CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL, ALEGEREA
VICEPRIMARILOR
SI ORGANIZAREA COMISIILOR DE SPECIALITATE PE
PRINCIPALELE DOMENII DE ACTIVITATE
Art.
1 |
1)
In conformitate cu
prevederile Legii nr. 215/2001, privind administratia publică locală cu
completările si modificările ulterioare, prin Legea nr. 161/2003, Legea nr.
67/2004, Legea nr. 141/2004 si Legea nr. 286/2006, si ale Ordonantei
Guvernului nr. 35/2002, aprobată de Legea nr. 673/2002 si Legea nr. 393/2004
privind Statutul alesilor locali, modificată si completată de Legea nr.
249/2006 s-a elaborat prezentul Regulament de Organizare si Functionare al
Consiliului Local. 2) Constituirea Consiliului Local se face în
termen de 25 de
zile de la data alegerii acestuia. Convocarea, în sedinta de constituire, a
consilierilor municipali alesi si validati în functie se face de către
Prefect, în maximum 5 zile de la pronuntarea hotărârii de validare. La
sedinta de constituire participă prefectul sau reprezentantul său, precum
si primarul sau, după caz, candidatul
declarat câstigator la alegerile pentru functia de primar. 3) Sedinta se desfăsoară în conditii legale daca
participă cel putin majoritatea consilierilor locali alesi si validati. In
cazul în care nu se poate asigura
aceasta majoritate, sedinta se va organiza, în aceleasi conditii,
peste 3 zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare
reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o noua convocare de
către prefect, peste alte 3 zile, în aceleasi conditii. In situatia în
care Consiliul Local nu se poate reuni nici la a treia convocare din cauza
absentei nemotivate a consilierilor locali, instanta va declara vacante, prin
hotărâre, locurile consilierilor locali alesi care au lipsit nemotivat la
oricare dintre cele 3 convocări. Sesizarea instantei se face de către prefect
în maximum 3 zile de la data sedintei, pe baza procesului-verbal al sedintei,
întocmit de secretarul municipiului. Absenta
consilierilor locali de la sedinta de constituire este considerată motivată
dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli sau a unor
evenimente de fortă majoră care au făcut imposibilă prezenta acestora. In cazul în care locurile declarate vacante nu pot fi
ocupate cu supleantii înscrisi pe listele de candidati respective, potrivit
legii, se organizează alegeri partiale pentru completare, în termen de 90 de
zile. |
Art.
2 |
Lucrările
sedintei de constituire sunt conduse de cel mai în vârstă consilier local,
ajutat de cei mai tineri 2 consilieri locali, cu asistenta de specialitate a
secretarului municipiului, care întocmeste si procesul-verbal al sedintei. |
Art.
3 |
Validarea
alegerii consilierilor se face de către judecătoria Ploiesti, de către un
judecător desemnat de presedintele instantei. |
Art.
4 |
1) Consilierii locali ale căror mandate au fost
validate, depun în fata Consiliului Local, următorul jurământ, în limba
română: Jur să respect Constitutia si
legile tării si să fac, cu bună-credintă, tot ceea ce stă în puterile si
priceperea mea pentru binele locuitorilor municipiului Ploiesti. Asa să-mi ajute
Dumnezeu. Jurământul poate fi depus si fără formula religioasă. 2) Consilierii care refuză să depună
jurământul sunt considerati demisionati de drept, aceasta consemnându-se în
procesul-verbal al sedintei. 3) In cazul în care vacantarea
mandatelor se referă la consilieri alesi pe liste de candidati, supleantii
vor ocupa locurile devenite vacante în ordinea în care sunt înscrisi în liste, dacă, până la data
validării mandatului pentru ocuparea locului vacant, partidele politice,
aliantele politice si aliantele electorale pe listele cărora au candidat
supleantii confirmă în scris că acestia fac parte din partidul politic,
alianta politică sau alianta electorală respectivă. In cazul în
care numărul consilierilor locali se reduce sub jumătate plus unu, se vor
organiza alegeri partiale pentru completare, în termen de 90 de zile. 4) Consiliul local se declară legal
constituit daca majoritatea
consilierilor locali validati au depus jurământul. Constituirea
consiliului local se constată prin hotărâre, adoptată cu votul majoritătii
consilierilor locali validati. |
Art.
5 |
1) După declararea consiliului local ca
legal constituit se procedează la alegerea presedintelui de sedintă. 2) Alegerea presedintelui de sedintă se
face prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majoritătii consilierilor în
functie. Durata mandatului presedintelui de sedintă nu poate fi
mai mare de 3 luni. |
SECTIUNEA
II
Art.
6 |
1) In conformitate cu prevederile art. 61
din Legea nr. 215/2001 privind administratia publică locală,cu modificările si
completările ulterioare, Consiliul Local al Municipiului 2) Propunerile de candidati pot fi făcute de oricare
dintre consilieri sau de către grupurile de consilieri. 3) Viceprimarii
sunt alesi cu votul majoritătii consilierilor locali în functie, din rândul
membrilor acestuia. 4) In situatia în care candidatii nu au obtinut votul
majoritătii consilierilor în functie se vor face noi propuneri urmând a se
relua procedura alegerii viceprimarilor în vederea obtinerii majoritătii
potrivit legii ; 5) Alegerea
viceprimarilor va fi consemnată prin hotărâre a Consiliului Local al
Municipiului. |
Art.
7 |
1) Mandatul viceprimarilor are o durată
cel mult egală cu mandatul Consiliului Local. 2) Dacă mandatul Consiliului Local încetează
înainte de termen, mandatele viceprimarilor încetează de drept fără nici o
altă formalitate. |
Art.
8 |
Durata mandatului constituie
vechime în muncă si în specialitatea studiilor absolvite. |
Art.
9 |
1) In cazul
suspendării din functie a ambilor viceprimari, Consiliul Local al
Municipiului Ploiesti poate delega prin hotărâre doi consilieri care vor îndeplini
temporar atributiile viceprimarilor. Dacă numai unul dintre
viceprimari este suspendat din functie, atributiile acestuia vor fi preluate
temporar de către celălalt viceprimar. 2) Actul de
delegare îl reprezintă Hotărârea Consiliului Local, care se adoptă cu votul majoritătii consilierilor în functie.
|
Art.
10 |
Persoanele împuternicite să
reprezinte interesele unitătii administrativ-teritoriale în societăti
comerciale, regii autonome de interes local, asociatii de dezvoltare
intercomunitară si alte organisme de cooperare sau parteneriat sunt desemnate
prin hotărâre a consiliului local, în conditiile legii, respectându-se
configuratia politică de la ultimele alegeri locale. |
SECTIUNEA III
ORGANIZAREA
SI FUNCTIONAREA COMISIILOR DE
SPECIALITATE
PE DOMENII DE ACTIVITATE
Art.
