Anexa nr. 1

R O M Â N I A                                                                                         

JUDETUL PRAHOVA

CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI PLOIESTI

 

 

REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE

AL CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI PLOIESTI

 

 

 

CAPITOLUL I

CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL, ALEGEREA VICEPRIMARILOR

SI ORGANIZAREA COMISIILOR DE SPECIALITATE PE PRINCIPALELE DOMENII DE ACTIVITATE

 

 

SECTIUNEA I

CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL

           

Art. 1

1) In conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001, privind administratia publică locală cu completările si modificările ulterioare, prin Legea nr. 161/2003, Legea nr. 67/2004, Legea nr. 141/2004 si Legea nr. 286/2006, si ale Ordonantei Guvernului nr. 35/2002, aprobată de Legea nr. 673/2002 si Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, modificată si completată de Legea nr. 249/2006 s-a elaborat prezentul Regulament de Organizare si Functionare al Consiliului Local.

2) Constituirea Consiliului Local se face în termen de 25 de zile de la data alegerii acestuia. Convocarea, în sedinta de constituire, a consilierilor municipali alesi si validati în functie se face de către Prefect, în maximum 5 zile de la pronuntarea hotărârii de validare. La sedinta de constituire participă prefectul sau reprezentantul său, precum si  primarul sau, după caz, candidatul declarat câstigator la alegerile pentru functia de primar.

3) Sedinta se desfăsoară în conditii legale daca participă cel putin majoritatea consilierilor locali alesi si validati. In cazul în care nu se poate asigura  aceasta majoritate, sedinta se va organiza, în aceleasi conditii, peste 3 zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o noua convocare de către prefect, peste alte 3 zile, în aceleasi conditii.

In situatia în care Consiliul Local nu se poate reuni nici la a treia convocare din cauza absentei nemotivate a consilierilor locali, instanta va declara vacante, prin hotărâre, locurile consilierilor locali alesi care au lipsit nemotivat la oricare dintre cele 3 convocări. Sesizarea instantei se face de către prefect în maximum 3 zile de la data sedintei, pe baza procesului-verbal al sedintei, întocmit de secretarul municipiului.

Absenta consilierilor locali de la sedinta de constituire este considerată motivată dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli sau a unor evenimente de fortă majoră care au făcut imposibilă prezenta acestora.

In cazul în care locurile declarate vacante nu pot fi ocupate cu supleantii înscrisi pe listele de candidati respective, potrivit legii, se organizează alegeri partiale pentru completare, în termen de 90 de zile.

Art. 2

Lucrările sedintei de constituire sunt conduse de cel mai în vârstă consilier local, ajutat de cei mai tineri 2 consilieri locali, cu asistenta de specialitate a secretarului municipiului, care întocmeste si procesul-verbal al sedintei.

Art. 3

Validarea alegerii consilierilor se face de către judecătoria Ploiesti, de către un judecător desemnat de presedintele instantei.

Art. 4

1) Consilierii locali ale căror mandate au fost validate, depun în fata Consiliului Local, următorul jurământ, în limba română: Jur să respect Constitutia si legile tării si să fac, cu bună-credintă, tot ceea ce stă în puterile si priceperea mea pentru binele locuitorilor municipiului Ploiesti. Asa să-mi ajute Dumnezeu. Jurământul poate fi depus si fără formula religioasă.

2) Consilierii care refuză să depună jurământul sunt considerati demisionati de drept, aceasta consemnându-se în procesul-verbal al sedintei.

3) In cazul în care vacantarea mandatelor se referă la consilieri alesi pe liste de candidati, supleantii vor ocupa locurile devenite vacante în ordinea în care sunt  înscrisi în liste, dacă, până la data validării mandatului pentru ocuparea locului vacant, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale pe listele cărora au candidat supleantii confirmă în scris că acestia fac parte din partidul politic, alianta politică sau alianta electorală respectivă.

In cazul în care numărul consilierilor locali se reduce sub jumătate plus unu, se vor organiza alegeri partiale pentru completare, în termen de 90 de zile.

4) Consiliul local se declară legal constituit daca  majoritatea consilierilor locali validati au depus jurământul. Constituirea consiliului local se constată prin hotărâre, adoptată cu votul majoritătii consilierilor locali validati.

Art. 5

1) După declararea consiliului local ca legal constituit se procedează la alegerea presedintelui de sedintă.

2) Alegerea presedintelui de sedintă se face prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majoritătii consilierilor în functie. Durata mandatului presedintelui de sedintă nu poate fi mai mare de 3 luni.

 

 

SECTIUNEA II

ALEGEREA VICEPRIMARILOR

 

Art. 6

1) In conformitate cu prevederile art. 61 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publică locală,cu modificările si completările ulterioare, Consiliul Local al Municipiului Ploiesti alege cei doi viceprimari.

2) Propunerile de candidati pot fi făcute de oricare dintre consilieri sau de către grupurile de consilieri.

3) Viceprimarii sunt alesi cu votul majoritătii consilierilor locali în functie, din rândul membrilor acestuia.

4) In situatia în care candidatii nu au obtinut votul majoritătii consilierilor în functie se vor face noi propuneri urmând a se relua procedura alegerii viceprimarilor în vederea obtinerii majoritătii potrivit legii ;

5) Alegerea viceprimarilor va fi consemnată prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului.

Art. 7

1) Mandatul viceprimarilor are o durată cel mult egală cu mandatul Consiliului Local.

2) Dacă mandatul Consiliului Local încetează înainte de termen, mandatele viceprimarilor încetează de drept fără nici o altă formalitate.

Art. 8

Durata mandatului constituie vechime în muncă si în specialitatea studiilor absolvite.

Art. 9

1) In cazul suspendării din functie a ambilor viceprimari, Consiliul Local al Municipiului Ploiesti poate delega prin hotărâre doi consilieri care vor îndeplini temporar atributiile viceprimarilor.

Dacă numai unul dintre viceprimari este suspendat din functie, atributiile acestuia vor fi preluate temporar de către celălalt viceprimar.

2) Actul de delegare îl reprezintă Hotărârea Consiliului Local, care se adoptă cu  votul majoritătii consilierilor în functie.

Art. 10

Persoanele împuternicite să reprezinte interesele unitătii administrativ-teritoriale în societăti comerciale, regii autonome de interes local, asociatii de dezvoltare intercomunitară si alte organisme de cooperare sau parteneriat sunt desemnate prin hotărâre a consiliului local, în conditiile legii, respectându-se configuratia politică de la ultimele alegeri locale.

