preluarea si transportul apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei pâna la caminul de racord din reteaua publica;

9.      punct de delimitare a instalatiilor de canalizare – delimitarea dintre instalatiile interioare de canalizare si reteaua publica de canalizare se face prin caminul de racord, care este prima componenta a retelei publice in sensul de curgere a apei uzate;

10.  retea publica de canalizare - este partea din sistemul de canalizare, alcatuita din reteaua de conducte, armaturi si constructii anexe care asigura preluarea , evacuarea si transportul apelor de canalizare de la doi sau mai multi utilizatori independenti, respectiv de la doua sau mai multe persoane fizice care locuiesc in case individuale ori de la doua sau mai multe persoane juridice care administreaza câte un singur condominiu, astfel cum este el definit de lege. Partile componente ale unei retele de canalizare sunt amplasate de regula pe domeniul public in cazul in care conditiile tehnico-economice sunt avantajoase, reteaua publica de canalizare poate fi amplasata cu acordul proprietarului si pe terenuri private ;

11. sectiune de control – locul de unde se preleveaza probe de apa in vederea analizelor de laborator acest loc fiind ultimul camin al canalizarii interioare a utilizatorului, inainte de debusarea acesteia in reteaua de canalizare a localitatii;

12. serviciu de canalizare – activitate de utilitate publica si de interes economic general, aflata sub autoritatea administratiei publice locale, care are drept scop asigurarea serviciului de canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul localitatilor ;

13.     sistem public de canalizare – ansamblul constructiilor si terenurilor aferente, instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si dotarilor specifice, prin care se realizeaza serviciul public de canalizare. Sistem public de canalizare cuprinde de regula urmatoarele componente:

a)      racorduri de canalizare de la punctul de delimitare;

b)      retele de canalizare;

c)      statii de pompare a apelor uzate;

d)      statii de epurare;

e)      colectoare de evacuare spre emisar;

f)        guri de varsare in emisar;

g)      depozite de namol deshidratat;

14.     sistem de canalizare unitar - sistem public de canalizare care asigura colectarea, transportul, epurarea, evacuarea in emisar, in comun, atât a apelor uzate, cât si a apelor meteorice;

15.     serviciu public de canalizare – cuprinde, in principal, urmatoarele activitati: colectarea si transportul apelor uzate de la utilizatori la statiile de epurare, epurarea apelor uzate si evacuarea apei uzate in emisar, colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere a apelor meteorice si asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea evacuarii apelor uzate in sistemul de canalizare, evacuarea si tratarea namolurilor si a altor deseuri similare derivate din actvitatile prevazute mai sus, precum si depozitarea lor;

16.     utilizator- orice persoana fizica sau juridica, proprietara sau cu imputernicire data de proprietarul unui imobil, având racord de canlizare si care beneficiaza, pe baza de contract, de serviciile operatorului,

17.     operator/prestator de servicii de canalizare - persoana juridica titulara a unei licente de furnizare/prestare, emisa de ANRSC, care asigura preluarea, epurarea si deversareaa in emisar a apelor uzate;

18.    indicatori de performanta generali – parametrii ai serviciului de furnizare care se stabilesc pe niveluri minime de calitate urmarite la nivelul furnizorilor si care sunt conditii de acordare sau de retragere a licentei, dar pentru care nu sunt prevazute penalizari in contractele de furnizare, in cazul nerealizarii parametrilor;

19.   indicatori de performanta garantati – parametrii ai serviciului de furnizare ale caror niveluri  se stabilesc si pentru care sunt prevazute penalizari in licenta sau in contractele de furnizare, in cazul nerealizarii lor.