11 |
Consiliul Local al Municipiului Ploiesti organizează sase Comisii de
specialitate, în principalele domenii de activitate ale unitătilor
administrativ - teritoriale, astfel: 1) Comisia de buget finante, control,
administrarea domeniului public si privat, studii, strategii si prognoze; 2) Comisia pentru valorificarea patrimoniului, servicii către populatie,
comert, turism, agricultură si promovare operatiuni comerciale; 3) Comisia pentru utilităti publice, calitatea
vietii si protectia mediului; 4) Comisia pentru organizare si
dezvoltare urbanistică, realizarea lucrărilor publice, circulatie rutieră,
conservarea monumentelor istorice si de arhitectură; 5) Comisia pentru protectie si asistentă
socială, ordine publică, respectarea drepturilor si libertătilor cetătenesti,
petitii si reclamatii; 6) Comisia pentru învătământ, sănătate,
stiintă, cultură, culte, tineret si sport. |
Art.
12 |
1) Organizarea Comisiilor de
specialitate se face prin votul deschis al majoritătii consilierilor prezenti. 2) Componenta comisiilor de specialitate
va reflecta, configuratia politică a Consiluilui Local avându-se în vedere
pregătirea profesională si domeniul în care îsi desfăsoară activitatea
fiecare consilier. Fiecare comisie va fi
constituita dintr-un numar impar de consilieri. 3) In prima lor sedintă, comisiile de specialitate îsi
aleg prin vot deschis câte un presedinte si un secretar. 4) Presedintele comisiei de specialitate va putea fi
schimbat cu votul majoritătii consilierilor care compun comisia, atunci când
acesta se află în imposibilitate să îsi exercite atributiile precum si în
alte situatii, la solicitarea presedintelui, a membrilor comisiei sau a
Consiliului Local. 5) In situatia în care comisiile nu pot să desemneze presedintele
si/sau secretarul, alegerea acestora se face de către plenul Consiliului
Local al Municipiului Ploiesti. 6) Componenta comisiilor de specialitate se poate
modifica ori de cate ori este cazul. |
Art.
13 |
Presedintele
comisiei de specialitate are următoarele atributii principale: 1) conduce lucrările sedintelor si
asigură reprezentarea acesteia în raporturile cu Consiliul Local, cu
executivul si cu celelalte comisii; 2) convoacă sedintele comisiei; 3) poate invita si
alte persoane să participe la lucrările comisiei . 4) sustine în sedintele de consiliu rapoartele formulate
de comisia pe care o conduce; 5) asigură buna desfăsurare a sedintei, putând aplica sanctiunile
prevazute la art. 62 din prezentul
Regulament. 6) pentru mentinerea ordinii în sedintele
comisiilor de specialitate, presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si
presedintele de sedintă al Consiliului Local, acestia pot aplica sanctiunile
prevăzute la art. 57 al. 1, lit. a-d din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
alesilor locali ; 7) presedintele comisiei îndeplineste orice alte atributii
referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege, de regulamentul de
organizare si functionare al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti. |
Art.
14 |
Secretarul comisiei de specialitate îndeplineste următoarele
atributii principale: 1) asigură redactarea rapoartelor si proceselor verbale si
înlocuieste presedintele în lipsa acestuia; 2) efectuează apelul nominal si tine evidenta participării
la sedinte a membrilor comisiei; 3) îndeplineste orice alte sarcini stabilite de comisie,
presedinte sau prevăzute de regulamentul
de organizare si functionare al consiliului. |
Art.
15 |
1) Convocarea sedintelor
comisiei se face cu cel putin trei zile înainte. 2) Ordinea de zi si
materialele ce se regăsesc pe aceasta, se aprobă de comisie la propunerea presedintelui.
Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor
probleme. 3) Participarea consilierilor la sedintele comisiei este
obligatorie. 4) In cazul în care un membru lipseste nejustificat de la
mai mult de două sedinte consecutive, presedintele va cere sanctionarea
acestuia conform Regulamentului Consiliului Local al Municipiului Ploiesti. |
Art.
16 |
1) Comisiile de specialitate lucrează în
plen si hotărăsc cu votul majoritătii membrilor. Votul in comisie este,
deschis. In anumite situatii, comisia poate
hotarî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz si modalitatea de
exprimare a acestuia. 2) Sedintele comisiilor de specialitate sunt de regulă,
publice. Activitatea comisiilor de specialitate se va desfasura potrivit
atributiilor stabilite in prezentul regulament cu sprijinul serviciilor
publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si a institutiilor
publice aflate sub autoritatea Consiliului Lcal al Municipiului Ploiesti. 3) Dezbaterile din sedintele comisiilor se consemnează în
procese verbale semnate de toti membrii prezenti.Acestea pot fi puse, la
cerere, la dispozitia Consiliului Local, a primarului si a Secretarului
Municipiului Ploiesti, prin grija presedintelui comisiei. 4) Rapoartele întocmite de comisie vor cuprinde, cu
motivarea necesară, atât amendamentele si propunerile acceptate, cât si cele
respinse. 5) Rapoartele vor consemna cu câte voturi s-a aprobat sau
s-a respins fiecare proiect de hotărâre. 6) Rapoartele
comisiilor se vor difuza tuturor consilierilor, prin grija secretarului
Municipiului, în termenele prevăzute de lege pentru convocarea sedintelor
Consiliului Local. |
Art.
17 |
1) Presedintii comisiilor de specialitate vor umări ca
ordinea de zi si data convocării comisiilor să se stabilească în concordantă
cu programul sedintelor Consiliului Local. 2) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a
celorlalte probleme repartizate comisiei, presedintele acesteia poate desemna
un consilier care va face în cadrul sedintei o scurtă prezentare a problemei
aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de către initiator. 3) In vederea clarificării problemelor ce pot apare pe
parcursul dezbaterii Proiectului de hotărâre, la sedintele comisiilor de
specialitate vor participa specialisti din aparatul propriu al primarului sau
de la unitatile aflate în subordinea Consiliului local, functie de specificul
Proiectului de hotărâre ce se va dezbate. 4) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte
consiliului un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija
secretarului municipiului. |
Art.
18 |
1) Consiliul Local al Municipiului Ploiesti poate organiza
din proprie initiativă sau la initiativa Primarului, după caz, comisii -
speciale (analiză si verificare, licitatii, negociere etc.) - potrivit
nevoilor si intereselor sale, cu respectarea prevederilor prezentului
Regulament. 2) Comisiile speciale de analiza si verificare se
constituite pe o perioada determinata, obiectivele si tematica acestora
stabilindu-se prin hotarare a Consiliului Local. 3) Apartenenta unui consilier la o comisie de specialitate
nu împiedică includerea sa în componenta comisiilor de analiză si verificare. 4) Comisiile de analiză si verificare prezintă în plenul
Consiliului Local rapoarte asupra activitătii desfăsurate si a concluziilor
desprinse. |
Art.