 

 

SECTIUNEA III

ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA COMISIILOR DE SPECIALITATE

PE DOMENII DE ACTIVITATE

 

Art. 11

Consiliul Local al Municipiului Ploiesti organizează sase Comisii de specialitate, în principalele domenii de activitate ale unitătilor administrativ - teritoriale, astfel:

1) Comisia de buget finante, control, administrarea domeniului public si privat, studii, strategii si prognoze;

2) Comisia pentru valorificarea  patrimoniului, servicii către populatie, comert, turism, agricultură si promovare operatiuni comerciale;

3)  Comisia pentru utilităti publice, calitatea vietii si protectia mediului;

4) Comisia pentru organizare si dezvoltare urbanistică, realizarea lucrărilor publice, circulatie rutieră, conservarea monumentelor istorice si de arhitectură;

5) Comisia pentru protectie si asistentă socială, ordine publică, respectarea drepturilor si libertătilor cetătenesti, petitii si reclamatii;

6) Comisia pentru învătământ, sănătate, stiintă, cultură, culte, tineret si sport.

Art. 12

1) Organizarea Comisiilor de specialitate se face prin votul deschis al majoritătii consilierilor prezenti.

2) Componenta comisiilor de specialitate va reflecta, configuratia politică a Consiluilui Local avându-se în vedere pregătirea profesională si domeniul în care îsi desfăsoară activitatea fiecare consilier. Fiecare comisie va fi constituita dintr-un numar impar de consilieri.

3) In prima lor sedintă, comisiile de specialitate îsi aleg prin vot deschis câte un presedinte si un secretar.

4) Presedintele comisiei de specialitate va putea fi schimbat cu votul majoritătii consilierilor care compun comisia, atunci când acesta se află în imposibilitate să îsi exercite atributiile precum si în alte situatii, la solicitarea presedintelui, a membrilor comisiei sau a Consiliului Local.

5) In situatia în care comisiile nu pot să desemneze presedintele si/sau secretarul, alegerea acestora se face de către plenul Consiliului Local al Municipiului Ploiesti.

6) Componenta comisiilor de specialitate se poate modifica ori de cate ori este cazul. 

Art. 13

Presedintele comisiei de specialitate are următoarele atributii principale:

1) conduce lucrările sedintelor si asigură reprezentarea acesteia în raporturile cu Consiliul Local, cu executivul si cu celelalte comisii;

2) convoacă sedintele comisiei;

3) poate invita si alte persoane să participe la lucrările comisiei .

4) sustine în sedintele de consiliu rapoartele formulate de comisia pe care o conduce;

5) asigură buna desfăsurare a sedintei, putând aplica sanctiunile prevazute la art. 62  din prezentul Regulament.

6) pentru mentinerea ordinii în sedintele comisiilor de specialitate, presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de sedintă al Consiliului Local, acestia pot aplica sanctiunile prevăzute la art. 57 al. 1, lit. a-d din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali ;

7) presedintele comisiei îndeplineste orice alte atributii referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege, de regulamentul de organizare si functionare al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti.

Art. 14

Secretarul comisiei de specialitate îndeplineste următoarele atributii principale:

1) asigură redactarea rapoartelor si proceselor verbale si înlocuieste presedintele în lipsa acestuia;

2) efectuează apelul nominal si tine evidenta participării la sedinte a membrilor comisiei;

3) îndeplineste orice alte sarcini stabilite de comisie, presedinte sau prevăzute de regulamentul  de organizare si functionare al consiliului.

Art. 15

1) Convocarea sedintelor comisiei se face cu cel putin trei zile înainte.

2) Ordinea de zi si materialele ce se regăsesc pe aceasta, se aprobă de comisie la propunerea presedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.

3) Participarea consilierilor la sedintele comisiei este obligatorie.

4) In cazul în care un membru lipseste nejustificat de la mai mult de două sedinte consecutive, presedintele va cere sanctionarea acestuia conform Regulamentului Consiliului Local al Municipiului Ploiesti.

Art. 16

1) Comisiile de specialitate lucrează în plen si hotărăsc cu votul majoritătii membrilor. Votul in comisie este, deschis. In anumite situatii, comisia poate hotarî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz si modalitatea de exprimare a acestuia.

2) Sedintele comisiilor de specialitate sunt de regulă, publice. Activitatea comisiilor de specialitate se va desfasura potrivit atributiilor stabilite in prezentul regulament cu sprijinul serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si a institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Lcal al Municipiului Ploiesti.

3) Dezbaterile din sedintele comisiilor se consemnează în procese verbale semnate de toti membrii prezenti.Acestea pot fi puse, la cerere, la dispozitia Consiliului Local, a primarului si a Secretarului Municipiului Ploiesti, prin grija presedintelui comisiei.                 

4) Rapoartele întocmite de comisie vor cuprinde, cu motivarea necesară, atât amendamentele si propunerile acceptate, cât si cele respinse.

5) Rapoartele vor consemna cu câte voturi s-a aprobat sau s-a respins fiecare proiect de hotărâre.

6) Rapoartele comisiilor se vor difuza tuturor consilierilor, prin grija secretarului Municipiului, în termenele prevăzute de lege pentru convocarea sedintelor Consiliului Local.

Art. 17

1) Presedintii comisiilor de specialitate vor umări ca ordinea de zi si data convocării comisiilor să se stabilească în concordantă cu programul sedintelor Consiliului Local.

2) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei, presedintele acesteia poate desemna un consilier care va face în cadrul sedintei o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de către initiator.

3) In vederea clarificării problemelor ce pot apare pe parcursul dezbaterii Proiectului de hotărâre, la sedintele comisiilor de specialitate vor participa specialisti din aparatul propriu al primarului sau de la unitatile aflate în subordinea Consiliului local, functie de specificul Proiectului de hotărâre ce se va dezbate.

4) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului municipiului.

Art. 18

1) Consiliul Local al Municipiului Ploiesti poate organiza din proprie initiativă sau la initiativa Primarului, după caz, comisii - speciale (analiză si verificare, licitatii, negociere etc.) - potrivit nevoilor si intereselor sale, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament.

2) Comisiile speciale de analiza si verificare se constituite pe o perioada determinata, obiectivele si tematica acestora stabilindu-se prin hotarare a Consiliului Local.

3) Apartenenta unui consilier la o comisie de specialitate nu împiedică includerea sa în componenta comisiilor de analiză si verificare.

4) Comisiile de analiză si verificare prezintă în plenul Consiliului Local rapoarte asupra activitătii desfăsurate si a concluziilor desprinse.

Art. 19

Operatiunile desfăsurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numărul si denumirea acestora, numărul membrilor fiecărei comisii si modul de stabilire a locurilor ce revin fiecărui grup de consilieri sau consilieri independenti, precum si componenta nominală a acestora, se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului.

