MUNICIPIUL PLOIESTI
Untitled Document
Sliderman.js - Examples - Created by Devtrix.net
Municipiul Ploiesti
 
CHESTIONARE SIDU
2021-2027
 
 
Anunt public privind
prezentarea Studiului
si Planului Integrat de
calitate a aerului...detalii
Studiul de calitate
a aerului...AICI
Planul integrat de
calitate a aerului...AICI
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Municipiul Ploiesti
 
 
 
 
 
 
ARHIVA COMUNICATE PRESA
 
 
PROGRAM ZILNIC DE
ACTIVITATE AL DIRECȚIEI
TEHNIC-INVESTIȚII
 
 
 
 
 
 
 

Berat, Albania

 
Asezare geografica
  este situat în partea Central-Sudica a Albaniei
Actul oficial al infratirii
  hotararea nr.19/29.04.1994
     
Iconografie

Oraul Berat, favorizat de poziia geografic i de frumuseea mprejurimilor, a avut parte de o dezvoltare continu a vieii sociale, nc de la ntemeierea sa (secolele IV - III) i pan n zilele noastre. Berat a fost centrul diocezei n perioada dominaiei centrelor episcopale Durres i Ohrid, n secolul al XVII-lea, catigandu-i independena i dezvoltand relaii directe cu Istambulul. Sfanta Metropol din Berat a devenit un important centru artistic, punand accent pe valorile picturale bizantine. n prezent, aceste valori constituie un patrimoniu important al culturii naionale.
Exist nc reminescene ale perioadei bizantine, cele mai faimoase fiind Codicele pstrate la biblioteca metropolitan, Codex Purpureus Beratinus (Codicele Viiniu secolul al VI-lea) i Codicele Arueus Anthimi (codicele de aur - secolul al IX-lea), Epitaful din Glavenica (secolul al XIII-lea) i picturile din perioada paleolitic de la Biserica Sfanta Trinitate (secolul al XIV-lea), care ilustreaz importana oraului i calitile sale artistice i culturale. Toate aceste valori, inclusiv miniaturi ale codicelor, picturi anonime din bisericile construite n secolul al XIV-lea, au avut impact asupra pictorilor post-bizantini din secolul al XVI-lea, care reprezentau coli de art specifice, cu un mod de abordare unic, realizand importante lucrri de art.
Oraul Berat s-a aflat n suburbiile imperiului otoman, la grania sa cea mai ndeprtat, acolo unde influena central era puin resimit. Distana de metropol a fcut posibil catigarea unei anumite liberti fa de presiunea exercitat de putere i a asigurat legturile dintre aritii din provincie. Creaiile acestora, dei au urmat n mod tradiional programele iconografice bizantine, au prezentat totui i o combinaie de modele provenite din Creta, Macedonia, cu influene vestice ori modele populare locale, etc.
n pofida numrului mare de artiti anonimi, n secolul al XIV-lea se disting caiva maetrii care au fcut istorie n arta albanez. Onufri este cel mai reprezentativ pictor post-bizantin din zona Albaniei i dincolo de aceasta. El a fost un artist de excepie, cumuland totodat mai multe funcii religioase. Geografia creaiei sale include un teritoriu vast al zonei balcanice: Albania Central, zona de nord a Greciei, partea vestic a Macedoniei i Romania. El a pictat fresce cu figurile apostolilor i arhanghelilor (1547) de la Kostur, la Biserica Saint Nicola din Shelcan, n Valesh etc. De asemenea, a avut atribuii i la biserica Sfanta Nicola din Zerce i Prilep i la Manstirea de la Moldovia din Moldova (1537).
A contribuit n mod semnificativ la creaiile realizate n Berat, reprezentate azi de cateva fragmente de fresce aflate la Sfantul Todri (1547) i icoanele din iconostasurile de la biserica Evangelism din Castel, precum i de la Catedrala Adormirea Sfintei Maria. Arta lui Onufri este bine cunoscut atat ca pstrtoare a tradiiei bizantine, fiind complet opus oricrui tip de eretism, cat i pentru tehnicile folosite, de o mare calitate, pentru designul elegant i culorile atractive.
nc se poart discuii pe marginea originii sale, dar acum vom face referire la un alt artist Nicola, care s-a format n atelierul tatlui su, adic al lui Onufri, motenind stilul i genul de modele folosite de acesta. n afar de Kurjan i Arbanas Bulgaria, el a pictat i cu un alt maestru numit Joan. Dezvoltarea sa artistic i are rdcinile n Berat, unde a pictat n interiorul bisericii Sfanta Vlaherna diverse fresce, iconostasul i icoanele.
Onufri Qiprioti este cel de-al treilea maestru la care facem referire atunci cand vorbim de picturile executate n bisericile din Berat. La randul sau, a realizat fresce i icoane la biserica Sfanta Nicola (1591), biserica Sfinii Costantin i Elena , plus alte cateva, pe care i-a pus semntura. S-a descoperit c iconostasul Porile Regale , de la biserica Sfanta Maria Vlaherna , face parte din creaia sa artistic.
n sfanta metropol aflat pe teritoriul oraului Berat, exist un numr de maetri care i-au pus amprenta ntre secolele XVI XIX, prin creaia lor artistic. Aici i putem meniona pe Costandine i Athanas Zografi (sec. XVIII), care au realizat frescele de la Sfanta Nicola Ardenica, precum i alte icoane. Aceste picturi au o mare influen asupra maetrilor din familia Cetiri, care au lucrat n atelierele lor particulare. Un alt maestru al secolului al XVIII-lea, Costandine Shpataraku, a realizat iconostasul i icoanele de la biserica Sfanta Nicola din Ardenica, exprimandu-se artistic ca un excepional maestru al miniaturilor.
n perioada dintre secolele XVII XIX, va aprea atelierul familiei Cetiri. Artitii de aici au realizat picturi n diferite biserici, precum i iconostasurile din Berat i Myzeqe. Acetia au pictat n acelai atelier mpreun, lsandu-i arta drept motenire generaiilor urmtoare. Maetrii din cadrul acestei familii au fost Gjergji i Joan, Naun i Nikolla. Ultimii descendeni ai familiei sunt Gjergji i Prendi. Dup aceast perioad, arta iconografic a degenerat n lucrri artizanale efectuate de anonimi.

Untitled Document
Untitled Document
© 2009 Primaria Municipiului Ploiesti - Site realizat de Serviciul Informatica al Primariei Municipiului Ploiesti si intretinut de Serviciul Informatica si Serviciul Relatii Publice
Site-ul contine fisiere PDF, care pot fi citite cu Adobe Reader
http://www.ploiesti.ro