19 |
Operatiunile desfăsurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numărul si
denumirea acestora, numărul membrilor fiecărei comisii si modul de stabilire
a locurilor ce revin fiecărui grup de consilieri sau consilieri independenti,
precum si componenta nominală a acestora, se stabilesc prin hotărâre a
Consiliului Local al Municipiului. |
Art.
20 |
Atributiile comisiilor de specialitate ale Consiliului
Local al Municipiului Ploiesti sunt următoarele: I.
ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU BUGET, FINANTE,
CONTROL, ADMINISTRAREA DOMENIULUI PUBLIC SI PRIVAT, STUDII, STRATEGII, PROGNOZE
1. Analizează proiectul bugetului
local precum si al institutiilor publice de subordonare locală, formarea,
administrarea si executarea acestora, virări de credite, modul de utilizare a
rezervei bugetare, contractări de împrumuturi si contul de încheiere al
exercitiului bugetar; 2. Analizează si propune stabilirea de
impozite si taxe locale precum si taxe speciale, pe timp limitat, în conditiile
legii; 3. Analizează proiectul de hotarare
privind contractarea si/sau garantarea imprumuturilor, precum si contractarea
de datorie publica locala prin emisiuni de titluri de valoare . 4. Urmăreste si analizează modul în care
se administrează domeniul public si privat al municipiului 5. Urmăreste si analizează activitatea
serviciilor publice, societatilor comerciale,
regiilor autonome si a institutiilor publice aflate sub autoritatea
Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, propunând măsuri în consecintă; 6. Inaintează spre aprobare studii, strategii,
prognoze orientative si programe de dezvoltare economico-socială; 7. Urmăreste modul de identificare si
valorificare de către executiv a tuturor surselor de venituri proprii, precum
si modul de utilizare eficientă a acestora; 8. Solicită, datele si informatiile
necesare de la agentii economici sau de la institutii si alte organe din
teritoriu in vederea îndeplinirii obiectului de activitate al comisiei; 9. Solicită Primarului informatii cu
privire la îndeplinirea hotărârilor Consiliului Local de către serviciile de
specialitate din cadrul executivului în domeniile de activitate ale comisiei si
propune măsuri în consecintă;
10.
Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de personal
pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, al
serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si
institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local; 11.
Colaborează cu celelalte comisii de specialitate ale Consiliului Local în
probleme ce tin de obiectul de activitate al comisiei;
12. Analizează
propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri,
rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate. II. ATRIBUTIILE
COMISIEI PENTRU VALORIFICAREA PATRIMONIULUI, SERVICII CĂTRE
POPULATIE, COMERT, TURISM, AGRICULTURĂ SI PROMOVARE OPERATIUNI
COMERCIALE 1. Analizează si propune înfiintarea
de servicii publice, societati comerciale si regii autonome de interes local,
în domeniul său de activitate, precum si asupra participării, cu capital sau
cu bunuri, la societăti comerciale pentru realizarea de lucrări si servicii
de interes public local în conditiile legii, analizează si propune asupra vânzării,
cumpărării, concesionării sau închirierii de bunuri sau de servicii publice
de interes local; 2. Propune înfiintarea si organizarea
de servicii publice, în conditiile prevăzute de lege ; 3. Urmăreste asigurarea libertătii
comertului si a concurentei loiale, înaintează propuneri pentru îmbunătătirea activitătii
comerciale, în conditiile legii ; 4. Propune înfiintarea de piete, târguri
si oboare, avizează regulamentele de organizare si functionare a acestora ; 5. Propune stabilirea de relatii de
cooperare sau asociere cu persoane
juridice române sau străine, cu organizatii neguvernamentale si alti
parteneri sociali, în vederea finantării si realizării în comun a unor actiuni,
lucrări, servicii sau proiecte de interes public local; avizeaza înfrătirea
orasului cu unităti administrativ teritoriale similare din alte tări; 6. Propune si urmăreste în conditiile
legii cooperarea sau asocierea cu alte autorităti ale administratiei locale
din tară sau din străinătate, precum si aderarea la asociatii nationale sau
internationale ale autoritătilor administratiei publice locale în vederea
promovării unor interese comune; 7.
Propune încheierea unor acorduri cu alte autorităti ale administratiei
publice locale, inclusiv prin alocare de fonduri, in scopul derularii unor
programe de dezvoltare locala si/sau regionala, in conditiile legii; 8. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotărâri elaborate în domeniul
de activitate al comisiei; 9. Propune si înaintează spre
aprobarea Consiliului Local studii, prognoze si programe de dezvoltare a retelei
comerciale si de servicii la nivelul Municipiului Ploiesti; 10. Analizează si propune Consiliului
Local al Municipiului Ploiesti măsuri de
de promovare a investitiilor cu agenti economici interni si externi; 11. Analizează propunerile si sesizările
înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte
probleme aferente domeniului său de activitate; 12. Solicită Primarului informatii cu
privire la îndeplinirea hotărârilor
Consiliului Local de către serviciile de specialitate din cadrul executivului
în domeniul de activitate al comisiei si propune măsuri în consecintă; 13. Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de
personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si
institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local; 14. Urmăreste asigurarea conditiilor
necesare bunei functionări a institutiilor de învătământ preuniversitar si înaintează
propuneri pentru îmbunătătirea activitătii acestora. III. ATRIBUTIILE
COMISIEI PENTRU UTILITĂTI PUBLICE, CALITATEA VIETII SI PROTECTIA MEDIULUI 1. Urmăreste si analizează pe criterii de eficientă
activitatea serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome
si institutiilor publice din subordinea Consiliului Local al Municipiului
Ploiesti ce au ca obiect de activitate furnizarea de utilităti populatiei; 2. Analizează si propune înfiintarea
de servicii publice, societati comerciale si regii autonome de interes local,
în domeniul său de activitate, precum si asupra participării, cu capital sau
cu bunuri, la societăti comerciale pentru realizarea de lucrări si servicii
de interes public local în conditiile legii. 3.