Art. 20

Atributiile comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Ploiesti sunt următoarele:

 

I.        ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU BUGET, FINANTE, CONTROL, ADMINISTRAREA DOMENIULUI PUBLIC SI PRIVAT, STUDII,     STRATEGII, PROGNOZE

1. Analizează proiectul bugetului local precum si al institutiilor publice de subordonare locală, formarea, administrarea si executarea acestora, virări de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare, contractări de împrumuturi si contul de încheiere al exercitiului bugetar;

2. Analizează si propune stabilirea de impozite si taxe locale precum si taxe speciale, pe timp limitat, în conditiile legii;

3. Analizează proiectul de hotarare privind contractarea si/sau garantarea imprumuturilor, precum si contractarea de datorie publica locala prin emisiuni de titluri de valoare .

4. Urmăreste si analizează modul în care se administrează domeniul public si privat al municipiului Ploiesti, precum si inventarierea acestuia;

5. Urmăreste si analizează activitatea serviciilor publice, societatilor comerciale,  regiilor autonome si a institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, propunând măsuri în consecintă;

6. Inaintează spre aprobare studii, strategii, prognoze orientative si programe de dezvoltare economico-socială;

7. Urmăreste modul de identificare si valorificare de către executiv a tuturor surselor de venituri proprii, precum si modul de utilizare eficientă a acestora;

8. Solicită, datele si informatiile necesare de la agentii economici sau de la institutii si alte organe din teritoriu in vederea îndeplinirii obiectului de activitate al comisiei;

9. Solicită Primarului informatii cu privire la îndeplinirea hotărârilor Consiliului Local de către serviciile de specialitate din cadrul executivului în domeniile de activitate ale comisiei si propune măsuri în consecintă;

          10. Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local;

          11. Colaborează cu celelalte comisii de specialitate ale Consiliului Local în probleme ce tin de obiectul de activitate al comisiei;

          12. Analizează propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate.

 

II. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU VALORIFICAREA PATRIMONIULUI, SERVICII  CĂTRE  POPULATIE, COMERT, TURISM, AGRICULTURĂ SI PROMOVARE OPERATIUNI COMERCIALE

1. Analizează si propune înfiintarea de servicii publice, societati comerciale si regii autonome de interes local, în domeniul său de activitate, precum si asupra participării, cu capital sau cu bunuri, la societăti comerciale pentru realizarea de lucrări si servicii de interes public local în conditiile legii, analizează si propune asupra vânzării, cumpărării, concesionării sau închirierii de bunuri sau de servicii publice de interes local;

2. Propune înfiintarea si organizarea de servicii publice, în conditiile prevăzute de lege ;

3. Urmăreste asigurarea libertătii comertului si a concurentei loiale, înaintează propuneri  pentru îmbunătătirea activitătii comerciale, în conditiile legii ;

4. Propune înfiintarea de piete, târguri si oboare, avizează regulamentele de organizare si functionare a acestora ;

5. Propune stabilirea de relatii de cooperare  sau asociere cu persoane juridice române sau străine, cu organizatii neguvernamentale si alti parteneri sociali, în vederea finantării si realizării în comun a unor actiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local; avizeaza înfrătirea orasului cu unităti administrativ teritoriale similare din alte tări;

6. Propune si urmăreste în conditiile legii cooperarea sau asocierea cu alte autorităti ale administratiei locale din tară sau din străinătate, precum si aderarea la asociatii nationale sau internationale ale autoritătilor administratiei publice locale în vederea promovării unor interese comune;

7. Propune încheierea unor acorduri cu alte autorităti ale administratiei publice locale, inclusiv prin alocare de fonduri, in scopul derularii unor programe de dezvoltare locala si/sau regionala, in conditiile legii;

8.  Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotărâri elaborate în domeniul de activitate al comisiei;

9. Propune si înaintează spre aprobarea Consiliului Local studii, prognoze si programe de dezvoltare a retelei comerciale si de servicii la nivelul Municipiului Ploiesti;

10. Analizează si propune Consiliului Local al Municipiului Ploiesti măsuri de  de promovare a investitiilor cu agenti economici interni si externi;

11. Analizează propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate;

12. Solicită Primarului informatii cu privire la  îndeplinirea hotărârilor Consiliului Local de către serviciile de specialitate din cadrul executivului în domeniul de activitate al comisiei si propune măsuri în consecintă;

          13. Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local;

14. Urmăreste asigurarea conditiilor necesare bunei functionări a institutiilor de învătământ preuniversitar si înaintează propuneri pentru îmbunătătirea activitătii acestora. 

 

III. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU UTILITĂTI PUBLICE, CALITATEA VIETII SI PROTECTIA MEDIULUI

1. Urmăreste si analizează pe criterii de eficientă activitatea serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice din subordinea Consiliului Local al Municipiului Ploiesti ce au ca obiect de activitate furnizarea de utilităti populatiei;

2. Analizează si propune înfiintarea de servicii publice, societati comerciale si regii autonome de interes local, în domeniul său de activitate, precum si asupra participării, cu capital sau cu bunuri, la societăti comerciale pentru realizarea de lucrări si servicii de interes public local în conditiile legii.

          3. Urmăreste si analizează actiunile pentru refacerea si protectia mediului înconjurător, în scopul cresterii calitătii vietii si face propuneri în consecintă;

4. Monitorizează principalii indicatori ce reflectă calitatea vietii locuitorilor Municipiului Ploiesti, propune măsuri de îmbunătătire a calitătii vietii;

5. Analizează si propune studii si documentatii în domeniul de activitate al comisiei;

6. Solicită Primarului informatii cu privire la activitatea serviciilor de specialitate din cadrul executivului în îndeplinirea atributiilor ce revin Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, în domeniul de activitate al comisiei si propune măsuri în consecintă;

7. Analizează propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate;

8. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotărâri elaborate în domeniul de activitate al comisiei;

           9. Analizeaza proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local;

 

IV. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU ORGANIZARE SI DEZVOLTARE URBANISTICĂ, REALIZAREA  LUCRĂRILOR PUBLICE, CIRCULATIE RUTIERĂ, CONSERVAREA MONUMENTELOR ISTORICE SI DE ARHITECTURĂ

1. Propune Consiliului Local si după caz avizează studii, strategii, prognoze orientative si programe de organizare si amenajare a teritoriului;

2. Propune instituirea de norme specifice pentru servicii publice, societati comerciale, regii autonome si institutii publice de interes local ce se află sub autoritatea  Consiliului Local, cu respectarea criteriilor generale stabilite de lege; după aprobarea acestora urmăreste modul de aplicare si propune măsuri de îmbunătătire;

3. Analizează si înaintează spre aprobare, în conditiile legii, Consiliului Local al Municipiului Ploiesti planurile de organizare, de dezvoltare urbanistică si de amenajare a teritoriului, precum si măsurile necesare realizării acestora;

4. Avizează documentatiile tehnico-economice pentru lucrările de investitii de interes local;

5. Analizează si urmăreste programele cu privire la organizarea circulatiei rutiere, starea drumurilor si implantarea semnelor de circulatie;

