English version

Educatia timpurie, educatia pentru valori

Motto: "Puterea creatoare este spiritul insusi. Acesta furnizeaza intreaga noastra gandire"

Henri Delacroix

 

Tema:

      Comunicarea prin arta (muzica, arta plastica)


Perioada de desfasurare:

      octombrie 2002 - martie 2003


Coordonatori:
  • coordonator national: Elisabeta Negreanu - cercetator stiintific - Institutul de Stiinte ale Educatiei

  • coordonatori locali: Adriana Manolache, Mariana Petre - profesori, inspectori scolari de specialitate - Inspectoratul Scolar Prahova

  • membrii echipei: Steliana Georgescu, Elena Paun - educatoare, gradul I

  • colaboratori externi: Muzeul de Arta Ploiesti, Filarmonica de Stat Ploiesti, cadre didactice ale Primary School Edinburgh


Motivatia:

      Copilul este un unicat, o "premiera" irepetabila de trasaturi imbinate divin intr-o "sinteza magica". Patrunzand in universul artei si incercand sa comunice si sa impartaseasca cu cei din jur adevaratele valori, copilul va avea sentimentul libertatii redobandite, al propriei satisfactii, al placerii vii de a crea.

      Se spune ca desenul copilului este un "ecran" al eului sau interior. CUM si CAT poate fi descifrata lumea subiectiva a copilului mic prin desen? CE mesaje ascunse, neconstientizate sunt exprimate in produsele creatiei artistice ale copilului?

      Raspunsul acestor intrebari este dat de valoarea simbolica a desenelor ca "vehicule" si "activatori" de informatie psihologica pe r grafice, culorilor, formelor, pozitiilor si dimensiunilor personajelor sau subiectelor desenate.

      Comunicarea prin arta este investita cu semnificatii, emotii, sentimente, ganduri, pe care copilul le traieste in legatura cu lumea reala.

      "Trebuie sa ajungi sa canti cu creionul sau cu penelul la fel de just ca si cu vocea", spunea Henri Delacroix, "pentru a avea aptitudinile unui mare maestru".

      In imprejurarile favorabile, unele dintre aceste virtuti ale copilului ies la suprafata asemenea unei revelatii de sine.

      Sa "canti" cu penelul sau sa-ti imaginezi cu ochii mintii adevarate tablouri cantand. Exista o stransa legatura intre cele doua arte. Pretutindeni in jurul copilului exista culori si sunete ce se contopesc si se armonizeaza perfect, incepand din interiorul planetei noastre si pana in spatiul nelimitat de deasupra acesteia.

     "Muzica cosmica se poate observa cel mai bine in lucrurile pamantesti, sau ceresti, in diversitatea elementelor si a anotimpurilor si chiar daca sunetele ei nu ajung la urechile noastre, stim totusi ca in cer exista o armonie muzicala" (Aurelianus de Reome, sec. IX).

      Muzica omului exista in corp si mai ales in suflet. Ea inalta sufletul, pregatindu-l sa inteleaga si sa accepte viata. Frumosul din muzica este un mijloc pentru atingerea binelui, avand un rol moral-educativ important. Toate miscarile emotionale din vinele noastre sunt legate prin ritmuri de virtutile armoniei... Gratie armoniei interioare, proprii eului nostru, noi percepem armonia exterioara, cea proprie sunetelor. Noi percepem muzica din afara noastra pentru ca ea este deja in noi.


Scopul:
  • Largirea sferei de reprezentari si notiuni despre adevaratele valori in arta plastica si muzica

  • Comunicarea prin limbajul artei a unor emotii, sentimente, atitudini, cu copii de varsta similara din Marea Britanie

  • Transmiterea prin muzica si arta plastica a unor mesaje de bine si frumos

  • Construirea prin arta a unor punti de legatura intre sufletele copiilor nostri si ale altor copii din alta tara

  • Dezvoltarea sentimentului de apartenenta la un grup impreuna cu care poate realiza lucruri minunate

  • Dezvoltarea increderii in propriile valori si a capacitatii de a le transmite, de a evalua rezultatul propriei creatii la adevarata valoare

  • Cultivarea unor sentimente de prietenie fata de toti copiii lumii


Obiective:
  • Sa perceapa si sa recunoasca opere de arta ale artistilor plastici romani si straini (expuse la Muzeul de Arta, expozitii, albume de arta etc.)

  • Sa redea liber teme plastice specifice desenului

  • Sa compuna in mod original si personal o parte din spatiul plastic pus la dispozitia lor (cealalta parte fiind completata de copiii britanici)

  • Sa vizualizeze prin INTERNET rezultatele creatiilor lor artistice

  • Sa interpreteze liber, creativ lucrarile plastice rezultate din munca lor si a prietenilor din Marea Britanie

  • Sa-si dezvolte aptitudinile muzicale prin interpretarea originala a unor cantece

  • Sa poata realiza o coordonare voce-muzica instrumentala in asa fel incat rezultatul final sa le satisfaca gustul pentru muzica

  • Sa poata realiza un CD la un studio de inregistrare

  • Sa ia contact prin INTERNET cu copiii din Marea Britanie si sa faca schimb de experienta cu acestia pe teme muzicale


Metode:
  • Observatia
  • Conversatia
  • Exercitiul
  • Invatarea prin descoperire

 

CALENDARUL

TEMA

DATA

Vizita la Muzeul de Arta Ploiesti

octombrie 2002

Deschiderea Cercului de pictura

octombrie 2002

Activitati artistico-plastice in cadrul cercului de pictura

saptamanal

Vizita la Filarmonica de Stat Ploiesti

noiembrie 2002

De vorba cu solisti ai corului Palatului Culturii Ploiesti

noiembrie 2002

Deschiderea Cercului de muzica

noiembrie 2002

Activitati muzicale in cadrul Cercului de muzica (invatarea cantecelor, auditii)

saptamanal

Realizarea partiala a desenelor cu copii romani, urmand ca acestea sa fie expediate copiilor din area Britanie pentru a fi finalizate

decembrie 2002

Inregistrarea cantecelor la un studio muzical

ianuarie 2003

Realizarea unui album cu lucrarile copiilor (romani si britanici) februarie 2003
Expedierea CD-ului cu cantecele copiilor in limba romana si engleza februarie 2003
Organizarea unei expozitii cu lucrarile copiilor si a unui mini-concert martie 2003

 

REZULTATE MAI PRECISE (evaluarea produselor)

AFISAREA PE SITE-UL GRADINITEI A CREATIILOR LOR ARTISTICE (CU FOTOGRAFIILE COPIILOR ROMANI SI BRITANICI)

ALBUM CU LUCRARILE COPIILOR

EXPOZITIE ORGANIZATA INTR-UN SPATIU AMENAJAT CU LUCRARILE COPIILOR

INSCRIPTIONAREA UNUI CD CU CANTECE IN LIMBA ROMANA SI ENGLEZA

SPECTACOLE ORGANIZATE IN GRADINITE SI IN AFARA ACESTORA