Urmăreste si analizează actiunile pentru refacerea si protectia mediului înconjurător,
în scopul cresterii calitătii vietii si face propuneri în consecintă; 4. Monitorizează principalii
indicatori ce reflectă calitatea vietii locuitorilor Municipiului Ploiesti,
propune măsuri de îmbunătătire a calitătii vietii; 5. Analizează si propune studii si
documentatii în domeniul de activitate al comisiei; 6. Solicită Primarului informatii cu
privire la activitatea serviciilor de specialitate din cadrul executivului în
îndeplinirea atributiilor ce revin Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
în domeniul de activitate al comisiei si propune măsuri în consecintă; 7. Analizează
propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri,
rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate; 8. Intocmeste rapoarte pentru proiectele
de hotărâri elaborate în domeniul de activitate al comisiei; 9. Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de
personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti,
al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si
institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local; IV. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU ORGANIZARE SI
DEZVOLTARE URBANISTICĂ, REALIZAREA
LUCRĂRILOR PUBLICE, CIRCULATIE RUTIERĂ, CONSERVAREA MONUMENTELOR
ISTORICE SI DE ARHITECTURĂ 1. Propune
Consiliului Local si după caz avizează studii, strategii, prognoze
orientative si programe de organizare si amenajare a teritoriului; 2. Propune
instituirea de norme specifice pentru servicii publice, societati comerciale,
regii autonome si institutii publice de interes local ce se află sub
autoritatea Consiliului Local, cu
respectarea criteriilor generale stabilite de lege; după aprobarea acestora
urmăreste modul de aplicare si propune măsuri de îmbunătătire; 3. Analizează si
înaintează spre aprobare, în conditiile legii, Consiliului Local al
Municipiului Ploiesti planurile de organizare, de dezvoltare urbanistică si
de amenajare a teritoriului, precum si măsurile necesare realizării acestora; 4. Avizează
documentatiile tehnico-economice pentru lucrările de investitii de interes
local; 5. Analizează si
urmăreste programele cu privire la organizarea circulatiei rutiere, starea
drumurilor si implantarea semnelor de circulatie; 6. Analizează si propune studii si documentatii privind protectia si
conservarea monumentelor istorice si de arhitectură;
7. Propune stabilirea de relatii de
cooperare sau asociere cu persoane juridice române sau străine, cu organizatii
neguvernamentale si alti parteneri sociali, în vederea finantării si realizării
în comun a unor actiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public
local; avizează înfrătirea orasului cu
unităti administrativ teritoriale similare din alte tări; 8. Analizează, propune si intocmeste rapoarte pentru studii si documentări
privind protectia si conservarea monumentelor istorice si de arhitectură, a
parcurilor si rezervatiilor naturale; propune măsuri pentru îmbunătătirea
activitătii în aceste domenii ; 9. Solicită
Primarului informatii privind îndeplinirea Hotărârilor Consiliului Local de către
serviciile de specialitate din cadrul executivului în îndeplinirea atributiilor
ce revin Consiliului Local al Municipiului Ploiesti în domeniul de activitate
al comisiei si propune măsuri în consecintă; 10. Analizează periodic conform legislatiei în vigoare
respectarea disciplinei în constructii si înaintează propuneri pentru îmbunătătirea
activitătii în acest domeniu;
11. Analizează sesizările înaintate comisiei, initiază
proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme din domeniului său de
activitate;
12. Analizeaza orice proiect de hotărâri elaborat în
domeniul de activitate al comisiei; V. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU PROTECTIE SI ASISTENTĂ
SOCIALĂ, ORDINE PUBLICĂ,
RESPECTAREA DREPTURILOR SI LIBERTĂTILOR CETĂTENESTI, PETITII SI RECLAMATII 1. Urmăreste, analizează si propune îmbunătătirea măsurilor
de protectie si asistentă socială la
nivelul Municipiului Ploiesti ; 2. Propune si intocmeste raport pentru
înfiintarea unor institutii de binefacere la nivel local; 3. Urmăreste asigurarea ordinii publice, propune măsuri
si programe de măsuri cu institutiile abilitate privind cresterea gradului de
sigurantă a cetătenilor; 4.
Monitorizează respectarea
drepturilor si a libertătilor fundamentale ale cetătenilor; 5.
Analizează periodic
stadiul rezolvării cererilor, sesizărilor si reclamatiilor adresate de cetăteni
Consiliului Local al Municipiului 6. Propune Consiliului Local initierea de sondaje
de opinie pe teme de larg interes cetătenesc; 7. Analizează propunerile si sesizările înaintate
comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente
domeniului său de activitate. 8. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotărâri elaborate în
domeniul de activitate al comisiei. 9. Analizează proiectele de hotarare
privind organigrama si numărul de personal pentru aparatul propriu al Consiliului
Local al Municipiului Ploiesti, al serviciilor publice, societatilor
comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice aflate sub autoritatea
Consiliului Local; VI. ATRIBUTIILE
COMISIEI PENTRU INVĂTĂMÂNT, SĂNĂTATE, STIINTĂ, CULTURĂ, CULTE, TINERET SI
SPORT 1. Urmăreste asigurarea conditiilor necesare bunei
functionări a institutiilor de învătământ, sanitare, de cultură, tineret si
sport; 2. Propune măsuri de sprijinire a activitătii
cultelor religioase, în conditiile legii; urmareste realizarea măsurilor
propuse; 3. Propune conferirea titlului de “Cetătean de
Onoare” al Municipiului Ploiesti persoanelor fizice române sau străine, cu
merite deosebite; 4. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de
hotarari privind bugetele si alocatiile bugetare pentru unitătile de învătământ
, sănătate, stiintă, cultură, tineret si sport aflate sub autoritatea
Consiliului Local al Municipiului Ploiesti; 5. Analizează măsurile ce se impun pentru
prevenirea si limitarea epidemiilor si epizotiilor. 6. Propune măsuri pentru înstiintarea, alarmarea,
protectia si pregătirea organelor de conducere, angajatilor, populatiei,
precum si protectia bunurilor materiale în caz de calamităti sau dezastre; 7. Urmăreste desfăsurarea de actiunilor culturale si
sportive la nivelul comunitatii locale; 8. Analizează propunerile
si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă
orice alte probleme aferente domeniului său de activitate; 9.
Analizeaza si urmareste orice proiect de hotărâre elaborat în domeniul de
activitate al comisiei; 10.
Propune măsuri pentru crearea conditiilor necesare
petrecerii timpului liber al cetătenilor si asigură desfăsurarea de actiuni
cu caracter educational. |
CAPITOLUL II
SECTIUNEA
I
FUNCTIONAREA CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI PLOIESTI
Art.
21 |
1) Consiliul
Local se întruneste în sedinte ordinare, lunar, la convocarea primarului, 2) Consiliul
Local se poate întruni si în sedinte extraordinare, la cererea primarului sau
a cel putin unei treimi din numărul membrilor consiliului. 3) Convocarea
consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unitătii
administrativ-teritoriale, cu cel putin 3 zile înainte de sedintele
extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispozitie
consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi. 4) In caz de fortă
majoră si de maximă urgentă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor
municipiului sau în alte situatii stabilite de regulamentul de organizare si
functionare a consiliului local, convocarea consiliului local se poate face
de îndată. 5) In invitatia
la sedintă se vor preciza data, ora, locul desfăsurării si ordinea de zi a
acesteia. 6) Ordinea de zi
a sedintei consiliului local se aduce la cunostinta locuitorilor prin
mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate. 7) In toate cazurile convocarea se consemnează în
procesul-verbal al sedintei. |
Art.