6. Analizează si propune studii si documentatii privind protectia si conservarea monumentelor istorice si de arhitectură;

          7. Propune stabilirea de relatii de cooperare sau asociere cu persoane juridice române sau străine, cu organizatii neguvernamentale si alti parteneri sociali, în vederea finantării si realizării în comun a unor actiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local;  avizează înfrătirea orasului cu unităti administrativ teritoriale similare din alte tări;

8. Analizează, propune si intocmeste rapoarte pentru studii si documentări privind protectia si conservarea monumentelor istorice si de arhitectură, a parcurilor si rezervatiilor naturale; propune măsuri pentru îmbunătătirea activitătii în aceste domenii ;

9. Solicită Primarului informatii privind îndeplinirea Hotărârilor Consiliului Local de către serviciile de specialitate din cadrul executivului în îndeplinirea atributiilor ce revin Consiliului Local al Municipiului Ploiesti în domeniul de activitate al comisiei si propune măsuri în consecintă;

          10. Analizează periodic conform legislatiei în vigoare respectarea disciplinei în constructii si înaintează propuneri pentru îmbunătătirea activitătii în acest domeniu;

          11. Analizează sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme din domeniului său de activitate;

          12. Analizeaza orice proiect de hotărâri elaborat în domeniul de activitate al comisiei;

 

V. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU PROTECTIE SI ASISTENTĂ SOCIALĂ,        ORDINE PUBLICĂ, RESPECTAREA DREPTURILOR SI LIBERTĂTILOR CETĂTENESTI, PETITII SI RECLAMATII

1. Urmăreste, analizează si propune îmbunătătirea măsurilor de protectie  si asistentă socială la nivelul Municipiului Ploiesti ;

2. Propune si intocmeste raport pentru înfiintarea unor institutii de binefacere la nivel local;

3. Urmăreste asigurarea ordinii publice, propune măsuri si programe de măsuri cu institutiile abilitate privind cresterea gradului de sigurantă a cetătenilor;

4. Monitorizează respectarea drepturilor si a libertătilor fundamentale ale cetătenilor;

5. Analizează periodic stadiul rezolvării cererilor, sesizărilor si reclamatiilor adresate de cetăteni Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, executivului sau agentilor economici aflati sub autoritatea Consiliului Local;

6. Propune Consiliului Local initierea de sondaje de opinie pe teme de larg interes cetătenesc;

7. Analizează propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate.

          8. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotărâri elaborate în domeniul de activitate al comisiei.

          9. Analizează proiectele de hotarare privind organigrama si numărul de personal pentru aparatul propriu al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti, al serviciilor publice, societatilor comerciale, regiilor autonome si institutiilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local;

 

VI. ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU INVĂTĂMÂNT, SĂNĂTATE, STIINTĂ, CULTURĂ, CULTE, TINERET SI SPORT

1. Urmăreste asigurarea conditiilor necesare bunei functionări a institutiilor de învătământ, sanitare, de cultură, tineret si sport;

2. Propune măsuri de sprijinire a activitătii cultelor religioase, în conditiile legii; urmareste realizarea măsurilor propuse;

3. Propune conferirea titlului de “Cetătean de Onoare” al Municipiului Ploiesti persoanelor fizice române sau străine, cu merite deosebite;

4. Intocmeste rapoarte pentru proiectele de hotarari privind bugetele si alocatiile bugetare pentru unitătile de învătământ , sănătate, stiintă, cultură, tineret si sport aflate sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Ploiesti;

5. Analizează măsurile ce se impun pentru prevenirea si limitarea epidemiilor si epizotiilor.

6. Propune măsuri pentru înstiintarea, alarmarea, protectia si pregătirea organelor de conducere, angajatilor, populatiei, precum si protectia bunurilor materiale în caz de calamităti sau dezastre;

7. Urmăreste desfăsurarea de actiunilor culturale si sportive la nivelul comunitatii locale;

          8. Analizează propunerile si sesizările înaintate comisiei, initiază proiecte de hotărâri, rezolvă orice alte probleme aferente domeniului său de activitate;

          9. Analizeaza si urmareste orice proiect de hotărâre elaborat în domeniul de activitate al comisiei;

          10. Propune măsuri pentru crearea conditiilor necesare petrecerii timpului liber al cetătenilor si asigură desfăsurarea de actiuni cu caracter educational.

 

 

CAPITOLUL II

 

SECTIUNEA I

FUNCTIONAREA CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI PLOIESTI

 

Art. 21

1) Consiliul Local se întruneste în sedinte ordinare, lunar, la convocarea primarului,

2) Consiliul Local se poate întruni si în sedinte extraordinare, la cererea primarului sau a cel putin unei treimi din numărul membrilor consiliului.

3) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unitătii administrativ-teritoriale, cu cel putin 3 zile înainte de sedintele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispozitie consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.

4) In caz de fortă majoră si de maximă urgentă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor municipiului sau în alte situatii stabilite de regulamentul de organizare si functionare a consiliului local, convocarea consiliului local se poate face de îndată.

5) In invitatia la sedintă se vor preciza data, ora, locul desfăsurării si ordinea de zi a acesteia.

6) Ordinea de zi a sedintei consiliului local se aduce la cunostinta locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.

7) In toate cazurile convocarea se consemnează în procesul-verbal al sedintei.

Art. 22

1) Fiecare sedintă a Consiliului Local al Municipiului Ploiesti va fi precedată, de regulă cu 5 zile înainte de sedinta ordinară si cu 48 ore înainte de sedinta extraordinară, de o analiză operativă a problemelor ce figurează în proiectul ordinii de zi a sedintei, la care vor participa primarul, viceprimarii, presedintii de comisii si liderii grupurilor de consilieri din Consiliul Local (când nu sunt presedinti de comisii), sau oricare consilier interesat. In absenta presedintilor de comisii, vor participa secretarii de comisii. Modificarile sau completarile proiectelor de hotarare propuse in cadrul grupului operativ vor fi aduse la cunostinta consiliului in sedinta acestuia, de catre presedintele de sedinta  sau secretar, urmand a fi supuse votului in plen.

2) Cei de mai sus constituie “Grupul de coordonare operativă” al Consiliului Local al Municipiului Ploiesti care va fi convocat prin grija Secretarului municipiului

Art. 23

Sedintele Consiliului Local se desfăsoara legal în prezenta majoritătii consilierilor în functie.

Art. 24

Consiliul poate mandata, inclusiv la initiativa primarului, consilieri si  specialisti în anumite domenii de activitate, pentru urmărirea si realizarea unor activităti si programe. Acestia vor informa Consiliul asupra rezultatelor mandatului primit.

Art. 25

Dezbaterea problemelor se face de regula în ordinea  în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi, aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre, pe care o face initiatorul. Apoi se dă cuvântul presedintelui comisiei de specialitate si dacă este cazul, sefului compartimentului care a întocmit raportul.