22 |
1) Fiecare
sedintă a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti va fi precedată, de
regulă cu 5 zile înainte de sedinta ordinară si cu 48 ore înainte de sedinta
extraordinară, de o analiză operativă a problemelor ce figurează în proiectul
ordinii de zi a sedintei, la care vor participa primarul, viceprimarii, presedintii
de comisii si liderii grupurilor de consilieri din Consiliul Local (când nu
sunt presedinti de comisii), sau oricare consilier interesat. In absenta presedintilor
de comisii, vor participa secretarii de comisii. Modificarile sau
completarile proiectelor de hotarare propuse in cadrul grupului operativ vor
fi aduse la cunostinta consiliului in sedinta acestuia, de catre presedintele
de sedinta sau secretar, urmand a fi
supuse votului in plen. 2) Cei
de mai sus constituie “Grupul de coordonare operativă” al Consiliului Local
al Municipiului Ploiesti care va fi convocat prin grija Secretarului
municipiului. |
Art.
23 |
Sedintele Consiliului Local se desfăsoara legal în prezenta majoritătii
consilierilor în functie. |
Art.
24 |
Consiliul poate mandata, inclusiv la initiativa primarului, consilieri si specialisti în anumite domenii de
activitate, pentru urmărirea si realizarea unor activităti si programe. Acestia vor
informa Consiliul asupra rezultatelor mandatului primit. |
Art.
25 |
Dezbaterea problemelor se face de regula în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de
zi, aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a
proiectului de hotărâre, pe care o face initiatorul. Apoi se dă cuvântul presedintelui
comisiei de specialitate si dacă este cazul, sefului compartimentului care a întocmit
raportul. |
Art.
26 |
Asupra proiectelor de hotărâri consilierii pot formula
amendamente de fond sau de formă care se supun votului consiliului în ordinea
formulării lor. Amendamentele formulate se supun votului consiliului în ordinea formulării
lor. Dacă s-a adoptat textul initiatorului sau un amendament formulat
anterior, celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului. |
Art.
27 |
Proiectele de hotarari se afiseaza prin sistem de proiectie, in timpul
sedintei, forma afisata fiind cea supusa aprobarii Consiliului Local. |
SECTIUNEA II
PRESEDINTELE DE SEDINTĂ
Art.
28 |
1) După declararea ca legal constituit, Consiliul Local
alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majoritătii
consilierilor în functie,un presedinte de sedintă pe o perioadă de cel mult 3
luni, care va conduce lucrările si va semna hotărârile adoptate. 2) Consilierul
ales ca presedinte de sedintă, poate fi schimbat din functie, prin hotarare,
la initiativa a 1/3 din numărul consilierilor, cu votul majoritătii
consilierilor aflati în functie. |
Art.
29 |
Presedintele
de sedintă exercită următoarele atributii principale: a) conduce
lucrările sedintei Consiliului. b) supune
votului consilierilor proiectele de hotărâri, asigură numărarea voturilor si
anuntă rezultatul votării, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor
impotrivă si a abtinerilor conform datelor furnizate de secretar. c) semnează
hotărârile adoptate de consiliul local, chiar dacă a votat împotriva adoptării
acestora, precum si procesul-verbal al sedintei; d) asigură mentinerea
ordinii si respectarea Regulamentului de desfăsurare a sedintelor; e) supune
votului consilierilor orice problemă care intră în competenta de solutionare
a consiliului; f)
aplică, dacă este
cazul, sanctiunile prevăzute de statutul alesilor locali sau propune
consiliului aplicarea unor asemenea sanctiuni; g)
acorda cuvantul altor persoane ce participa la sedinta
Consiliului Local numai cu votul majoritatii consilierilor; h)
îndeplineste orice atributii prevăzute de lege, de
prezentul Regulament sau însărcinări date de consiliul local. |
Art.
30 |
In cazul
în care presedintele de sedintă ales pentru sedinta respectivă nu-si poate îndeplini
atributiile se procedează la alegerea altui consilier în această functie,
conform art. 21
din prezentul Regulament. |
Art.
31 |
Poate convoca cu cel putin 24 de ore înaintea sedintelor
Consiliului Local, prin grija secretarului Municipiului Ploiesti, presedintii
comisiilor de specialitate, primarul si viceprimarii pentru a discuta
principalele probleme înscrise pe proiectul ordinei de zi. |
Art.
32 |
1) Presedintele de sedintă supune aprobării Consiliului încheierea
dezbaterii unei probleme puse în discutia Consiliului. 2) Cererea de încheiere a dezbaterii sau, după caz, de
continuare a sedintei în altă zi, se aprobă cu votul majoritătii
consilierilor prezenti. |
Art.
33 |
Primarul reprezintă unitatea administrativ-teritoriala în
relatiile cu alte autorităti publice, cu persoane fizice sau juridice române
sau străine, precum si în justitie. In calitatea sa de ales local, Primarul îndeplineste o
functie de autoritate publică, beneficiind de dispozitiile legii penale cu
privire la persoanele care îndeplinesc o functie ce implică exercitiul
autoritătii de stat. |
Art.
34 |
Primarul asigura respectarea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor, a prevederilor Constitutiei,
precum si punerea in aplicare a legilor, a decretelor prezidentiale, a
hotararilor si ordonantelor guvernamentale, a hotararilor Consiliului Local. |
Art.
35 |
Primarul participă obligatoriu la sedintele Consiliului
Local, fără drept de vot si are următoarele atributii în afara celor prevăzute
de lege: a) Prezintă semestrial Consiliului; - situatia rezolvării cererilor si petitiilor cetătenilor,
institutiilor si a altor persoane juridice; - situatia îndeplinirii hotărârilor Cosiliului Local; b) Urmăreste ca în fiecare sedintă de Consiliu să fie
propus cel putin un proiect de hotărâre; c) Indeplineste si alte atributii prevăzute de lege sau încredintate
prin mandat de Consiliul Local. |
Art.
36 |
In caz de vacantă a functiei de Primar, atributiile
conferite acestuia prin prezentul Regulament, vor fi exercitate de unul
dintre viceprimari, desemnat de Consiliul Local al Municipiului Ploiesti prin
votul secret al majoritătii consilierilor. |
Art.