Art. 26

Asupra proiectelor de hotărâri consilierii pot formula amendamente de fond sau de formă care se supun votului consiliului în ordinea formulării lor.

Amendamentele formulate se supun votului consiliului în ordinea formulării lor. Dacă s-a adoptat textul initiatorului sau un amendament formulat anterior, celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului.

Art. 27

Proiectele de hotarari se afiseaza prin sistem de proiectie, in timpul sedintei, forma afisata fiind cea supusa aprobarii Consiliului Local.

 

 

SECTIUNEA II

PRESEDINTELE DE SEDINTĂ

 

Art. 28

1) După declararea ca legal constituit, Consiliul Local alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majoritătii consilierilor în functie,un presedinte de sedintă pe o perioadă de cel mult 3 luni, care va conduce lucrările si va semna hotărârile adoptate.

2) Consilierul ales ca presedinte de sedintă, poate fi schimbat din functie, prin hotarare, la initiativa a 1/3 din numărul consilierilor, cu votul majoritătii consilierilor aflati în functie.                           

Art. 29

Presedintele de sedintă exercită următoarele atributii principale:

a)     conduce lucrările sedintei Consiliului.

b)    supune votului consilierilor proiectele de hotărâri, asigură numărarea voturilor si anuntă rezultatul votării, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor impotrivă si a abtinerilor conform datelor furnizate de secretar.

c)     semnează hotărârile adoptate de consiliul local, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora, precum si procesul-verbal al sedintei;

d)    asigură mentinerea ordinii si respectarea Regulamentului de desfăsurare a sedintelor;

e)     supune votului consilierilor orice problemă care intră în competenta de solutionare a consiliului;

f)      aplică, dacă este cazul, sanctiunile prevăzute de statutul alesilor locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sanctiuni;

g)    acorda cuvantul altor persoane ce participa la sedinta Consiliului Local numai cu votul majoritatii consilierilor;

h)    îndeplineste orice atributii prevăzute de lege, de prezentul Regulament sau însărcinări date de consiliul local.

Art. 30

In cazul în care presedintele de sedintă ales pentru sedinta respectivă nu-si poate îndeplini atributiile se procedează la alegerea altui consilier în această functie, conform art. 21 din prezentul Regulament.

Art. 31

Poate convoca cu cel putin 24 de ore înaintea sedintelor Consiliului Local, prin grija secretarului Municipiului Ploiesti, presedintii comisiilor de specialitate, primarul si viceprimarii pentru a discuta principalele probleme înscrise pe proiectul ordinei de zi.

Art. 32

1) Presedintele de sedintă supune aprobării Consiliului încheierea dezbaterii unei probleme puse în discutia Consiliului.                     

2) Cererea de încheiere a dezbaterii sau, după caz, de continuare a sedintei în altă zi, se aprobă cu votul majoritătii consilierilor prezenti.

 

 

SECTIUNEA III

PRIMARUL

 

Art. 33

Primarul reprezintă unitatea administrativ-teritoriala în relatiile cu alte autorităti publice, cu persoane fizice sau juridice române sau străine, precum si în justitie.

In calitatea sa de ales local, Primarul îndeplineste o functie de autoritate publică, beneficiind de dispozitiile legii penale cu privire la persoanele care îndeplinesc o functie ce implică exercitiul autoritătii de stat.

Art. 34

Primarul asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, a prevederilor Constitutiei, precum si punerea in aplicare a legilor, a decretelor prezidentiale, a hotararilor si ordonantelor guvernamentale, a hotararilor Consiliului Local.

Art. 35

Primarul participă obligatoriu la sedintele Consiliului Local, fără drept de vot si are următoarele atributii în afara celor prevăzute de lege:

a) Prezintă semestrial Consiliului;

- situatia rezolvării cererilor si petitiilor cetătenilor, institutiilor si a altor persoane juridice;

- situatia îndeplinirii hotărârilor Cosiliului Local;

b) Urmăreste ca în fiecare sedintă de Consiliu să fie propus cel putin un proiect de hotărâre;

c) Indeplineste si alte atributii prevăzute de lege sau încredintate prin mandat de Consiliul Local.

Art. 36

In caz de vacantă a functiei de Primar, atributiile conferite acestuia prin prezentul Regulament, vor fi exercitate de unul dintre viceprimari, desemnat de Consiliul Local al Municipiului Ploiesti prin votul secret al majoritătii consilierilor.

 

 

SECTIUNEA IV
ATRIBUTIILE SECRETARULUI

 

Art. 37

1) Secretarul municipiului participă în mod obligatoriu la sedintele Consiliului Local, fără drept de vot si are următoarele atributii principale:

a)     asigură îndeplinirea procedurii de convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel putin unei treimi din numărul consilierilor în functie;

b)    asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;

c)     efectuează apelul nominal si tine evidenta participării la sedintă a consilierilor;

d)    numără voturile si consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă presedintelui de sedintă;

e)     informează presedintele de sedintă cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local;

f)      asigură întocmirea stenogramei sau a procesului-verbal, pune la dispozitie consilierilor înaintea fiecărei sedinte procesul-verbal, respectiv stenograma dactilografiată a sedintei anterioare, asupra continutului cărora solicită acordul consiliului;

g)    asigură întocmirea dosarelor de sedintă, legarea, numerotarea paginilor, semnarea si stampilarea acestora;

h)    asigura afisarea la sediul Primariei Municipiului Ploiesti, in termen de 3 zile de la terminarea sedintei, a copiei procesului-verbal al sedintei;

i)       urmăreste ca la deliberare si adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia parte consilierii care se încadrează în dispozitiile art. 47 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, modificata si completata. Il informează pe presedintele de sedintă cu privire la asemenea situatii si face cunoscute sanctiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;

j)       prezintă în fata consiliului local punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;

k)    contrasemnează în conditiile legii si ale prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe care le consideră legale;

l)       poate propune primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului local;

m)  acordă membrilor consiliului, asistentă si sprijin de specialitate în desfăsurarea activitătii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate si aprobate de consiliu. Asemenea obligatii revin si aparatului propriu al primarului.

n)    păstrează registrul de interese în care sunt înregistrate declaratiile pe proprie răspundere ale alesilor locali si asigură transmiterea unui exemplar către Prefectul judetului.

(2) Secretarul îndeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de regulamentul de organizare si functionare a consiliului sau însărcinări date de consiliul local privitoare la buna organizare si desfăsurare a sedintelor consiliului.