37 |
1) Secretarul
municipiului participă în mod obligatoriu la sedintele Consiliului Local, fără
drept de vot si are următoarele atributii principale: a)
asigură îndeplinirea procedurii de convocare a
consiliului local, la cererea primarului sau a cel putin unei treimi din numărul
consilierilor în functie; b) asigură efectuarea lucrărilor de
secretariat; c) efectuează apelul nominal si tine evidenta
participării la sedintă a consilierilor; d) numără voturile si consemnează rezultatul
votării, pe care îl prezintă presedintelui de sedintă; e) informează presedintele de sedintă cu
privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului
local; f) asigură întocmirea stenogramei sau a
procesului-verbal, pune la dispozitie consilierilor înaintea fiecărei sedinte
procesul-verbal, respectiv stenograma dactilografiată a sedintei anterioare,
asupra continutului cărora solicită acordul consiliului; g) asigură întocmirea dosarelor de sedintă,
legarea, numerotarea paginilor, semnarea si stampilarea acestora; h) asigura afisarea la sediul Primariei
Municipiului Ploiesti, in termen de 3 zile de la terminarea sedintei, a
copiei procesului-verbal al sedintei; i)
urmăreste
ca la deliberare si adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia
parte consilierii care se încadrează în dispozitiile art. 47 alin. (1) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, modificata si completata. Il
informează pe presedintele de sedintă cu privire la asemenea situatii si face
cunoscute sanctiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri; j)
prezintă în fata consiliului local punctul său de
vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a altor măsuri
supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile
pe care le consideră ilegale; k) contrasemnează în conditiile legii si ale
prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe care le consideră
legale; l) poate propune primarului înscrierea unor
probleme în proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului
local; m) acordă
membrilor consiliului, asistentă si sprijin de specialitate în desfăsurarea
activitătii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau la
definitivarea celor discutate si aprobate de consiliu. Asemenea obligatii
revin si aparatului propriu al primarului. n)
păstrează registrul de interese în care sunt înregistrate
declaratiile pe proprie răspundere ale alesilor locali si asigură
transmiterea unui exemplar către Prefectul judetului. (2) Secretarul îndeplineste orice alte atributii stabilite
de lege, de regulamentul de organizare si functionare a consiliului sau însărcinări
date de consiliul local privitoare la buna organizare si desfăsurare a sedintelor
consiliului. |
SECTIUNEA V
PROCEDURA INITIERII PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI
SECTIUNEA VI
DESFĂSURAREA SEDINTELOR CONSILIULUI LOCAL
Art.
42 |
1) Sedintele Consiliului Local sunt legal constituite dacă
este prezentă majoritatea consilierilor în functie; 2) Consilierii
sunt obligati să fie prezenti la sedintă la ora stabilită si să se înscrie în
registrul de prezentă păstrat prin grija Secretarului municipiului. 3) Sedintele
Consiliului Local sunt publice. |
Art.
43 |
La lucrarile sedintei Consiliului Local pot asista si lua
cuvantul, fara drept de vot, Prefectul, Presedintele Consiliului Judetean,
reprezentantii acestora, deputatii, senatorii, membrii Consiliului de Onoare
al Municipiului Ploiesti, sefii serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ
teritoriale, in probleme ce privesc domeniile de responsabilitate ale acestor
servicii, precum si persoanele interesate, invitate de Primar (conform art.
32. lit. “g”). |
Art.
44 |
1) Forma
proiectelor de hotărâre ce se supune dezbaterii plenului consiliului este cea
afisată pe ecranul de proiectie, în mod public, în sala de sedinte; 2) Dezbaterile proiectelor de hotărâri si a propunerilor sunt generale si
pe articole; 3) In cadrul
dezbaterilor, consilierii pot propune amendamente. Acestea vor fi supuse
votului plenului consiliului de către presedintele de sedintă, în ordinea în
care au fost formulate; 4) Amendamentul
ce a fost propus va fi încorporat în textul proiectului de hotărâre, fiind
inserat în timpul desfăsurării sedintei; 5) Presedintele
de sedintă supune votului consiliului proiectul de hotărâre cu toate modificările
si completarile intervenite până în
acel moment. 6) Presedintele
de sedintă anuntă dacă proiectul de hotărâre a fost adoptat sau respins, după
caz, pe baza rezultatului votului comunicat de Secretarul Municipiului. 7) Forma adoptata va face obiectul hotararii semnata de
presedintele de sedinta si contrasemnata de catre secretar, care va fi indosariata
in dosarul sedintei si va avea acelasi cuprins cu forma de pe suportul
magnetic. |
Art.
45 |
1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis
sau secret, nefiind admis votul prin delegare. 2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii
sau apel nominal. In procesul verbal al sedintei se va consemna în mod
obligatoriu, rezultatul nominal al votului. 3) Voturile pot fi precedate de motivarea optiunii. 4) Consiliul hotărăste la propunerea presedintelui de sedintă
sau a unui consilier, ce modalitate de vot se va folosi, afară de cazul în
care prin lege se stabileste o anumită procedură de vot. 5) - a) Nu poate lua parte la deliberare si la adoptarea
hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin sot, sotie, afini
sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în
problema supusă dezbaterilor consiliului local ; b) Hotărârile adoptate de consiliul local cu încălcarea
dispozitiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constată de către
instanta de contencios-administrativ. Actiunea poate fi introdusă de orice
persoană interesată. 6) Dezbaterile din sedintele consiliului
local, precum si modul în care si-a exercitat votul fiecare consilier local
se consemnează într-un proces-verbal, semnat de presedintele de sedintă si de
secretarul unitătii administrativ-teritoriale. |
Art.
46 |
Votarea prin apel nominal se face în modul următor: presedintele
explică obiectul votării si sensul cuvintelor “pentru”, “contra” si “abtinere”(consilierul
nu-si exprimă vointa nici pentru aprobarea proiectului de hotărâre, nici
pentru respingerea acestuia). Presedintele de sedintă dă citire numelui si
prenumelui consilierului, fiecare consilier răspunde “pentru”, “contra” sau
“abtinere” si semnează. După terminarea apelului se repetă numele si
prenumele consilierilor care nu au răspuns. |
Art.
47 |
1) Pentru votul secret se folosesc buletine de vot. 2) Numărarea voturilor se face de către Comisia de
Validare care va prezenta consiliului rezultatul voturilor printr-un proces
verbal. |
Art.
48 |
Dacă în urma dezbaterilor din sedinta Consiliului Local
se impun modificări de fond în continutul proiectului, presedintele de sedintă
poate hotărî retrimirerea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau
compartimentul de specialitate care a întocmit avizul respectiv raportul. |
Art.
49 |
Pe timpul desfăsurării sedintei consilierii au obligatia
de a respecta ordinea si disciplina si de a se încadra în ordinea de zi
aprobată. |
Art.
50 |
In timpul sedintelor Consiliului Local al Municipiului
Ploiesti si ale comisiilor de specialitate ale acestuia, NU SE FUMEAZĂ si nu
se utilizeaza aparatele de telefonie mobila. |
Art.
51 |
Pentru buna organizare a lucrărilor consiliului local si
pentru solutionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta îsi poate
organiza un aparat permanent de lucru format din 1 - 2 persoane cu studii
superioare, de regula juridice sau administrative. |
Art.
52 |
1) Proiectele de hotărâri care au fost amânate sau
respinse se îndosariază la mapa cu
originale a sedintei respective. 2) Proiectele de hotarari respinse pot fi aduse in fata
Consiliului Local, dupa ce au fost reexaminate, reluandu-se intreaga
procedura necesara pentru a figura pe ordinea de zi a unei sedinte viitoare
(prezentarea in comisii, obtinerea raportului, etc.). |
CAPITOLUL III
SECTIUNEA I
EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER
NORME PRIVIND EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER
Art.