 

 

SECTIUNEA V

PROCEDURA INITIERII PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art. 38

1) Dreptul la initiativă pentru proiectele de hotărâre apartine primarului, viceprimarilor, consilierilor (individual sau în grup) sau cetătenilor. Cetătenii cu drept de vot pot propune spre dezbatere si adoptare Consiliului Local proiecte de hotărâre, de interes local, dacă acestea sunt sustinute prin semnături de cel putin 5% din populatia cu drept de vot a unitătii administrativ teritoriale.

2) Proiectele de hotărâri trebuie însotite de expunerea de motive a initiatorului, redactată în forma prevăzută de lege si se depun la Secretarul municipiului.

3) Raportul se specialitate se întocmeste în termen de 30 de zile de la depunerea proiectului de hotărâre.

Art. 39

1) Proiectele de hotărâri, expunerile de motive, rapoartele de specialitate si celelalte materiale se transmit spre dezbatere comisiilor de specialitate ale consiliului local. Nominalizarea comisiilor si compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către Primar impreună cu Secretarul Municipiului.

2) Odată cu depunerea proiectelor se va preciza si data de depunere a raportului de specialitate, avându-se grijă ca acesta să poată fi trimis si comisiei de specialitate inainte de întocmirea  raportului propriu.

3) Initiatorul proiectului de hotarare poate proceda la completarea, modificarea, sau  retragea acestuia, pana la supunerea sa aprobarii Consiliului Local.

4) Proiectele de hotărâre se transmit la comisii prin presedintii si secretarii acestora pe bază de semnătură, precizându-se si data primirii. De la data primirii, în termen de 3 zile se vor convoca comisiile.

Art. 40

1) Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a sedintei consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însotite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, care este elaborat în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului, precum si de raportul comisiei de specialitate a consiliului, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 21 alin. (2) si (4).

2) Dacă rapoartele prevăzute la alin. 1 nu sunt întocmite în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului, acestea se consideră implicit favorabile.

Art. 41

Proiectele de hotărâri si celelalte propuneri, însotite de raportul comisiei de specialitate si de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu al primarului, se înscriu pe ordinea de zi si se supun dezbaterii si votului consiliului în prima sedintă ordinară a acestuia.

 

 

SECTIUNEA VI

DESFĂSURAREA SEDINTELOR CONSILIULUI LOCAL

 

Art. 42

1) Sedintele Consiliului Local sunt legal constituite dacă este prezentă majoritatea consilierilor în functie;

2) Consilierii sunt obligati să fie prezenti la sedintă la ora stabilită si să se înscrie în registrul de prezentă păstrat prin grija Secretarului municipiului.

3) Sedintele Consiliului Local sunt publice.

Art. 43

La lucrarile sedintei Consiliului Local pot asista si lua cuvantul, fara drept de vot, Prefectul, Presedintele Consiliului Judetean, reprezentantii acestora, deputatii, senatorii, membrii Consiliului de Onoare al Municipiului Ploiesti, sefii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ teritoriale, in probleme ce privesc domeniile de responsabilitate ale acestor servicii, precum si persoanele interesate, invitate de Primar (conform art. 32. lit. “g”).

Art. 44

1) Forma proiectelor de hotărâre ce se supune dezbaterii plenului consiliului este cea afisată pe ecranul de proiectie, în mod public, în sala de sedinte;

2) Dezbaterile proiectelor de hotărâri si a propunerilor sunt generale si pe articole;

3) In cadrul dezbaterilor, consilierii pot propune amendamente. Acestea vor fi supuse votului plenului consiliului de către presedintele de sedintă, în ordinea în care au fost formulate;

4) Amendamentul ce a fost propus va fi încorporat în textul proiectului de hotărâre, fiind inserat în timpul desfăsurării sedintei;

5) Presedintele de sedintă supune votului consiliului proiectul de hotărâre cu toate modificările si completarile intervenite până în  acel moment.

6) Presedintele de sedintă anuntă dacă proiectul de hotărâre a fost adoptat sau respins, după caz, pe baza rezultatului votului comunicat de Secretarul Municipiului.

7) Forma adoptata va face obiectul hotararii semnata de presedintele de sedinta si contrasemnata de catre secretar, care va fi indosariata in dosarul sedintei si va avea acelasi cuprins cu forma de pe suportul magnetic.

 

 

SECTIUNEA VII

PROCEDURA DE VOT

 

Art. 45

1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis sau secret, nefiind admis votul prin delegare.

2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii sau apel nominal. In procesul verbal al sedintei se va consemna în mod obligatoriu, rezultatul nominal al votului.

3) Voturile pot fi precedate de motivarea optiunii.

4) Consiliul hotărăste la propunerea presedintelui de sedintă sau a unui consilier, ce modalitate de vot se va folosi, afară de cazul în care prin lege se stabileste o anumită procedură de vot.

5) - a) Nu poate lua parte la deliberare si la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin sot, sotie, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local ;

b) Hotărârile adoptate de consiliul local cu încălcarea dispozitiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constată de către instanta de contencios-administrativ. Actiunea poate fi introdusă de orice persoană interesată.

6) Dezbaterile din sedintele consiliului local, precum si modul în care si-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de presedintele de sedintă si de secretarul unitătii administrativ-teritoriale.

Art. 46

Votarea prin apel nominal se face în modul următor: presedintele explică obiectul votării si sensul cuvintelor “pentru”, “contra” si “abtinere”(consilierul nu-si exprimă vointa nici pentru aprobarea proiectului de hotărâre, nici pentru respingerea acestuia). Presedintele de sedintă dă citire numelui si prenumelui consilierului, fiecare consilier răspunde “pentru”, “contra” sau “abtinere” si semnează. După terminarea apelului se repetă numele si prenumele consilierilor care nu au răspuns.

Art. 47

1) Pentru votul secret se folosesc buletine de vot.

2) Numărarea voturilor se face de către Comisia de Validare care va prezenta consiliului rezultatul voturilor printr-un proces verbal.

Art. 48

Dacă în urma dezbaterilor din sedinta Consiliului Local se impun modificări de fond în continutul proiectului, presedintele de sedintă poate hotărî retrimirerea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul respectiv raportul.

Art. 49

Pe timpul desfăsurării sedintei consilierii au obligatia de a respecta ordinea si disciplina si de a se încadra în ordinea de zi aprobată.

Art. 50

In timpul sedintelor Consiliului Local al Municipiului Ploiesti si ale comisiilor de specialitate ale acestuia, NU SE FUMEAZĂ si nu se utilizeaza aparatele de telefonie mobila.

Art. 51

Pentru buna organizare a lucrărilor consiliului local si pentru solutionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta îsi poate organiza un aparat permanent de lucru format din 1 - 2 persoane cu studii superioare, de regula juridice sau administrative.

Art. 52

1) Proiectele de hotărâri care au fost amânate sau respinse se îndosariază  la mapa cu originale a sedintei respective.