53 |
1) Consilierul se bucură de drepturile si protectia
acordată de lege. 2) In calitatea lor de alesi locali, consilierii îndeplinesc
o functie de autoritate publică beneficiind de dispozitiile legii penale cu
privire la persoanele ce îndeplinesc o functie ce implică exercitiul autoritătii
de stat ; 3) In exercitarea mandatului, alesii locali sunt în
serviciul colectivitătii, fiind ocrotiti de lege ; 4) Libertatea de opinie si de actiune în exercitarea
mandatului alesului local este garantată ; 5) Alesii locali nu pot fi trasi la răspundere juridică
pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului ; 6) Retinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală
ori contraventională a alesilor locali, precum si faptele săvârsite care au
determinat luarea măsurilor se aduc la cunostintă atât autorităti administratiei
publice din care fac parte, cât si prefectului, în termen de cel mult 24 de
ore, de către organele care au dispus măsurile respective. 7) Pe întreaga durata a mandatului, alesii locali se
consideră în exercitiul autoritătii publice si se bucură de protectia
prevazută de legea penală ; 8) De aceeasi protectie juridică beneficiază si membrii
familiei - sot, sotie si copii - în cazul în care agresiunea împotriva
acestora urmăreste nemijlocit exercitarea de presiuni asupra alesului local în
legătură cu exercitarea mandatului său. |
Art.
54 |
1) Schimbările survenite în activitatea sau situatia
consilierului, de natură să facă imposibilă sau incompatibilă exercitarea
mandatului, se aduc la cunostinta consiliului local în cel mult 10 zile de la
data aparitiei acestora. 2) Secretarul va informa Consiliul în prima sedintă despre
această situatie. Consilierii locali primesc un semn distinctiv, al calitătii
lor de reprezentanti alesi, legitimatia de consilier local. |
SECTIUNEA II
DREPTURILE SI OBLIGATIILE ALESILOR LOCALI
Art.
55 |
Drepturile alesilor locali: -
au dreptul de initiativă în promovarea actelor
administrative, individual sau în grup; -
au dreptul la o indemnizatie de sedintă pentru
participarea la lucrările Consiliului Local si ale comisiilor de
specialitate, ce va fi în cuantum de până la 5% din indemnizatia lunară a
Primarului Municipiului Ploiesti. Numărul maxim de sedinte pentru care se
poate acorda indemnizatia este de o sedintă ordinară de consiliu si 1-2 sedinte
de comisii de specialitate pe lună; -
drepturile bănesti cuvenite consilierilor locali pot fi
cumulate cu pensia sau cu alte venituri, în conditiile legii; -
au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut
pe perioada exercitării mandatului, în conditiile legii; - au dreptul la
un telefon mobil si un abonament a căror valoare va fi stabilită de către
Comisia de buget, finante, control, administrarea domeniului public si
privat, studii, strategii, prognoze ;
-
au dreptul la învoire de la locul de muncă, fără a le
fi afectat salariul si celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, pentru
sedintele de consiliu organizate în mod exceptional în timpul programului de
lucru; -
au dreptul la plata cursurilor de pregătire, formare si
perfectionare profesională organizate de institutii specializate, în decursul
mandatului, stabilite prin Hotărâre de Consiliu Local; -
au dreptul de a avea acces la orice informatie de
interes public, drept ce nu poate fi îngrădit; -
au dreptul de a fi informati corect asupra treburilor
publice si asupra problemelor de interes local; -
dreptul de asociere este garantat alesilor locali; -
primarul este obligat ca, prin intermediul secretarului
si al aparatului propriu de specialitate, să pună la dispozitie consilierilor
locali, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare,
informatiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului. - au dreptul de
a participa la misiuni oficiale cu obligatia de a prezenta un raport privind
deplasarea efectuată, în prima sedintă ordinară de consiliu. |
Art.
56 |
Obligatiile alesilor locali: - au obligatia a
de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea functiilor autoritătilor
administratiei publice locale, cu bună-credintă si fidelitate fată de
colectivitatea care i-a ales; -
au obligatia de a respecta Constitutia si legile tării,
precum si regulamentul de organizare si functionare a consiliului, să se
supună regulilor de curtoazie si disciplină si să nu folosească în relatiile
cu cetătenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase; - au obligatia să mentioneze expres situatiile
în care interesele lor personale contravin intereselor generale. In cazurile în
care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliile locale pot
permite participarea la vot a consilierului; -
sunt
obligati la probitate si discretie profesională; - sunt obligati
de a da dovadă de cinste si corectitudine; este interzis alesului local să
ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte
avantaje. -
au obligatia de a aduce la cunostintă cetătenilor toate
faptele si actele administrative ce interesează colectivitatea locală; -
au obligatia de a organiza periodic, cel putin o dată
pe trimestru, întâlniri cu cetătenii, să acorde audiente si să prezinte în
consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetătenii; -
au obligatia de a-si perfectiona pregătirea în domeniul
administratiei publice locale, urmând cursuri de pregătire, formare si perfectionare
organizate în acest scop de institutiile abilitate; -
au obligatia să participe la lucrările consiliului
local si ale comisiilor de specialitate. Nu se consideră absent consilierul
care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări
oficiale ; -
au obligatia de a nu face uz si de a nu se prevala de
calitatea de consilier în exercitarea unei activităti private ; - sunt obligati
de a face publice interesele personale printr-o declaratie pe propria răspundere. |
Art.
57 |
1) Participarea consilierilor la sedintele Consiliului si
ale comisiilor pe domenii de activitate este obligatorie. 2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta este
obligat sa aduca la cunostinta aceasta situatie presedintelui de sedinta sau
secretarului unitatii administrativ teritoriale. 3) Părăsirea sălii
în timpul desfăsurării lucrărilor sedintei este interzisă. Prin exceptie, în
cazuri justificate, consilierul în cauză are obligatia să anunte presedintele
de sedintă motivul părăsirii sălii, durata si faptul că nu participă la vot.
Anuntul se va face întotdeaua înainte de discutarea următorului punct de pe
ordinea de zi si nu în timpul dezbaterilor sau a consemnării votului. In caz
contrar, presedintele de sedintă va propune Consiliului Local aplicarea sanctiunilor
prevăzute în art. 65 din prezentul regulament. |
Art.
58 |
Alesii locali răspund, în conditiile legii, administrativ, civil sau
penal, după caz, pentru faptele săvârsite în exercitarea atributiilor ce le
revin. |
Art.
59 |
(1) Consilierii raspund in nume propriu, pentru
activitatea desfasurata in exercitarea mandatului, precum si solidar, pentru
activitatea consiliului din care fac parte si pentru hotararile pe care le-au
votat. (2) In procesul-verbal
al sedintei consiliului va fi consemnat rezultatul votului, iar, la cererea
consilierului, se va mentiona in mod expres votul acestuia. |
Art.