2) Proiectele de hotarari respinse pot fi aduse in fata Consiliului Local, dupa ce au fost reexaminate, reluandu-se intreaga procedura necesara pentru a figura pe ordinea de zi a unei sedinte viitoare (prezentarea in comisii, obtinerea raportului, etc.).

 

 

CAPITOLUL III

 

SECTIUNEA I

EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER

NORME PRIVIND EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER

 

Art. 53

1) Consilierul se bucură de drepturile si protectia acordată de lege.

2) In calitatea lor de alesi locali, consilierii îndeplinesc o functie de autoritate publică beneficiind de dispozitiile legii penale cu privire la persoanele ce îndeplinesc o functie ce implică exercitiul autoritătii de stat ;

3) In exercitarea mandatului, alesii locali sunt în serviciul colectivitătii, fiind ocrotiti de lege ;

4) Libertatea de opinie si de actiune în exercitarea mandatului alesului local este garantată ;

5) Alesii locali nu pot fi trasi la răspundere juridică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului ;

6) Retinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală ori contraventională a alesilor locali, precum si faptele săvârsite care au determinat luarea măsurilor se aduc la cunostintă atât autorităti administratiei publice din care fac parte, cât si prefectului, în termen de cel mult 24 de ore, de către organele care au dispus măsurile respective.

7) Pe întreaga durata a mandatului, alesii locali se consideră în exercitiul autoritătii publice si se bucură de protectia prevazută de legea penală ;

8) De aceeasi protectie juridică beneficiază si membrii familiei - sot, sotie si copii - în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmăreste nemijlocit exercitarea de presiuni asupra alesului local în legătură cu exercitarea mandatului său.

Art. 54

1) Schimbările survenite în activitatea sau situatia consilierului, de natură să facă imposibilă sau incompatibilă exercitarea mandatului, se aduc la cunostinta consiliului local în cel mult 10 zile de la data aparitiei acestora.

2) Secretarul va informa Consiliul în prima sedintă despre această situatie.

Consilierii locali primesc un semn distinctiv, al calitătii lor de reprezentanti alesi, legitimatia de consilier local.

 

 

SECTIUNEA II

DREPTURILE SI OBLIGATIILE ALESILOR LOCALI

 

Art. 55

Drepturile alesilor locali:

-       au dreptul de initiativă în promovarea actelor administrative, individual sau în grup;

-       au dreptul la o indemnizatie de sedintă pentru participarea la lucrările Consiliului Local si ale comisiilor de specialitate, ce va fi în cuantum de până la 5% din indemnizatia lunară a Primarului Municipiului Ploiesti. Numărul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizatia este de o sedintă ordinară de consiliu si 1-2 sedinte de comisii de specialitate pe lună;

-       drepturile bănesti cuvenite consilierilor locali pot fi cumulate cu pensia sau cu alte venituri, în conditiile legii;

-       au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut pe perioada exercitării mandatului, în conditiile legii;

-       au dreptul la un telefon mobil si un abonament a căror valoare va fi stabilită de către Comisia de buget, finante, control, administrarea domeniului public si privat, studii, strategii, prognoze ;

-       au dreptul la învoire de la locul de muncă, fără a le fi afectat salariul si celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, pentru sedintele de consiliu organizate în mod exceptional în timpul programului de lucru;

-       au dreptul la plata cursurilor de pregătire, formare si perfectionare profesională organizate de institutii specializate, în decursul mandatului, stabilite prin Hotărâre de Consiliu Local;

-       au dreptul de a avea acces la orice informatie de interes public, drept ce nu poate fi îngrădit;

-       au dreptul de a fi informati corect asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes local;

-       dreptul de asociere este garantat alesilor locali;

-       primarul este obligat ca, prin intermediul secretarului si al aparatului propriu de specialitate, să pună la dispozitie consilierilor locali, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informatiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului.

-       au dreptul de a participa la misiuni oficiale cu obligatia de a prezenta un raport privind deplasarea efectuată, în prima sedintă ordinară de consiliu.

Art. 56

Obligatiile alesilor locali:

-       au obligatia a de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea functiilor autoritătilor administratiei publice locale, cu bună-credintă si fidelitate fată de colectivitatea care i-a ales;

-       au obligatia de a respecta Constitutia si legile tării, precum si regulamentul de organizare si functionare a consiliului, să se supună regulilor de curtoazie si disciplină si să nu folosească în relatiile cu cetătenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase;

-       au obligatia să mentioneze expres situatiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale. In cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliile locale pot permite participarea la vot a consilierului;

-       sunt obligati la probitate si discretie profesională;

-       sunt obligati de a da dovadă de cinste si corectitudine; este interzis alesului local să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.

-       au obligatia de a aduce la cunostintă cetătenilor toate faptele si actele administrative ce interesează colectivitatea locală;

-       au obligatia de a organiza periodic, cel putin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetătenii, să acorde audiente si să prezinte în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetătenii;

-       au obligatia de a-si perfectiona pregătirea în domeniul administratiei publice locale, urmând cursuri de pregătire, formare si perfectionare organizate în acest scop de institutiile abilitate;

-       au obligatia să participe la lucrările consiliului local si ale comisiilor de specialitate. Nu se consideră absent consilierul care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări oficiale ;

-       au obligatia de a nu face uz si de a nu se prevala de calitatea de consilier în exercitarea unei activităti private ;

-       sunt obligati de a face publice interesele personale printr-o declaratie pe propria răspundere.

 

 

SECTIUNEA III
ABSENTE SI DEMISII

 

Art. 57

1) Participarea consilierilor la sedintele Consiliului si ale comisiilor pe domenii de activitate este obligatorie.

2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta este obligat sa aduca la cunostinta aceasta situatie presedintelui de sedinta sau secretarului unitatii administrativ teritoriale.

3) Părăsirea sălii în timpul desfăsurării lucrărilor sedintei este interzisă. Prin exceptie, în cazuri justificate, consilierul în cauză are obligatia să anunte presedintele de sedintă motivul părăsirii sălii, durata si faptul că nu participă la vot. Anuntul se va face întotdeaua înainte de discutarea următorului punct de pe ordinea de zi si nu în timpul dezbaterilor sau a consemnării votului. In caz contrar, presedintele de sedintă va propune Consiliului Local aplicarea sanctiunilor prevăzute în art. 65 din prezentul regulament.

 

 

SECTIUNEA IV
RĂspunderile aleSilor locali

 

Art. 58

Alesii locali răspund, în conditiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele săvârsite în exercitarea atributiilor ce le revin.

Art. 59

(1) Consilierii raspund in nume propriu, pentru activitatea desfasurata in exercitarea mandatului, precum si solidar, pentru activitatea consiliului din care fac parte si pentru hotararile pe care le-au votat.

(2) In procesul-verbal al sedintei consiliului va fi consemnat rezultatul votului, iar, la cererea consilierului, se va mentiona in mod expres votul acestuia.

Art. 60

(1) Incalcarea de catre consilieri a prevederilor Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali si ale regulamentului de organizare si functionare a consiliului atrage aplicarea urmatoarelor sanctiuni:

    a) avertismentul;

    b) chemarea la ordine;

    c) retragerea cuvantului;

    d) eliminarea din sala de sedinta;

    e) excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de specialitate;

    f) retragerea indemnizatiei de sedinta, pentru 1-2 sedinte.

(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a)-d) se aplica de catre presedintele de sedinta, iar cele de la alin. (1) lit. e) si f) de catre consiliu, prin hotarare.

(3) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul de activitate si aspectele juridice, aceasta prezentand un raport intocmit pe baza cercetarilor efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in cauza.

Art. 61

La prima abatere, presedintele de sedinta atrage atentia consilierului in culpa si il invita sa respecte regulamentul.

Art. 62

(1) Consilierii care nesocotesc avertismentul si invitatia presedintelui si continua sa se abata de la regulament, precum si cei care incalca in mod grav, chiar pentru prima data, dispozitiile regulamentului vor fi chemati la ordine.

(2) Chemarea la ordine se inscrie in procesul-verbal de sedinta.

Art. 63

(1) Inainte de a fi chemat la ordine, consilierul este invitat de catre presedinte sa isi retraga sau sa explice cuvantul ori expresiile care au generat incidentul si care ar atrage aplicarea sanctiunii.

(2) Daca expresia intrebuintata a fost retrasa ori daca explicatiile date sunt apreciate de presedinte ca satisfacatoare, sanctiunea nu se mai aplica.

Art. 64

In cazul in care dupa chemarea la ordine un consilier continua sa se abata de la regulament, presedintele ii va retrage cuvantul, iar daca persista, il va elimina din sala. Eliminarea din sala echivaleaza cu absenta nemotivata de la sedinta.

Art. 65

(1) In cazul unor abateri grave, savarsite in mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sanctiunea excluderii temporare a consilierului de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate.

(2) Gravitatea abaterii va fi stabilita de comisia de specialitate care are in obiectul de activitate aspecte juridice, in cel mult 10 zile de la sesizare.

Art. 66

Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate nu poate depasi doua sedinte consecutive.

Art. 67

Excluderea de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate are drept consecinta neacordarea indemnizatiei de sedinta pe perioada respectiva.

Art. 68

In caz de opunere, interzicerea participarii la sedinte se executa cu ajutorul fortei publice puse la dispozitie presedintelui.

Art. 69

(1) Sanctiunile prevazute la art. 60 alin. (1) lit. e) si f) se aplica prin hotarare adoptata de consiliu cu votul a cel putin doua treimi din numarul consilierilor in functie.

(2) Pe perioada aplicarii sanctiunii, consilierii in cauza sunt scosi din cvorumul de lucru.

Art. 70

Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialitate, presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de sedinta. Acestia pot aplica sanctiunile prevazute la art. 60 alin. (1) lit. a)-d).

Art. 71

(1) Pentru abateri grave si repetate, savarsite in exercitarea mandatului de viceprimar, persoanelor in cauza li se pot aplica urmatoarele sanctiuni:

    a) mustrare;

    b) avertisment;

    c) diminuarea indemnizatiei cu 5-10% pe timp de 1-3 luni;

    d) eliberarea din functie.

(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se aplica, prin hotarare a consiliului, la propunerea motivata a primarului.

(3) In cazul sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), hotararea se adopta cu votul deschis al majoritatii consilierilor in functie, iar in cazul sanctiunilor prevazute la lit. c) si d), cu votul secret a cel putin doua treimi din numarul consilierilor in functie.

(4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. c) si d) poate fi facuta numai daca se face dovada ca viceprimarul a incalcat Constitutia, celelalte legi ale tarii sau a prejudiciat interesele tarii, ale unitatii administrativ-teritoriale sau ale locuitorilor din unitatea administrativ-teritoriala respectiva.

(5) La eliberarea din functie se aplica in mod corespunzator prevederile Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 72

Impotriva sanctiunii prevazute la art. 63 alin. (1) lit. c) si d) persoana in cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ competente. Procedura prealabila nu este obligatorie.

Art. 73

(1) Nerespectarea declaratiei privind interesele personale în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit, atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea declaratiei

(2) Refuzul depunerii declaratiei privind interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului ;

(3) Suspendarea sau încetarea mandatului se constată prin hotărâre de consiliu local.

Art. 74

Fapta alesilor locali de a face declaratii privind interesele personale, care nu corespund adevărului, constituie infractiunea de fals în declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal.

 

 

SECTIUNEA IV

INTREBĂRI SI INTERPELĂRI,

INFORMAREA CONSILIERILOR, PETITII

 

Art. 75

1) Fiecare consilier poate adresa întrebări primarului, viceprimarilor, Secretarului municipiului, precum si celorlalti sefi ai serviciilor administratiei publice locale.

2) Prin întrebări se solicită informatii cu privire la un fapt necunoscut.

3) Cei întrebati vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea sedintă. In cazul unor răspunsuri nesatisfăcătoare sau incomplete, consilierul poate solicita reluarea sau completarea răspunsului.

Art. 76

Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicatii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a răspunde la data fixată de Consiliu.

Art. 77

Consilierii pot solicita Primarului informatii cu privire la acte sau dosare ale Consiliului. Informatiile se pot cere si comunica în scris.

Art. 78

1) Petitiile adresate de către cetăteni Consiliului, se înscriu într-un registru, primesc un  număr, consemnându-se elementele principale cu privire la petent si obiectul cererii.

2) Secretarul municipiului transmite petitia comisiei de specialitate spre analiză, care poate fi urmată de propuneri ce vor fi aduse la cunostinta consilierilor într-o sedintă viitoare.

3) Petitionarul va fi încunostiintat prin grija secretarului si a compartimentelor de specialitate asupra modului de solutionare a petitiei.

4) Semestrial, Consiliul analizează modul de solutionare a petitiilor primite, si a problemelor ridicate la audiente.

 

 
CAPITOLUL IV

 

SECTIUNEA  I
DISPOZITII  FINALE

 

Art. 79

Conducerea executivă asigură consilierilor, la cerere, asistentă de specialitate.

Art. 80

Adoptarea si modificarea Regulamentului Consiliului Local al Municipiului Ploiesti se face cu votul a doua treimi din numărul consilierilor în functie.

Art. 81

Consilierii, primarul, viceprimarii, secretarul, personalul din aparatul propriu de specialitate al Consiliului Local, răspund după caz, administrativ, civil sau penal pentru faptele săvârsite în exercitarea atributiilor ce le revin, în conditiile legii.

Art. 82

Prevederile prezentului Regulament se completează cu celelalte prevederi legale în domeniu.