60 |
(1) Incalcarea de catre consilieri a prevederilor Legii
nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali si ale regulamentului de organizare
si functionare a consiliului atrage aplicarea urmatoarelor sanctiuni: a)
avertismentul; b) chemarea
la ordine; c) retragerea
cuvantului; d)
eliminarea din sala de sedinta; e) excluderea
temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de specialitate; f) retragerea
indemnizatiei de sedinta, pentru 1-2 sedinte. (2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a)-d) se
aplica de catre presedintele de sedinta, iar cele de la alin. (1) lit. e) si
f) de catre consiliu, prin hotarare. (3) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1)
lit. e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul
de activitate si aspectele juridice, aceasta prezentand un raport intocmit pe
baza cercetarilor efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in
cauza. |
Art.
61 |
La prima abatere, presedintele de sedinta atrage
atentia consilierului in culpa si il invita sa respecte regulamentul. |
Art.
62 |
(1) Consilierii care nesocotesc avertismentul si invitatia
presedintelui si continua sa se abata de la regulament, precum si cei care
incalca in mod grav, chiar pentru prima data, dispozitiile regulamentului vor
fi chemati la ordine. (2) Chemarea la ordine se inscrie in procesul-verbal de
sedinta. |
Art.
63 |
(1) Inainte de a fi chemat la ordine, consilierul este
invitat de catre presedinte sa isi retraga sau sa explice cuvantul ori
expresiile care au generat incidentul si care ar atrage aplicarea sanctiunii. (2) Daca expresia intrebuintata a fost retrasa ori daca
explicatiile date sunt apreciate de presedinte ca satisfacatoare, sanctiunea
nu se mai aplica. |
Art.
64 |
In cazul in care dupa chemarea la ordine un consilier
continua sa se abata de la regulament, presedintele ii va retrage cuvantul,
iar daca persista, il va elimina din sala. Eliminarea din sala echivaleaza cu
absenta nemotivata de la sedinta. |
Art.
65 |
(1) In cazul unor abateri grave, savarsite in mod repetat,
sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sanctiunea
excluderii temporare a consilierului de la lucrarile consiliului si ale
comisiilor de specialitate. (2) Gravitatea abaterii va fi stabilita de comisia de
specialitate care are in obiectul de activitate aspecte juridice, in cel mult
10 zile de la sesizare. |
Art.
66 |
Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale
comisiilor de specialitate nu poate depasi doua sedinte consecutive. |
Art.
67 |
Excluderea de la lucrarile consiliului si ale
comisiilor de specialitate are drept consecinta neacordarea indemnizatiei de
sedinta pe perioada respectiva. |
Art.
68 |
In caz de opunere, interzicerea participarii la sedinte
se executa cu ajutorul fortei publice puse la dispozitie presedintelui. |
Art.
69 |
(1) Sanctiunile prevazute la art. 60 alin. (1) lit. e) si
f) se aplica prin hotarare adoptata de consiliu cu votul a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie. (2) Pe perioada aplicarii sanctiunii, consilierii in cauza
sunt scosi din cvorumul de lucru. |
Art.
70 |
Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de
specialitate, presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de
sedinta. Acestia pot aplica sanctiunile prevazute la art. 60 alin. (1) lit.
a)-d). |
Art.
71 |
(1) Pentru abateri grave si repetate, savarsite in
exercitarea mandatului de viceprimar, persoanelor in cauza li se pot aplica
urmatoarele sanctiuni: a) mustrare; b)
avertisment; c) diminuarea
indemnizatiei cu 5-10% pe timp de 1-3 luni; d) eliberarea
din functie. (2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se
aplica, prin hotarare a consiliului, la propunerea motivata a primarului. (3) In cazul sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a)
si b), hotararea se adopta cu votul deschis al majoritatii consilierilor in
functie, iar in cazul sanctiunilor prevazute la lit. c) si d), cu votul
secret a cel putin doua treimi din numarul consilierilor in functie. (4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. c)
si d) poate fi facuta numai daca se face dovada ca viceprimarul a incalcat
Constitutia, celelalte legi ale tarii sau a prejudiciat interesele tarii, ale
unitatii administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva. (5) La eliberarea din functie se aplica
in mod corespunzator prevederile Legii nr. 215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare. |
Art.
72 |
Impotriva sanctiunii prevazute la art. 63 alin. (1)
lit. c) si d) persoana in cauza se poate adresa instantei de contencios
administrativ competente. Procedura prealabila nu este obligatorie. |
Art.
73 |
(1) Nerespectarea declaratiei privind interesele personale
în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit,
atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea declaratiei (2) Refuzul depunerii declaratiei privind interesele
personale atrage încetarea de drept a mandatului ; (3) Suspendarea sau încetarea mandatului se constată prin
hotărâre de consiliu local. |
Art.
74 |
Fapta alesilor locali de a face declaratii privind
interesele personale, care nu corespund adevărului, constituie infractiunea
de fals în declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal. |
SECTIUNEA IV
INTREBĂRI SI INTERPELĂRI,
Art.
75 |
1) Fiecare consilier poate adresa întrebări primarului,
viceprimarilor, Secretarului municipiului, precum si celorlalti sefi ai
serviciilor administratiei publice locale. 2) Prin întrebări se solicită informatii cu privire la un
fapt necunoscut. 3) Cei întrebati vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă
nu este posibil, la următoarea sedintă. In cazul unor răspunsuri nesatisfăcătoare
sau incomplete, consilierul poate solicita reluarea sau completarea răspunsului. |
Art.
76 |
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită
explicatii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a
răspunde la data fixată de Consiliu. |
Art.
77 |
Consilierii pot solicita Primarului informatii cu
privire la acte sau dosare ale Consiliului. Informatiile se pot cere si
comunica în scris. |
Art.
78 |
1) Petitiile adresate de către cetăteni Consiliului, se înscriu
într-un registru, primesc un număr,
consemnându-se elementele principale cu privire la petent si obiectul
cererii. 2) Secretarul municipiului transmite petitia comisiei de
specialitate spre analiză, care poate fi urmată de propuneri ce vor fi aduse
la cunostinta consilierilor într-o sedintă viitoare. 3) Petitionarul va fi încunostiintat prin grija
secretarului si a compartimentelor de specialitate asupra modului de solutionare
a petitiei. 4) Semestrial, Consiliul analizează modul de solutionare a
petitiilor primite, si a problemelor ridicate la audiente. |
Art.
79 |
Conducerea
executivă asigură consilierilor, la cerere, asistentă de specialitate. |
Art.
80 |
Adoptarea si
modificarea Regulamentului Consiliului Local al Municipiului |
Art.
81 |
Consilierii,
primarul, viceprimarii, secretarul, personalul din aparatul propriu de
specialitate al Consiliului Local, răspund după caz, administrativ, civil sau
penal pentru faptele săvârsite în exercitarea atributiilor ce le revin, în
conditiile legii. |
Art.
82 |
Prevederile
prezentului Regulament se completează cu celelalte prevederi legale în
domeniu. |